ZEPPELIN NAD LIBERCEM 25.08.1930

24.03.2020
archiv Tomáš Pazderník
archiv Tomáš Pazderník
nad Hodkovicemi n.M (archiv Karel Krenk)
nad Hodkovicemi n.M (archiv Karel Krenk)
nad Jabloncem n.N (archiv Karel Krenk)
nad Jabloncem n.N (archiv Karel Krenk)
pondělí 25.8.1930 ve tři čtvrtě na 11. hod. dopoledne přeletěla 127 Graf Zeppelin D-LZ127 Liberec. Ohromný stříbrošedý kolos doutníkového tvaru plul majestátně nízko nad městem směrem od Zittau k Turnovu a odtud zahnul doprava k Praze. Vzducholoď vyletěla v pondělí ráno ze svého přístavu ve Friedrichshafenu (u Bodamského jezera) a vyletěla vzdušnou trať z Berlína přes Königsberg dnes ruský Калининград, Zittau, Liberec, Jablonec, Turnov, Prahu, Plzeň a Regensburg zpět do svého přístavu, kam přiletěla bez nehody ve 4.36 hod. odpoledne. Let tohoto vzdušného kolosu poskytl za krásného počasí vzácnou podívanou a sledován byl všude s ohromným zájmem. Kapitánem vzducholodi byl Ernst Lehmann.

 (komentář Karel Krenk)

archiv Tomáš Pazderník
archiv Tomáš Pazderník
archiv Tomáš Pazderník
archiv Tomáš Pazderník
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka

pondělí 25. 8. 1930 ve tři čtvrtě na 11. hod. dopoledne přeletěla řiditelná vzducholoď "Graf Zeppelin" Liberec. Ohromný stříbrošedý kolos doutníkového tvaru plul majestátně nízko nad městem směrem od Žitavy k Turnovu a odtud zahnul doprava k Praze. Vzducholoď vyletěla v pondělí ráno ze svého přístavu ve Friedrichshafenu (u Bodamského jezera) a vyletěla vzdušnou trať z Berlína přes Kralovec (dnes ruský Kaliningrad), Žitavu, Liberec, Prahu, Plzeň a Řezno zpět do svého přístavu, kam přiletěla bez nehody ve 4.36 hod. odpoledne. Let tohoto vzdušného kolosu poskytl za krásného počasí vzácnou podívanou a sledován byl všude s ohromným zájmem. 

LZ127 Graf Zeppelin byla nejúspěšnější vzducholodí z celé éry těchto strojů. Byla.pojmenována po slavném staviteli vzducholodí hraběti Ferdinandu von Zeppelinovi. Označení Zeppelinů – LZ 1-131 (Luftschiff Zeppelin 1-131) byl tovární způsob klasifikace, který se používal až do ukončení výroby vzducholodí v Německu na počátku 2. světové války. Během 10 let úspěšného provozu LZ 127 uskutečnil tento 237 metrů dlouhý vzdušný koráb na 590 letů, nalétal přes půldruhéhomilionu kilometrů, přepravil 18000 cestujících a 78 tun pošty. Do historie se zapsal také prvním letem kolem světa s pasažéry na palubě a výpravou do Antarktidy. Soumrak vzducholodí nastal po zkáze LZ129 Hindenburg v r. 1937. Na základě této události ukončila LZ127 Graf Zeppelin lety s cestujícími a byla dána do muzea. Na začátku 2. svět. války v r. 1940 byly všechny zbývající vzducholodě na příkaz velitele Luftwaffe Hermana Göringa sešrotovány a materiál byl použit na výrobu letadel.

(autor příspěvku Karel Krenk)