Horní část třídy 1.máje

04.10.2021
foto Otto Vávra starší
foto Otto Vávra starší
1923 (archiv T.Majer) Čech Lands - Reichenberg, Banhofstraße; Liberec, Nádražní ulice - dnes 1. máje. Pravděpodobně pohled z budovy německého a anglického vícekonzulátu, který se nacházel v dodnes stojící budově č. 535/50 (mezi budoucím "Skloexportem" a "Uranem". Do dnešních dnů se zde zachovala ještě napravo dole budova bývalého hotelu Terminus č. 363/37. a o dva domy níže světlý dům s třemi okny pod střechou č. 342/31.
1923 (archiv T.Majer) Čech Lands - Reichenberg, Banhofstraße; Liberec, Nádražní ulice - dnes 1. máje. Pravděpodobně pohled z budovy německého a anglického vícekonzulátu, který se nacházel v dodnes stojící budově č. 535/50 (mezi budoucím "Skloexportem" a "Uranem". Do dnešních dnů se zde zachovala ještě napravo dole budova bývalého hotelu Terminus č. 363/37. a o dva domy níže světlý dům s třemi okny pod střechou č. 342/31.
Třída 1.máje (archiv Boveraclubu)
Třída 1.máje (archiv Boveraclubu)
Třída 1.máje (archiv Boveraclubu)
Třída 1.máje (archiv Boveraclubu)
archiv Luboš Mencl
archiv Luboš Mencl
archiv Renaty Hoffmanové
archiv Renaty Hoffmanové
1946 (archiv Svatopluk Technik)
1946 (archiv Svatopluk Technik)
1972 (archiv Boveraclubu)
1972 (archiv Boveraclubu)
Opět liberecká T2 č. 28 (1962 - 1965 167 Ústí nad Labem) tentokrát v plném nasazení 8.9.1979 na třídě 1. máje. Foto Gisbert Jäkl
Opět liberecká T2 č. 28 (1962 - 1965 167 Ústí nad Labem) tentokrát v plném nasazení 8.9.1979 na třídě 1. máje. Foto Gisbert Jäkl
1964 (foto Vilém Boháč)
1964 (foto Vilém Boháč)
Třída 1.máje
Třída 1.máje
První dva činžovní domy po pravé straně ulice 1. máje jsou již vystěhovány a připraveny k demolicím, o čemž svědčí nejen okna bez záclon. Kolejiště je sice značně opotřebované, dobová hesla rozvěšená nejen podél tratě ale hlasají mír. Souprava vedená vozem T3 SUCS č. 61 z roku 1986 jede jako linka 3 do Horního Hanychova. (1988, foto Tomáš Krebs)
První dva činžovní domy po pravé straně ulice 1. máje jsou již vystěhovány a připraveny k demolicím, o čemž svědčí nejen okna bez záclon. Kolejiště je sice značně opotřebované, dobová hesla rozvěšená nejen podél tratě ale hlasají mír. Souprava vedená vozem T3 SUCS č. 61 z roku 1986 jede jako linka 3 do Horního Hanychova. (1988, foto Tomáš Krebs)
Třída 1.máje v roce 1972 a 27.3.2022
Třída 1.máje v roce 1972 a 27.3.2022
1987 (archiv Boveraclubu)
1987 (archiv Boveraclubu)
Třída 1.máje v roce 1988 a 23.8.2023
Třída 1.máje v roce 1988 a 23.8.2023
Rok 1988 a souprava 2 x T3SUCS č. 74 + 75 na třídě 1. máje v Liberci. (archiv Boveraclubu)
Rok 1988 a souprava 2 x T3SUCS č. 74 + 75 na třídě 1. máje v Liberci. (archiv Boveraclubu)
1994 (archiv T.Majer)
1994 (archiv T.Majer)
(archiv Jaroslav Vondra)
(archiv Jaroslav Vondra)
1992 (foto Petr Šimr)
1992 (foto Petr Šimr)
archiv V.Hájek
archiv V.Hájek
Akademický malíř Zdeněk Volejník - výstava jeho uměleckých počinů o Liberci v Liberci. Rudé právo 15.7.1972 (archiv ing.Rudolf Kittler)
Akademický malíř Zdeněk Volejník - výstava jeho uměleckých počinů o Liberci v Liberci. Rudé právo 15.7.1972 (archiv ing.Rudolf Kittler)
archiv J. Hůlka
archiv J. Hůlka
29.3.1982.  Ulice 1. máje nebyla nikdy ozdobou Liberce. Pytlounovo parkoviště, ani propadlé chodníky špatný dojem z tohoto místa nevylepší. (archiv J.Holeček)
29.3.1982. Ulice 1. máje nebyla nikdy ozdobou Liberce. Pytlounovo parkoviště, ani propadlé chodníky špatný dojem z tohoto místa nevylepší. (archiv J.Holeček)
V neděli 25.3.1973 zachytil v Liberci Ervin Cettineo jeden z vozů T3 čísel 29-34, dodaných v roce 1965.
V neděli 25.3.1973 zachytil v Liberci Ervin Cettineo jeden z vozů T3 čísel 29-34, dodaných v roce 1965.
dům jde k zemi (archiv Boveraclubu)
dům jde k zemi (archiv Boveraclubu)
opuštěná vojenské techniky na dnešní třídě 1. máje v roce 1945
opuštěná vojenské techniky na dnešní třídě 1. máje v roce 1945

Vchod do prostor bývalých Uhelných skladů

a přilehlá zídka naproti hotelu Imperial - první foto z roku 1945, druhé z 50tých let a zbývající dvě jsou kulisy k filmu Ošklivá slečna (1959).

(autor příspěvku Hans Oldskull)

Třída 1.máje v roce 1982 (foto Petr Šimr) a 7.1.2023
Třída 1.máje v roce 1982 (foto Petr Šimr) a 7.1.2023
1995 (archiv T.Majer)
1995 (archiv T.Majer)
Železniční modeláři takové koleji říkají flexibilní a to napojení oblouku v popředí fakt nemá chybu! 3.9.1993. (foto Jiří Holeček)
1.máje 2020 (foto Petr Šimr)
1.máje 2020 (foto Petr Šimr)
Třída 1.máje v roce 2001 (zdroj: Karel Čtveráček / Jan Mohr - LIBEREC mezi vzpomínkou a přítomností)
Třída 1.máje v roce 2001 (zdroj: Karel Čtveráček / Jan Mohr - LIBEREC mezi vzpomínkou a přítomností)
třída 1.máje v roce 1982 (foto Petr Šimr)
třída 1.máje v roce 1982 (foto Petr Šimr)

Třída 1. máje z archivu Boveraclubu

třída 1. máje, 24.9.1980. foto GJ
třída 1. máje, 24.9.1980. foto GJ
třída 1.máje cca 1980 (archiv K.Odrážkové) a 6.7.2021
třída 1.máje cca 1980 (archiv K.Odrážkové) a 6.7.2021
třída 1.máje 24.9.1980 a 26.7.2020
třída 1.máje 24.9.1980 a 26.7.2020
archiv L.Janků
archiv L.Janků
Neděle 4.7.1993 před třiceti lety vylákala Gisberta Jäkla s fotoaparátem do ulic. Rekonstruovala se tramvajová trať na třídě 1. máje.
Neděle 4.7.1993 před třiceti lety vylákala Gisberta Jäkla s fotoaparátem do ulic. Rekonstruovala se tramvajová trať na třídě 1. máje.
Neděle 4.7.1993 před třiceti lety vylákala Gisberta Jäkla s fotoaparátem do ulic. Rekonstruovala se tramvajová trať na třídě 1. máje.
Neděle 4.7.1993 před třiceti lety vylákala Gisberta Jäkla s fotoaparátem do ulic. Rekonstruovala se tramvajová trať na třídě 1. máje.
Tady jsem se proletěl v květnu 1992... aneb, když se fotografuje tunel z letadla. (archiv František Zikmund)
Tady jsem se proletěl v květnu 1992... aneb, když se fotografuje tunel z letadla. (archiv František Zikmund)
Stavba tunelu 1994 do 1997.(archiv L.Janků)
Stavba tunelu 1994 do 1997.(archiv L.Janků)
2001 (archiv Pav Karel)
2001 (archiv Pav Karel)
...když se stavěl tunel a tramvaj nad ním jezdila po jedné koleji.1993 (archiv F.Zikmund)
...když se stavěl tunel a tramvaj nad ním jezdila po jedné koleji.1993 (archiv F.Zikmund)
tato smyčka byla, když se stavěl tunel
tato smyčka byla, když se stavěl tunel
24.12.1992. Štědrý den na 1. máje.😊 To když má ulice jméno podle data, tak třeba může vzniknout slovní hříčka.
24.12.1992. Štědrý den na 1. máje.😊 To když má ulice jméno podle data, tak třeba může vzniknout slovní hříčka.

Jedna fotka, čelem vzad, a druhá fotka.

Provizorní přeložka tramvajové tratě nad budovaným libereckým tunelem 17.1.1993 objektivem Jirky Holečka. Při změně teplot jsou na dnešním parkovišti koleje pod asfaltem stále patrné.

(Text a foto Boveraclub)

1992 (foto Petr Šimr)
1992 (foto Petr Šimr)
Někdo chtěl budovu SVÚT s nápisem Agrobanka. A pro pana František Zikmund zas nějaké semafory.🙂
Někdo chtěl budovu SVÚT s nápisem Agrobanka. A pro pana František Zikmund zas nějaké semafory.🙂

Liberecký tunel
Autor: Ing. Karel Kout
1977

Ve starší literatuře se psalo, že s tunelem pod ulicí 1. Máje se přemýšlelo od roku 1958, případně od 60. let. Není to pravda. Byl to zcela originální nápad Karla Kouta z městského urbanistického střediska Liberec, který prezentoval ve studii v roce 1977. Byl to také on, kdo z průtahu "vytvořil" hlavní průtahovou magistrálu, tedy to čemu se dnes říká lidově v Liberci "dálnice".

(autor příspěvku Ivan Rous)

                            Stavba silničního tunelu

24.12.1990. (Foto Jiří Holeček)
24.12.1990. (Foto Jiří Holeček)
25.4.1993. se dokončovala stavba tunelu (Jiří Holeček)
25.4.1993. se dokončovala stavba tunelu (Jiří Holeček)
24.12.1990. (foto Jiří Holeček)
24.12.1990. (foto Jiří Holeček)
24.11.1991. (Jiří Holeček)
24.11.1991. (Jiří Holeček)
třída 1.máje  3.4.1990 (archiv K.Odrážkové) a 6.7.2021
třída 1.máje 3.4.1990 (archiv K.Odrážkové) a 6.7.2021
třída 1.máje  3.4.1990 (archiv K.Odrážkové)
třída 1.máje 3.4.1990 (archiv K.Odrážkové)
1993 .....Otevřením silničního tunelu   poblíž libereckého nádraží byl po dvaceti letech postupných prací konečně zprovozněn průtah státních silnic městem. Představa a podjezd se začala rodit již v roce 1958, byla několikrát modifikována a definitivní návrh zpracovali arch. A.Kůstka a Kubíček . (zdroj Karpaš - Stalo se na severu Čech 1900 – 2000)
1993 .....Otevřením silničního tunelu poblíž libereckého nádraží byl po dvaceti letech postupných prací konečně zprovozněn průtah státních silnic městem. Představa a podjezd se začala rodit již v roce 1958, byla několikrát modifikována a definitivní návrh zpracovali arch. A.Kůstka a Kubíček . (zdroj Karpaš - Stalo se na severu Čech 1900 – 2000)
16.9.1994. se ještě chodilo do sámošky v uranu, ale na autobus pořád k České besedě (Jiří Holeček)
16.9.1994. se ještě chodilo do sámošky v uranu, ale na autobus pořád k České besedě (Jiří Holeček)
třída 1.máje (archiv Boveraclubu) ......Boty - vyhlášená a dobře zásobená prodejna s ochotnými prodavačkami ..a nad obuví, v tom domě měly Montážní závody kanceláře na Multiservis. Pod obuví uplácaný plácek, hlína a to bylo parkoviště Interhotelu Imperiál ....komentář Hany Ulrichové
třída 1.máje (archiv Boveraclubu) ......Boty - vyhlášená a dobře zásobená prodejna s ochotnými prodavačkami ..a nad obuví, v tom domě měly Montážní závody kanceláře na Multiservis. Pod obuví uplácaný plácek, hlína a to bylo parkoviště Interhotelu Imperiál ....komentář Hany Ulrichové
Třída 1.máje
Třída 1.máje
1966 (archiv Jiří Peterka)
1966 (archiv Jiří Peterka)
1931 (Beta.lot-tissimo.com/de)
1931 (Beta.lot-tissimo.com/de)
archiv L. Mencl
archiv L. Mencl
Nádražní ulice 1906. (archiv J.Peterka)
Nádražní ulice 1906. (archiv J.Peterka)
třída 1.máje
třída 1.máje
třída 1.máje v 80. letech a 28.6.2020
třída 1.máje v 80. letech a 28.6.2020
Třída 1.máje a Terminus
Třída 1.máje a Terminus
třída 1.máje  v roce 1982 a 16.4.2023
třída 1.máje v roce 1982 a 16.4.2023
třída 1.máje (M.Gergelčík)
třída 1.máje (M.Gergelčík)
Jedna zimní fotečka z 60.let,
Jedna zimní fotečka z 60.let,
třída 1.máje (M.Gergelčík)
třída 1.máje (M.Gergelčík)
Hotel Terminus (Petr Šimr 1982)
Hotel Terminus (Petr Šimr 1982)

I když Terminus rozhodně nebyl žádný grandhotel. Tak jedna hospodská a devadesátková. (archiv Petr Kolín)

archiv L. Mencl
archiv L. Mencl
1921
1921
Záběr na rušnou Nádražní ulici před zhruba 100 lety. (archiv J.Peterka)
Záběr na rušnou Nádražní ulici před zhruba 100 lety. (archiv J.Peterka)
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
archiv O.Musil
archiv O.Musil
archiv O.Musil
archiv O.Musil
1900 (archiv Jaroslava Smoly)
1900 (archiv Jaroslava Smoly)
Zajímavá česká pohlednice prošlá poštou v roce 1903 , dokládající , že soužití Čechů a Němců v Liberci nebylo ideální . ( Viz text na pohlednici - Liberec čítá 34 000 obyvatel , dle úředního sčítání 2200 , dle soukromého, 9000 obyvatel národnosti české . A co se třeba přihodilo v roce 1903 : Do Vratislavic přijel ve vozidle ,co sám vyvinul ,čerstvě ženatý Ferdinand Porsche. ve starých Pavlovicích bylo otevřeno dostihové závodiště ( dnes plochodrážní stadion ) Vratislavice byly povýšeny na městečko.  (autor příspěvku Karel Krenk)
Zajímavá česká pohlednice prošlá poštou v roce 1903 , dokládající , že soužití Čechů a Němců v Liberci nebylo ideální . ( Viz text na pohlednici - Liberec čítá 34 000 obyvatel , dle úředního sčítání 2200 , dle soukromého, 9000 obyvatel národnosti české . A co se třeba přihodilo v roce 1903 : Do Vratislavic přijel ve vozidle ,co sám vyvinul ,čerstvě ženatý Ferdinand Porsche. ve starých Pavlovicích bylo otevřeno dostihové závodiště ( dnes plochodrážní stadion ) Vratislavice byly povýšeny na městečko. (autor příspěvku Karel Krenk)
1909 (archiv Radek 'habendorf' Kudela)
1909 (archiv Radek 'habendorf' Kudela)
1923 (zdroj: https://pohlednice.sbiram.cz)
1923 (zdroj: https://pohlednice.sbiram.cz)
archiv Milan Ban
archiv Milan Ban
Dům pod nádražím před odstřelem (archiv (Jitka Horušická)
Dům pod nádražím před odstřelem (archiv (Jitka Horušická)
Pohled z Imperialu k nádraží. (archiv Luboš Mencl)
Pohled z Imperialu k nádraží. (archiv Luboš Mencl)
archiv M.Ban
archiv M.Ban
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
třída 1. Máje, foceno ze Skloexportu (archiv Jiří Jan Kolner)
třída 1. Máje, foceno ze Skloexportu (archiv Jiří Jan Kolner)
Mobilní Hračkářství nad Imperialem v roce 1959 - záběr z filmu Ošklivá slečna. Pamatuje někdo nebo se jedná pouze o filmařskou fikci? (Hans Oldskull)
Mobilní Hračkářství nad Imperialem v roce 1959 - záběr z filmu Ošklivá slečna. Pamatuje někdo nebo se jedná pouze o filmařskou fikci? (Hans Oldskull)
archiv M.Gergelčík
archiv M.Gergelčík
Nádražní trochu jak ze speciálního dílu Simpsonových (eBay, 1903)(archiv Petra Ruprecht)
Nádražní trochu jak ze speciálního dílu Simpsonových (eBay, 1903)(archiv Petra Ruprecht)
Archiv Luboše Mencla
Archiv Luboše Mencla
Třída 1.máje v roce 1915 a 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)
Třída 1.máje v roce 1915 a 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)
třída 1.máje
třída 1.máje
Třída 1.máje (archiv Boveraclubu)
Třída 1.máje (archiv Boveraclubu)
Třída 1.máje (archiv Luboš Mencl)
Třída 1.máje (archiv Luboš Mencl)
archiv Milan Ban
archiv Milan Ban
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
třída 1.máje před sto lety a dnes
třída 1.máje před sto lety a dnes
Třída 1.máje ( tehdy Bahnhofstrasse ) (archiv J.Peterka)
Třída 1.máje ( tehdy Bahnhofstrasse ) (archiv J.Peterka)
archiv L.Mencl
archiv L.Mencl
pohled z nádražní budovy do tř. 1.máje kolem roku 1859 (Pro mě jedna z nejkrásnějších ilustrací Liberce – pohled od nádraží, vpravo celnice, čili rok tak odhadem 1859+. S dovolením sem dám nevyčištěnou variantu. (zdroj: Die malerischen Ansichten Süd-Norddeutschen Verbindungsbahn von Reichenberg bis Pardubitz) (komentář Petr Ruprecht)
pohled z nádražní budovy do tř. 1.máje kolem roku 1859 (Pro mě jedna z nejkrásnějších ilustrací Liberce – pohled od nádraží, vpravo celnice, čili rok tak odhadem 1859+. S dovolením sem dám nevyčištěnou variantu. (zdroj: Die malerischen Ansichten Süd-Norddeutschen Verbindungsbahn von Reichenberg bis Pardubitz) (komentář Petr Ruprecht)
Reichenberg : Druck und Verlag von Heinrich T. Stiepel, [1859?]
Reichenberg : Druck und Verlag von Heinrich T. Stiepel, [1859?]
Nádražní ulice (dnes 1. máje) v Liberci - vyobrazení z roku 1890. (archiv státní zámek Zákupy)
Nádražní ulice (dnes 1. máje) v Liberci - vyobrazení z roku 1890. (archiv státní zámek Zákupy)
1910 (archiv M.Gergelčík)
1910 (archiv M.Gergelčík)
archiv Peter Dorn
archiv Peter Dorn
archiv Boveraclubu
archiv Boveraclubu
kolem roku 2000 (archiv p.Šípek)
kolem roku 2000 (archiv p.Šípek)