Ještěd a lanovka

10.09.2022
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla

Starý Ještěd ještě s veřejnosti přístupnou terasou

nad horní stanicí lanovky a stará, ještě původní, kabinová lanovka z filmu Ošklivá slečna z roku 1959 s koncertem hereckých es Dany Medřické a Karla Högera.(archiv Luboš Janků )

kolorováno Fotočas Mirek
kolorováno Fotočas Mirek
březen 1938 😉 z alba pana Adolfa Odrážky (dědeček Kateřiny Odrážkové)
březen 1938 😉 z alba pana Adolfa Odrážky (dědeček Kateřiny Odrážkové)
abebooks.com
abebooks.com
Starý hotel na Ještědu. Z archivu Otakara Binara
Starý hotel na Ještědu. Z archivu Otakara Binara
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
1985 (https://www.ebay.com)
1985 (https://www.ebay.com)
Ta pěkně houpala přes stožáry (archiv Jarda Veselský)
Ta pěkně houpala přes stožáry (archiv Jarda Veselský)
60.léta
60.léta
1951 (archiv Zuzana Kudrnová)
1951 (archiv Zuzana Kudrnová)
archiv Aleš Melichar
archiv Aleš Melichar
1982 (archiv Marcela Holubářová)
1982 (archiv Marcela Holubářová)
archiv L.Mencl
archiv L.Mencl
archiv Jiří Cvrček
archiv Jiří Cvrček

JEŠTĚD A LANOVKA

Česko má hned několik lanovek, které jsou v některém ohledu nejstarší. Lanovka, která jezdí na Ještěd, k nim patří - je nejstarší dosud jezdící kabinovou lanovkou. Vznikla na počátku 30. let minulého století a v provozu je od 27. června 1933. V té době však první svého druhu nebyla. Již o pět let dříve vznikla lanovka na krkonošskou Černou horu, která však dnes již jezdí jako kabinková v jiné trase.

Záměr vybudovat zde lanovku předložil už roku 1924 Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, který byl majitelem hotelu na Ještědu. Návrh vypracoval ing. Roman Wienberger, zástupce firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska.

Později však byl projekt i samotná realizace na náklady ČSD zadána známé chrudimské strojírně František Wiesner. Byla to druhá lanová dráha v tehdejším Československu. Měla šikmou délku tratě 1183 m s převýšením 400 m a na trase dvě podpěry s výškou 20 a 26 m.

Kabinová lanovka s kyvadlovým provozem dosahovala maximální rychlosti 5 m/s, hodinová kapacita činila 330 osob. Její provoz běžel bez závad i během temné nacistické okupace. Až koncem roku 1971 musela být lanovka odstavena pro krajní opotřebení. Byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce

Po zásadní rekonstrukci, zahájené v prvních měsících roku 1972 a ukončené r. 1975, zbyla z původního zařízení jen nepatrná část konstrukce v dolní a horní stanici. Liberecká dráha je však dnes označována za nejstarší provozní kabinovou lanovku v Česku. Starší lanovka v krkonošských Janských Lázních byla totiž zrušena a nahrazena na jiném místě odlišnou konstrukcí.
Trať byla rekonstruována jako dvoulanová. Původní podpěry byly nahrazeny jedinou o výšce 30 m. Nové kabiny mají nosnost 35 osob. Šikmá délka tratě je nyní 1188 m, převýšení 401,7 m, přepravní rychlost 10 m/s. Lanovka přepraví až 525 osob za hodinu.

V říjnu 2000 byla při pravidelné kontrole po letní sezoně vyměněna celá jedna kabina, která prošla generální opravou.

Zájem turistů se zvyšoval a v červenci 2001 svezla lanovka za jediný měsíc více než 50 000. To si vyžádalo úpravu jízdního řádu z hodinových intervalů na půlhodinové. V některých dnech začala lanovka jezdit bez přestávek.

V současné době vyveze lanovka v průměru ročně přes 250 tisíc turistů. Když jí bylo v roce 2003 (na snímku) 70 let, svezlo se na ní během celé její historie na 19 milionů lidí.

Lanovka slouží i k zásobování horského hotelu na Ještědu. Za celou dobu provozu lanovky nedošlo k žádné větší závadě ani k ohrožení cestujících.

Horní stanice na Ještědu stojí ve výšce rovných 1000 m. n. m.
Dolní stanice Horní Hanychov je ve výšce 600 m n. m. (zdroj ČT24)

archiv Zdeňka Posledníková
archiv Zdeňka Posledníková
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
archiv Aleš Melichar
archiv Aleš Melichar
1961 (archiv T.Majer)
1961 (archiv T.Majer)
1945 (archiv Evžen Šimek)
1945 (archiv Evžen Šimek)
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
60.léta
60.léta
archiv Všichni Čermáci
archiv Všichni Čermáci
Zdroj : Liberecko - obrazový soubor barevných listů v obálce Foto B. Jakoubě (archiv Jitky Horušické)
Zdroj : Liberecko - obrazový soubor barevných listů v obálce Foto B. Jakoubě (archiv Jitky Horušické)
O přestavbě lanovky na Ještěd v Rudém právu 17.7.1972 (archiv ing. Rudolf Kittler)
O přestavbě lanovky na Ještěd v Rudém právu 17.7.1972 (archiv ing. Rudolf Kittler)
Liberec - lanovka na Ještěd (razítko 1951) (archiv Eva Blum)
Liberec - lanovka na Ještěd (razítko 1951) (archiv Eva Blum)
archiv L. Mencl
archiv L. Mencl
archiv Laurel Isabel
archiv Laurel Isabel
Poštou prošlo 13. IV. 1937 (archiv T.Stracke)
Poštou prošlo 13. IV. 1937 (archiv T.Stracke)
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
Ještěd kolem roku 1935 a 25.8.2021
Ještěd kolem roku 1935 a 25.8.2021
Zaměstnanci lanovky provádějí pravidelnou údržbu a roční kontrolu celého zařízení. Každé dva roky zároveň mění uchycení tažného lana vždy jedné lanovky. Technici odstraní asi třicet centimetrů z konce lana a nový konec upraví pro další dvouleté tahání kabiny lanovky. Celá tato oprava podléhá přísné kontrole, včetně rentgenování navazujících součástí. Listopad 2011. (foto Petr Šimr)
Zaměstnanci lanovky provádějí pravidelnou údržbu a roční kontrolu celého zařízení. Každé dva roky zároveň mění uchycení tažného lana vždy jedné lanovky. Technici odstraní asi třicet centimetrů z konce lana a nový konec upraví pro další dvouleté tahání kabiny lanovky. Celá tato oprava podléhá přísné kontrole, včetně rentgenování navazujících součástí. Listopad 2011. (foto Petr Šimr)

31. 10. 2021

Na Ještědu spadla jedna kabina lanovky. Na místě neštěstí je jeden mrtvý, lidé z druhé kabiny jsou bez zranění.

Článek K pádu jedné z kabin došlo v neděli kolem půl druhé odpoledne. Kabina spadla u prvního pilíře lanovky a je zcela zdemolovaná. Uvnitř byl v tu chvíli pouze průvodčí, který při pádu přišel o život. "Průvodčí lanovku neřídí, ta se řídí mimo prostor kabin ze spodní stanice. Průvodčí může se stanicí jen komunikovat vysílačkou," vysvětluje Lukáš Kubát, mluvčí Českých drah, které lanovku na Ještěd provozují.

"V souvislosti s událostí na lanové dráze jsme už zahájili úkony trestního řízení pro přečin obecného ohrožení z nedbalosti. Zároveň žádáme dosud nevyslechnuté svědky pádu kabiny, aby se nám ozvali na linku 158," uvedla na Twitteru policie. Vyšetřování příčin nehody může trvat několik měsíců. "Příčina neštěstí bude předmětem vyšetřování Drážní inspekce.

Jediné, co je teď zřejmé, je, že došlo k destrukci tažného lana," řekl ředitel Odboru provozu osobní dopravy Českých drah Tomáš Mohr. Upozornil také, že lanovka procházela pravidelnými testy, které neodhalily žádný hrozící defekt. "I proto teď nelze určit, co a proč se přesně stalo," dodal Mohr.

Druhá kabina, ve které se v době neštěstí nacházelo 14 lidí, zůstala viset na laně. Hasiči všechny cestující i druhého průvodčího evakuovali pomocí záchranné techniky z výšky zhruba 15 metrů.

foto Jan Ptáček
foto Jan Ptáček
Ještěd v roce 1950 a 25.8.2021
Ještěd v roce 1950 a 25.8.2021
foto Jan Ptáček
foto Jan Ptáček
foto Jan Ptáček
foto Jan Ptáček
foto Jan Ptáček
foto Jan Ptáček
foto Michael Myers
foto Michael Myers
 

Horní stanice lanové dráhy hotelu Ještěd

Horní stanice lanové dráhy horského hotelu Ještěd je obložena místním kamenem. Působením povětrnostních vlivů se některé kameny uvolnily. Mezi kameny byly vypadané spáry a do objektu tak zatékalo.V rámci rekonstrukce byly doplněny spáry a uvolněné kameny za použití webermix lícový(https://bit.ly/webermax-lícový). Aby fasáda lépe odolávala drsnému počasí, byly spáry ošetřeny hydroizolační nátěrem Webertec 824 (https://bit.ly/webertec-824). Zároveň byla provedena hydrofobizace kamene nátěrem Webertec SHC (https://bit.ly/webertec-shc).

(zdroj: https://www.profiklub.cz/

horní stanice - velín
horní stanice - velín
horní stanice - pohon tažného lana
horní stanice - pohon tažného lana
dolní stanice - napínání nosného a přítažného lana
dolní stanice - napínání nosného a přítažného lana
dolní stanice - záloha nosných lan pro popouštění
dolní stanice - záloha nosných lan pro popouštění
horní stanice - nástupiště
horní stanice - nástupiště
dolní stanice - závaží nosného a přítažného lana
dolní stanice - závaží nosného a přítažného lana

Inverze 1999

(archiv Petr Šimr)

Na lanovku zbyly jen vzpomínky

archiv Jana Zahurancová
archiv Jana Zahurancová
Poštovní razítko z 22.IX. 1934 ( archiv Tomáš Stracke)
Poštovní razítko z 22.IX. 1934 ( archiv Tomáš Stracke)
1957
1957
kolorováno Starý Liberec
kolorováno Starý Liberec
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
archiv J.Hůlka - **Ještěd a lanovka ** 1933 - tedy rok, kdy byla uvedena do provozu
archiv J.Hůlka - **Ještěd a lanovka ** 1933 - tedy rok, kdy byla uvedena do provozu
1938 - KABINOVÁ LANOVKA NA JEŠTĚDU V LIBERCI  (color Fotočas)
1938 - KABINOVÁ LANOVKA NA JEŠTĚDU V LIBERCI (color Fotočas)
abebooks.com
abebooks.com
1945 (archiv Evžen Šimek)
1945 (archiv Evžen Šimek)
1946 (archiv Zuzana Kudrnová)
1946 (archiv Zuzana Kudrnová)
1964 (Vilém Boháč)
1964 (Vilém Boháč)
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
archiv Luboš Mencl
archiv Luboš Mencl
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
LANOVKA NA JEŠTĚD Lanová dráha Horní Hanychov – Ještěd je kyvadlová dvoukabinová visutá lanová dráha. Je v provozu od roku 1933, od roku 1975 v rekonstruované podobě. Dne 31. října 2021 došlo k nehodě lanové dráhy, pád jedné z kabin nepřežil jeden člověk. Od té doby je dráha zatím mimo provoz.  /color Fotočas /
LANOVKA NA JEŠTĚD Lanová dráha Horní Hanychov – Ještěd je kyvadlová dvoukabinová visutá lanová dráha. Je v provozu od roku 1933, od roku 1975 v rekonstruované podobě. Dne 31. října 2021 došlo k nehodě lanové dráhy, pád jedné z kabin nepřežil jeden člověk. Od té doby je dráha zatím mimo provoz. /color Fotočas /
razítko 1942
razítko 1942
1952 (archiv J.Zahurancová)
1952 (archiv J.Zahurancová)
archiv Martin Forster
archiv Martin Forster
1964 (Vilém Boháč)
1964 (Vilém Boháč)
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
archiv Zdeněk Štěpánek
archiv Zdeněk Štěpánek
Černobílo-barevný liberecký Ještěd čtyřicátých let minulého století  (color Fotočas)
Černobílo-barevný liberecký Ještěd čtyřicátých let minulého století (color Fotočas)
(archiv Jany Zahurancové)
(archiv Jany Zahurancové)
cca 1939 (archiv O.Musil
cca 1939 (archiv O.Musil
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
Lanovková nostalgie - pohlednice odeslaná roku 1955.  (archiv Jana Zahurancová)
Lanovková nostalgie - pohlednice odeslaná roku 1955. (archiv Jana Zahurancová)
archiv J. Hůlka
archiv J. Hůlka
Ještěd v roce 1950 a 2001  dvě úžasné stavby, nelze srovnávat, každá má svojí hodnotu
Ještěd v roce 1950 a 2001 dvě úžasné stavby, nelze srovnávat, každá má svojí hodnotu
Liberec sítotiskem (archiv Luboše  Janků)
Liberec sítotiskem (archiv Luboše Janků)
 (zdroj: Zdeněk Košek - Severní Čechy, 1975)
(zdroj: Zdeněk Košek - Severní Čechy, 1975)
prototyp busu Tatra 500 HB, označen jako horský autobus, protipol pro autobusy ŠKODA, vyvinut natruc zaměstnanci Tatrovky. V období 1954-58 vyrobeno cca 520 ks (archiv Thomas Majer, komentář Jiří Cvrček )
prototyp busu Tatra 500 HB, označen jako horský autobus, protipol pro autobusy ŠKODA, vyvinut natruc zaměstnanci Tatrovky. V období 1954-58 vyrobeno cca 520 ks (archiv Thomas Majer, komentář Jiří Cvrček )
archiv Milan Péč
archiv Milan Péč
1988 (zdroj: https://www.ebay.com )
1988 (zdroj: https://www.ebay.com )
cca 1970 (archiv Miloš Halama Srvv)
cca 1970 (archiv Miloš Halama Srvv)
cca 1970 (archiv Miloš Halama Srvv)
cca 1970 (archiv Miloš Halama Srvv)
archiv Jan Cidrych
archiv Jan Cidrych
foto Radek Drbohlav
foto Radek Drbohlav
foto Radek Drbohlav
foto Radek Drbohlav
foto Radek Drbohlav
foto Radek Drbohlav
foto Radek Drbohlav
foto Radek Drbohlav
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál
foto Ondřej Holas
foto Ondřej Holas
foto Ondřej Holas
foto Ondřej Holas
foto Josef Hurta
foto Josef Hurta
foto Radek Ptáček
foto Radek Ptáček
foto Tomáš Janků
foto Tomáš Janků
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál
foto Matyáš Gál
foto Ondřej Holas
foto Ondřej Holas
foto Ondřej Holas
foto Ondřej Holas
foto Mirek Havrda
foto Mirek Havrda
Park Boheminium v Mariánských Lázních - Ještěd je všude 👌😊 Foto zaslal Jan Koucký 👍 (archiv Fandíme Liberci)