Ještěd a lanovka



Starý Ještěd ještě s veřejnosti přístupnou terasou
nad horní stanicí lanovky a
stará, ještě původní, kabinová lanovka z filmu Ošklivá slečna z roku
1959 s koncertem hereckých es Dany Medřické a Karla Högera.(archiv Luboš Janků )




























JEŠTĚD A LANOVKA
Česko má hned několik lanovek, které jsou v některém ohledu nejstarší. Lanovka, která jezdí na Ještěd, k nim patří - je nejstarší dosud jezdící kabinovou lanovkou. Vznikla na počátku 30. let minulého století a v provozu je od 27. června 1933. V té době však první svého druhu nebyla. Již o pět let dříve vznikla lanovka na krkonošskou Černou horu, která však dnes již jezdí jako kabinková v jiné trase.
Záměr vybudovat zde lanovku předložil už roku 1924 Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, který byl majitelem hotelu na Ještědu. Návrh vypracoval ing. Roman Wienberger, zástupce firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska.
Později však byl projekt i samotná realizace na náklady ČSD zadána známé chrudimské strojírně František Wiesner. Byla to druhá lanová dráha v tehdejším Československu. Měla šikmou délku tratě 1183 m s převýšením 400 m a na trase dvě podpěry s výškou 20 a 26 m.
Kabinová lanovka s kyvadlovým provozem dosahovala maximální rychlosti 5 m/s, hodinová kapacita činila 330 osob. Její provoz běžel bez závad i během temné nacistické okupace. Až koncem roku 1971 musela být lanovka odstavena pro krajní opotřebení. Byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce
Po
zásadní rekonstrukci, zahájené v prvních měsících roku 1972 a ukončené
r. 1975, zbyla z původního zařízení jen nepatrná část konstrukce v dolní
a horní stanici. Liberecká dráha je však dnes označována za nejstarší
provozní kabinovou lanovku v Česku. Starší lanovka v krkonošských
Janských Lázních byla totiž zrušena a nahrazena na jiném místě odlišnou
konstrukcí.
Trať byla rekonstruována jako dvoulanová. Původní
podpěry byly nahrazeny jedinou o výšce 30 m. Nové kabiny mají nosnost 35
osob. Šikmá délka tratě je nyní 1188 m, převýšení 401,7 m, přepravní
rychlost 10 m/s. Lanovka přepraví až 525 osob za hodinu.
V říjnu 2000 byla při pravidelné kontrole po letní sezoně vyměněna celá jedna kabina, která prošla generální opravou.
Zájem turistů se zvyšoval a v červenci 2001 svezla lanovka za jediný měsíc více než 50 000. To si vyžádalo úpravu jízdního řádu z hodinových intervalů na půlhodinové. V některých dnech začala lanovka jezdit bez přestávek.
V současné době vyveze lanovka v průměru ročně přes 250 tisíc turistů. Když jí bylo v roce 2003 (na snímku) 70 let, svezlo se na ní během celé její historie na 19 milionů lidí.
Lanovka slouží i k zásobování horského hotelu na Ještědu. Za celou dobu provozu lanovky nedošlo k žádné větší závadě ani k ohrožení cestujících.
Horní stanice na Ještědu stojí ve výšce rovných 1000 m. n. m.
Dolní stanice Horní Hanychov je ve výšce 600 m n. m. (zdroj ČT24)
Od tragické nehody 31.10.2021 je provoz lanové dráhy na neurčitou dobu zastaven, pravděpodobně bude nahrazena zcela novou lanovkou.
































22.10.2007 Zkracování nosného lana.
(foto Petr Šimr)









3.11.2008 Pravidelná odstávka lanovky před zimní sezonou.
(foto Petr Šimr)
















31. 10. 2021
Na Ještědu spadla jedna kabina lanovky. Na místě neštěstí je jeden mrtvý, lidé z druhé kabiny jsou bez zranění.
Článek K pádu jedné z kabin došlo v neděli kolem půl druhé odpoledne. Kabina spadla u prvního pilíře lanovky a je zcela zdemolovaná. Uvnitř byl v tu chvíli pouze průvodčí, který při pádu přišel o život. "Průvodčí lanovku neřídí, ta se řídí mimo prostor kabin ze spodní stanice. Průvodčí může se stanicí jen komunikovat vysílačkou," vysvětluje Lukáš Kubát, mluvčí Českých drah, které lanovku na Ještěd provozují.
"V souvislosti s událostí na lanové dráze jsme už zahájili úkony trestního řízení pro přečin obecného ohrožení z nedbalosti. Zároveň žádáme dosud nevyslechnuté svědky pádu kabiny, aby se nám ozvali na linku 158," uvedla na Twitteru policie. Vyšetřování příčin nehody může trvat několik měsíců. "Příčina neštěstí bude předmětem vyšetřování Drážní inspekce.
Jediné, co je teď zřejmé, je, že došlo k destrukci tažného lana," řekl ředitel Odboru provozu osobní dopravy Českých drah Tomáš Mohr. Upozornil také, že lanovka procházela pravidelnými testy, které neodhalily žádný hrozící defekt. "I proto teď nelze určit, co a proč se přesně stalo," dodal Mohr.
Druhá kabina, ve které se v době neštěstí nacházelo 14 lidí, zůstala viset na laně. Hasiči všechny cestující i druhého průvodčího evakuovali pomocí záchranné techniky z výšky zhruba 15 metrů.









Horní stanice lanové dráhy hotelu Ještěd
(zdroj: https://www.profiklub.cz/


























Lanovka okem Ivana Rouse





Inverze 1999
(archiv Petr Šimr)
Na lanovku zbyly jen vzpomínky



































































