Fügnerova ulice

03.10.2022
1964 (Vilém Boháč)
1964 (Vilém Boháč)
foto p.Duška z archivu Boveraclubu
foto p.Duška z archivu Boveraclubu
foto Otto Vávra starší
foto Otto Vávra starší
1961 (foto Otto Vávra starší)
1961 (foto Otto Vávra starší)
Tiskárna - Fügnerova ulice v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
Tiskárna - Fügnerova ulice v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
kolorováno (Starý Liberec)
kolorováno (Starý Liberec)
Fügnerova ulice  v roce 1964 a 26.11.2023
Fügnerova ulice v roce 1964 a 26.11.2023
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
Soukenné náměstí/ Fügnerka v roce 1955.. (color Fotočas)
Soukenné náměstí/ Fügnerka v roce 1955.. (color Fotočas)
Fotočas Mirek
Fotočas Mirek
Fugnerova, 30.3.1973, v čele soupravy připravené k odjezdu do Proseče MNV je vůz 6MT č. 59. Cestující začal vozit v v roce 1953 Teplicích (55), od roku 1959 byl jeho působištěm Most (43). V roce 1961 se dostal do Jablonce nad Nisou (118) a v letech 1965 - 1970 sloužil v Ústí nad Labem (128). Liberec byl jeho poslední štací. (archiv Boveraclubu)
Fugnerova, 30.3.1973, v čele soupravy připravené k odjezdu do Proseče MNV je vůz 6MT č. 59. Cestující začal vozit v v roce 1953 Teplicích (55), od roku 1959 byl jeho působištěm Most (43). V roce 1961 se dostal do Jablonce nad Nisou (118) a v letech 1965 - 1970 sloužil v Ústí nad Labem (128). Liberec byl jeho poslední štací. (archiv Boveraclubu)
Fügnerova ulice 1963 a 18.8.2023
Fügnerova ulice 1963 a 18.8.2023
Fügnerova ulice 1963 (archiv J.Peterka)
Fügnerova ulice 1963 (archiv J.Peterka)
Fügnerova ulice 1963 a 13.8.2023
Fügnerova ulice 1963 a 13.8.2023
Poslední měsíce provozu dvounápravových tramvají v Liberci se dožily většinou vozy původně odjinud. V tomto případě je jím motorový vůz 6MT č.57. Na odstavnou kolej se v sedle odstavovaly vleky. V popředí je dobře patrná odbočná výhybka do trojúhelníku (sbírka Gisbert Jäkl)
Poslední měsíce provozu dvounápravových tramvají v Liberci se dožily většinou vozy původně odjinud. V tomto případě je jím motorový vůz 6MT č.57. Na odstavnou kolej se v sedle odstavovaly vleky. V popředí je dobře patrná odbočná výhybka do trojúhelníku (sbírka Gisbert Jäkl)
archiv Boveraclubu
archiv Boveraclubu
Fügnerova ulice 1966 (archiv J.Peterka)
Fügnerova ulice 1966 (archiv J.Peterka)
Původní koncová výhybna ve Fügnerově ulici s vlekem č. 59, pohled směrem k dnešní budově terminálu MHD. (sbírka Gisbert Jäkl)
Původní koncová výhybna ve Fügnerově ulici s vlekem č. 59, pohled směrem k dnešní budově terminálu MHD. (sbírka Gisbert Jäkl)
Liberec 19/7/1976 (archiv Jiří Heráček)
Liberec 19/7/1976 (archiv Jiří Heráček)
Listopad v roce 1982 a tehdejší výhybna ve Fugnerce, kde se v dopoledním sedle odstavovaly tři pětky a na své využití čekala záloha. V čele stojí vůz T3 č. 47 z roku 1973 v tehdejším běžném provozním stavu.
Listopad v roce 1982 a tehdejší výhybna ve Fugnerce, kde se v dopoledním sedle odstavovaly tři pětky a na své využití čekala záloha. V čele stojí vůz T3 č. 47 z roku 1973 v tehdejším běžném provozním stavu.
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
rok 1960 (archiv Boveraclubu)
rok 1960 (archiv Boveraclubu)
Fügnerova ulice cca 60.léta a 24.2.2021
Fügnerova ulice cca 60.léta a 24.2.2021
T3 č. 37 z roku 1973 dne 28.6.1976 v tehdejší Fügnerce. (archiv Boveraclubu)
T3 č. 37 z roku 1973 dne 28.6.1976 v tehdejší Fügnerce. (archiv Boveraclubu)
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
květen 2005 (zdroj: https://www.rajce.idnes.cz)
květen 2005 (zdroj: https://www.rajce.idnes.cz)
Květen 2005 - v současné době  krása domu zaniká, když už je jen součást OC Forum, ale alespoň přežil. (zdroj: https://mir1976.rajce.idnes.cz/Liberec,_obchodni_dum_Jested_na_sklonku_zivota/101131558 )
Květen 2005 - v současné době krása domu zaniká, když už je jen součást OC Forum, ale alespoň přežil. (zdroj: https://mir1976.rajce.idnes.cz/Liberec,_obchodni_dum_Jested_na_sklonku_zivota/101131558 )
květen 2005 (zdroj: https://mir1976.rajce.idnes.cz )
květen 2005 (zdroj: https://mir1976.rajce.idnes.cz )
Fügnerova ulice 18.8.2002 (foto Petr Dvorský)
Fügnerova ulice 18.8.2002 (foto Petr Dvorský)
Fügnerova ulice v roce 26.1.1999 a 28.1.2021
Fügnerova ulice v roce 26.1.1999 a 28.1.2021
Fügnerova ulice v 60.letech a 1.10.2023
Fügnerova ulice v 60.letech a 1.10.2023
pohled z Lipové ulice na Fügnerovu ulici 27.4.1990
pohled z Lipové ulice na Fügnerovu ulici 27.4.1990
Původní smyčka Fügnerova z roku 1975 na záběru z 19.4.1995. Již za 3 dny začne celková přestavba terminálu, během které budou po provizorní koleji v dolní části snímku projíždět i vlaky linek č.5 a 11. (foto Tomáš Krebs)
Původní smyčka Fügnerova z roku 1975 na záběru z 19.4.1995. Již za 3 dny začne celková přestavba terminálu, během které budou po provizorní koleji v dolní části snímku projíždět i vlaky linek č.5 a 11. (foto Tomáš Krebs)
Blažkova ulice v roce 1978 a 9.1.2021
Blažkova ulice v roce 1978 a 9.1.2021
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
23.3.1997 (foto Gisbert Jäkl)
23.3.1997 (foto Gisbert Jäkl)
Fügnerova ulice v 80.letech a 8.11.2020
Fügnerova ulice v 80.letech a 8.11.2020
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice v 60.letech
Fügnerova ulice v 60.letech
Fügnerova ulice (foto archiv Boveraclub)
Fügnerova ulice (foto archiv Boveraclub)
..poslední spoje dne,1977. (foto Petr Šimr)
..poslední spoje dne,1977. (foto Petr Šimr)
Rok 1960 v Liberci  (archiv Milan Péč)
Rok 1960 v Liberci (archiv Milan Péč)
Fügnerova ulice  v 50.letech a 19.4.2022
Fügnerova ulice v 50.letech a 19.4.2022
Fügnerova ulice v 2.polovině 80.let a 24.2.2021
Fügnerova ulice v 2.polovině 80.let a 24.2.2021
Fügnerova ulice v roce 1958 , a motorové vozy č.18 a 19 z roku 1907 na okraji Náchodské ulice a Soukenného náměstí 15.3.2020
Fügnerova ulice v roce 1958 , a motorové vozy č.18 a 19 z roku 1907 na okraji Náchodské ulice a Soukenného náměstí 15.3.2020
archiv Ivo Kapl
archiv Ivo Kapl
Fügnerova ulice v Liberci s voem E.Č.436 v roce 1986 foto Ivo Kapl
Fügnerova ulice v Liberci s voem E.Č.436 v roce 1986 foto Ivo Kapl
Fügnerova ulice v roce 1988 (foto Ivo Kapl)
Fügnerova ulice v roce 1988 (foto Ivo Kapl)
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
Blažkova ul. 1978 (foto Petr Šimr)
Blažkova ul. 1978 (foto Petr Šimr)
17.4.1993 (foto Jiří Holeček)
17.4.1993 (foto Jiří Holeček)
archiv T.Majer
archiv T.Majer
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice 17.8.1958 a 18.8.2021
Fügnerova ulice 17.8.1958 a 18.8.2021
Fügnerova ulice v lednu 1981 a 2.2.2021
Fügnerova ulice v lednu 1981 a 2.2.2021
Fügnerova ulice - kolem roku 1985 a 22.1.2022
Fügnerova ulice - kolem roku 1985 a 22.1.2022
Fügnerova ulice  v  70.letech a 24.3.2023
Fügnerova ulice v 70.letech a 24.3.2023
Fügnerova ulice v roce 1957 (archiv T.Majer)
Fügnerova ulice v roce 1957 (archiv T.Majer)
Fügnerova ulice v roce 1983 (archiv Ivo Kapl) a 1.7.2021
Fügnerova ulice v roce 1983 (archiv Ivo Kapl) a 1.7.2021
Fügnerova ulice v cca 70.letech a 15.9.2021
Fügnerova ulice v cca 70.letech a 15.9.2021
leden 1981 (Petr Šimr)
leden 1981 (Petr Šimr)
archiv Zlatka Mizerová
archiv Zlatka Mizerová
Fügnerova ulice 8.10.1980 a 9.10.2021
Fügnerova ulice 8.10.1980 a 9.10.2021
1994 (archiv T.Majer)
1994 (archiv T.Majer)
archiv Bedřich Kopejska
archiv Bedřich Kopejska
Erwin Cettineo 26.10.1972.
Erwin Cettineo 26.10.1972.
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
Liberecká T2 č. 18 ve výhybně Fugnerova 18.11.1985 vyčkává na nasazení na lince č. 5 do Vratislavic. (archiv Boveraclubu)
Liberecká T2 č. 18 ve výhybně Fugnerova 18.11.1985 vyčkává na nasazení na lince č. 5 do Vratislavic. (archiv Boveraclubu)
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice  v květnu 2005 a 10.8.2023
Fügnerova ulice v květnu 2005 a 10.8.2023
29.4.2001 zastávka Fügnerova (foto Petr Dvorský)
29.4.2001 zastávka Fügnerova (foto Petr Dvorský)
17. 9. 2002 (foto Petr Dvorský)
17. 9. 2002 (foto Petr Dvorský)
Fügnerova ulice 2004 zdroj: prazsketramvaje.cz
Fügnerova ulice 2004 zdroj: prazsketramvaje.cz
Fügnerova ulice 5.8.2003 a 18.8.2021
Fügnerova ulice 5.8.2003 a 18.8.2021
14. 10. 2005 fotil Petr Dvorský
14. 10. 2005 fotil Petr Dvorský
Fugnerova ulice v 60.letech a 1.10.2023
Fugnerova ulice v 60.letech a 1.10.2023
7.10.2001 (foto Petr Dvorský)
7.10.2001 (foto Petr Dvorský)
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
23. 3. 2008 Fügnerova ulice (foto Petr Dvorský)
23. 3. 2008 Fügnerova ulice (foto Petr Dvorský)
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
1983 zdroj: Trotskee Travel
1983 zdroj: Trotskee Travel
Fügnerova ulice v 60.letech a 1.10.2023
Fügnerova ulice v 60.letech a 1.10.2023
Foto je z roku 1924 hned po dokončení přestavby domu pro YMCA, už v tom roce bylo i publikováno v reklamách na palác a hřistě v mistním tisku. (komentář Jiří Bláha)
Foto je z roku 1924 hned po dokončení přestavby domu pro YMCA, už v tom roce bylo i publikováno v reklamách na palác a hřistě v mistním tisku. (komentář Jiří Bláha)
Foto je pozdější, nejspíš těsně před dokončením zakrytí potoka v r. 1935. To se v r. 1928 teprve začalo projektovat a příprava se nakonec dost protáhla. (komentář Jiří Bláha)
Foto je pozdější, nejspíš těsně před dokončením zakrytí potoka v r. 1935. To se v r. 1928 teprve začalo projektovat a příprava se nakonec dost protáhla. (komentář Jiří Bláha)
upravil Pav Karel
upravil Pav Karel
archiv Pav Karel
archiv Pav Karel
6.2.2024
6.2.2024
foto kolem roku 1980
foto kolem roku 1980
..poslední spoje dne,1977. (foto Petr Šimr)
..poslední spoje dne,1977. (foto Petr Šimr)
foto Luboš Mencl
foto Luboš Mencl
Fügnerova ulice  v 50.letech a 4.3.2022
Fügnerova ulice v 50.letech a 4.3.2022
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
Fügnerova směrem k Soukennému náměstí v roce 1957 a dnes
Fügnerova směrem k Soukennému náměstí v roce 1957 a dnes
Za nový Liberec ještě krásnější... 🙂 50/60 tá léta na libereckém Soukenném náměstí, když se v poválečných letech nadšeně bouralo, přestavovalo a budovalo nové..! (color Fotočas)
Za nový Liberec ještě krásnější... 🙂 50/60 tá léta na libereckém Soukenném náměstí, když se v poválečných letech nadšeně bouralo, přestavovalo a budovalo nové..! (color Fotočas)
archiv Ivo Kapl
archiv Ivo Kapl
 v druhé polovině 80.let. (Zdroj: K-report.net)
v druhé polovině 80.let. (Zdroj: K-report.net)
 v druhé polovině 80.let. (Zdroj: K-report.net)
v druhé polovině 80.let. (Zdroj: K-report.net)
Fügnerova ulice  v roce 1990 a 9.9.2022
Fügnerova ulice v roce 1990 a 9.9.2022
Fügnerova ulice (foto Boveraclub)
Fügnerova ulice (foto Boveraclub)
archiv Michal Bárta
archiv Michal Bárta
pohled do roku 1973 objektivem Erwina Cettinea. Fügnerova ulice a nástup cestujících do vozu 6MT na lince č. 11 do Jablonce nad Nisou (t.č. jen do Proseče, dále autobusem).
pohled do roku 1973 objektivem Erwina Cettinea. Fügnerova ulice a nástup cestujících do vozu 6MT na lince č. 11 do Jablonce nad Nisou (t.č. jen do Proseče, dále autobusem).
Fügnerova 1955 (archiv T.Majer)
Fügnerova 1955 (archiv T.Majer)
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
Foto Kája Karlos Hrníčko (2020)
Foto Kája Karlos Hrníčko (2020)
Blažkova ul. - Fügnerova ul. 1978 (foto Petr Šimr)
Blažkova ul. - Fügnerova ul. 1978 (foto Petr Šimr)
archiv Jiřina Štěchová
archiv Jiřina Štěchová
Fügnerova ulice v cca 50.letech a 15.9.2021
Fügnerova ulice v cca 50.letech a 15.9.2021
Fügnerova ulice v 11.3.1996 a 12.2.2021
Fügnerova ulice v 11.3.1996 a 12.2.2021
Fügnerova ulice v roce 1978 a 18.10.2020
Fügnerova ulice v roce 1978 a 18.10.2020
leden 1981 (Petr Šimr)
leden 1981 (Petr Šimr)
archiv L. Mencl
archiv L. Mencl
Fügnerova ulice v 2.polovině 80.let a 21.2.2021
Fügnerova ulice v 2.polovině 80.let a 21.2.2021
archiv P. Bláha
archiv P. Bláha
Na výhybně Fügnerova je 8.9.1957  (archiv Boveraclubu)připravena ke startu do Jablonce nad Nisou souprava vozů 6MT č. 112 s vlekem č. 41.
Na výhybně Fügnerova je 8.9.1957 (archiv Boveraclubu)připravena ke startu do Jablonce nad Nisou souprava vozů 6MT č. 112 s vlekem č. 41.
Fotografií liberecké "desítky" není nikdy dost. Tato pochází ze dne 4.7.1975, kdy se vozy městských linek otáčely na trianglu ve Fügnerce z důvodu výluky trati z Gottwalďáku do Lidových Sadů, protože se předělával kolejový oblouk z Revoluční do Moskevské ulice. Fotil Erwin Cettineo
Fotografií liberecké "desítky" není nikdy dost. Tato pochází ze dne 4.7.1975, kdy se vozy městských linek otáčely na trianglu ve Fügnerce z důvodu výluky trati z Gottwalďáku do Lidových Sadů, protože se předělával kolejový oblouk z Revoluční do Moskevské ulice. Fotil Erwin Cettineo
Fügnerova ulice  4.7.1975 a 4.7.2023
Fügnerova ulice 4.7.1975 a 4.7.2023
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
jako 16 letý klučina, který obdržel svůj první kinofilm z tehdejšího NDR od své tety, si řekl že si 14.7.1988 vyrazí nafotit nějaký ten provoz autobusu DPML .Zde máte fotografii z tehdejšího terminálu MHD Fügnerova, kde  zachytil vůz značky: Karosa B731 #442 linka č.24, který přijiždí do nástupní stanice Fügnerova  14.7.1988  Foto: Ivo Kapl
jako 16 letý klučina, který obdržel svůj první kinofilm z tehdejšího NDR od své tety, si řekl že si 14.7.1988 vyrazí nafotit nějaký ten provoz autobusu DPML .Zde máte fotografii z tehdejšího terminálu MHD Fügnerova, kde zachytil vůz značky: Karosa B731 #442 linka č.24, který přijiždí do nástupní stanice Fügnerova 14.7.1988 Foto: Ivo Kapl
 v druhé polovině 80.let. (Zdroj: K-report.net)
v druhé polovině 80.let. (Zdroj: K-report.net)
Koloběžka - foto Petr Šimr
Koloběžka - foto Petr Šimr
Liberec, 28.9.1976
Liberec, 28.9.1976
Fügnerka 29.7.1991 (archiv Ivan Řihošek) v budově v pozadí - první kasárny pak gestapo a pak policajti no a pak propag výrobna brambůrek a 4 byty Hanušovi,Kamínovi,Hartmanovi a Mulerovi. (komentář Stanislav Hanuš) tam toho bylo hlavně služby od Komunálu planografie, rozmnožovna, propagace, sítotisk, Neon, výroba rolet, šití záclon,atelir, v přízemí polotovary, potom KORT ve dvou patrech a byty. Pak se tam přestěhovalo i vedení komunálu kancelář které sídlilo u radnice. (komentář Maděrová Marie)
Fügnerka 29.7.1991 (archiv Ivan Řihošek) v budově v pozadí - první kasárny pak gestapo a pak policajti no a pak propag výrobna brambůrek a 4 byty Hanušovi,Kamínovi,Hartmanovi a Mulerovi. (komentář Stanislav Hanuš) tam toho bylo hlavně služby od Komunálu planografie, rozmnožovna, propagace, sítotisk, Neon, výroba rolet, šití záclon,atelir, v přízemí polotovary, potom KORT ve dvou patrech a byty. Pak se tam přestěhovalo i vedení komunálu kancelář které sídlilo u radnice. (komentář Maděrová Marie)
Zdroj: Liberecké centrum
Zdroj: Liberecké centrum
1983 (archiv Ivo Kapl)
1983 (archiv Ivo Kapl)
1983 (foto Ivo Kapl)
1983 (foto Ivo Kapl)
Fügnerka dne 8. října 1980.
Fügnerka dne 8. října 1980.
cca 1981 - 1983 (archiv Leoš Kobr)
cca 1981 - 1983 (archiv Leoš Kobr)
Fügnerova ulice v roce 1978 a 9.1.2021
Fügnerova ulice v roce 1978 a 9.1.2021
Fügnerova ulice v 2.polovině 80.let a 21.2.2021
Fügnerova ulice v 2.polovině 80.let a 21.2.2021
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
Liberec, Fugnerova, 6.11.2001 v 10:00, souprava 2 x T2R č. 24 (1961 Ova 636) a 25 (1962 UnL 153, 1970 Ova 598). Oba vozy zrušeny a rozloženy v roce 2004. (archiv Boveraclubu)
Liberec, Fugnerova, 6.11.2001 v 10:00, souprava 2 x T2R č. 24 (1961 Ova 636) a 25 (1962 UnL 153, 1970 Ova 598). Oba vozy zrušeny a rozloženy v roce 2004. (archiv Boveraclubu)


stačí kliknout na odkaz:

Gebrian vs. Centrum Liberce

11. října 2012

V devadesátých letech si skoro všechna větší česká města nechala postavit hypermarkety na svých okrajích. Dostupné převážně automobily. Dodnes pro ně toto rozhodnutí představuje velký problém z hlediska zvýšené dopravní zátěže. O několik let později však často ta samá města udělala ještě větší chybu. Pustila si gigantická obchodní centra do svých historických jader. Nepřímo se tím postarala o likvidaci maloobchodní sítě v ulicích. Některá tak ještě neučinila. Právě jejich představitelům a obyvatelům je určen tento díl.

Fügnerova ulice v cca 60.letech a 15.9.2021
Fügnerova ulice v cca 60.letech a 15.9.2021
Fügnerova ulice
Fügnerova ulice
archiv Leoš Kobr
archiv Leoš Kobr
Provizorní točna linky 11 na Fügnerově ulici (archiv Liberecké centrum)
Provizorní točna linky 11 na Fügnerově ulici (archiv Liberecké centrum)
Tiskárna na Fügnerově ulici v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
Tiskárna na Fügnerově ulici v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
archiv Fügnerka
archiv Fügnerka
Fügnerova v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
Fügnerova v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
Liberec 1979 (foto Petr Šimr)
Liberec 1979 (foto Petr Šimr)
27.9.1982 (foto Jiří Holeček)
27.9.1982 (foto Jiří Holeček)
27.9.1982 (foto Jiří Holeček)
27.9.1982 (foto Jiří Holeček)
Konečná / odjezdy jablonecké tramvaje ze stanice v Liberci. Tři roky 65/68 každý den jsem tady postával, kouřil a čekal na tramvaj do Jablonce..! (color Fotočas)
Konečná / odjezdy jablonecké tramvaje ze stanice v Liberci. Tři roky 65/68 každý den jsem tady postával, kouřil a čekal na tramvaj do Jablonce..! (color Fotočas)

15.5.1995

(archiv František Zikmund)
Fügnerova ulice 15.5.1995 a 1.7.2021
Fügnerova ulice 15.5.1995 a 1.7.2021
Fügnerova ulice 15.5.1995 a 1.7.2021
Fügnerova ulice 15.5.1995 a 1.7.2021
Liberec v roce 2005 – březen (archiv T.Majer)
Liberec v roce 2005 – březen (archiv T.Majer)
(color edit Fotočas)
(color edit Fotočas)
Fügnerova ulice v roce 1995 a 1997
Fügnerova ulice v roce 1995 a 1997
Fügnerova ulice  12.11.1995 a 12.11.2021
Fügnerova ulice 12.11.1995 a 12.11.2021
archiv Všichni Čermáci
archiv Všichni Čermáci

Fügnerova ulice v roce 1995 a 1997

Do roku 1995 zde stavěly jen autobusy a vedla sem pouze tramvajová trať do Jablonce. 15. listopadu 1995 byla ovšem v rámci rekonstrukce městské tramvajové trati otevřena nová kolejová přeložka Soukenné náměstí - Fügnerova ulice - Rumunská ulice. Zastávka se ale stala nepřehlednou a začalo uvažovat o novém centru liberecké MHD. Terminál vyprojektovala společnost ANTA s.r.o. Liberec podle návrhu Ing. arch. Patrika Kotase, autora mnoha projektů mezi které patří např. stanice pražského metra Střížkov nebo liberecká vozovna. Terminál byl otevřen 1. září 1996. (zdroj Kniha o Liberci)

Fügnerova ulice a stavba terminálu v roce 1996
Fügnerova ulice a stavba terminálu v roce 1996
Fügnerova ulice  8.10.1995 a 13.11.2021
Fügnerova ulice 8.10.1995 a 13.11.2021
Fügnerka dne 8. října 1995.
Fügnerka dne 8. října 1995.
1992 (zdroj R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
1992 (zdroj R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
1996 (zdroj R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
1996 (zdroj R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
2023 - zdroj: Genus
2023 - zdroj: Genus
Foto: Jakub Soukup
Foto: Jakub Soukup
11.2.1996, foto Jirka Holeček
11.2.1996, foto Jirka Holeček
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
březen 1996 (archiv T.Majer)
březen 1996 (archiv T.Majer)
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika
archiv Mirek Zika

2001

(archiv Karel Pav)

Ulice Dr. Milady Horákové v roce 2001 a 2.4.2021
Ulice Dr. Milady Horákové v roce 2001 a 2.4.2021
Ulice Dr. Milady Horákové v roce 2001 a 2.4.2021
Ulice Dr. Milady Horákové v roce 2001 a 2.4.2021

2002

(foto Karel Pav)

(zdroj: Milan Drahoňovský, Roman Karpaš: Liberec – město v klínu hor)
(zdroj: Milan Drahoňovský, Roman Karpaš: Liberec – město v klínu hor)
Fügnerova ulice  19.3.2006 (archiv Lenka Jahůdková) a 4.3.2022
Fügnerova ulice 19.3.2006 (archiv Lenka Jahůdková) a 4.3.2022
Fügnerova ulice  17.6.1977 a 26.6.2022
Fügnerova ulice 17.6.1977 a 26.6.2022
Fügnerova ulice  19.3.2006 (archiv Lenka Jahůdková) a 4.3.2022
Fügnerova ulice 19.3.2006 (archiv Lenka Jahůdková) a 4.3.2022
4.3.2005 (foto Petr Dvorský)
4.3.2005 (foto Petr Dvorský)
19.3.2006 (archiv Lenka Jahůdková)
19.3.2006 (archiv Lenka Jahůdková)
Fugnerova ulice ještě bez OC Forum, zato s pouťovými atrakcemi. (archiv Všíchni Čermáci)
Fugnerova ulice ještě bez OC Forum, zato s pouťovými atrakcemi. (archiv Všíchni Čermáci)
srpen 2005
srpen 2005

Architekti z Mjölk navrhli dům ze dřevěných kontejnerů. Vyrůst má v centru Liberce

15. 3. 2023

Dřevěný dům přímo v dolním centru krajského města navrhli architekti z libereckého studia Mjölk. Reagují tak na současný boom staveb z materiálu atraktivního pro svou udržitelnost a dostupnost.

Osmipatrová stavba má nabídnout osmdesát bytových jednotek a kvůli její výstavbě by musela jít k zemi budova, ve které dnes sídlí drogerie Rossmann. Za to ale získá Liberec městský dům, který podle architektů v této části chybí.

"Z betonu bude pouze přízemí, kde si umíme představit třeba kavárnu, restauraci nebo obchod. Pak už chceme stavět jen ze dřeva, konkrétně z trojrozměrných modulů. V Česku umí takové kontejnery vyrobit jediná firma. Jsou z CLT panelů a výhodou je, že jsou už uvnitř hotové. Je tam třeba koupelna i s obkladem. Celé se to vyrobí v továrně a pak už jen doveze na místo," přibližuje architekt Jan Mach.

Díky prefabrikovaným kontejnerům stavba nezatíží centrum na dlouhou dobu, jeřáb na sebe může kontejnery naskládat během pár měsíců. Byty budou většinou o velikosti 2 + 1, vše ale záleží na poptávce. Pokud se změní, mohou se proporce bytů přidáním modulů zvětšit, ubráním naopak zmenšit. Ne všechny jednotky budou ale vhodné na bydlení, zhruba čtvrtina bude sloužit spíše ke komerčním účelům.

Fasáda domu představuje jakousi šachovnici, na které se střídají mělké a hlubší lodžie, hluboké něco málo přes metr.

Práci se dřevem si vyzkoušeli architekti ateliéru Mjölk i na nedávno dokončeném sídle firmy Klouboucká lesní, jejíž podobu navrhli. Budova je seskládaná z dřevěných nosníků, které firma vyrábí. Na severu má prosklenou fasádu, na jihu je pokrytá solárními panely.

Liberecký projekt je momentálně ve fázi územního rozhodnutí. To by chtěli architekti získat do letošního léta. Většina dotčených stran už se k návrhu vyjádřila, zdržet ho může jen přemístění rozvaděče elektřiny od ČEZ, který je momentálně umístěný ve dvoře. "To ale není nic neřešitelného. Na chvíli se přesune jinam a pak se na místo zase vrátí," podotýká Jan Mach.

Majitelem pozemku je brněnský podnikatel Martin Žák. Zda dům v Liberci postaví skutečně on, bude však záležet na úvěrových i stavebních podmínkách.

"Ve chvíli, kdy budeme mít stavební povolení, tak se rozhodneme. Buď do toho půjdeme sami, nebo celý projekt prodáme nějakému jinému developerovi, který bude mít o výstavbu zájem," zmiňuje podnikatel. Podle jeho předběžných odhadů vyjde stavba i s demolicí současného domu, kde sídlí drogerie, na půl miliardy korun.

Návrh architektů se mu zamlouvá a líbí. Oceňuje, že jako materiál zvolili právě dřevo, jak pro jeho udržitelnost, tak i dostupnost. "Bude to moderní a funkční dům, první svého druhu v Liberci. Průchozí, s pasáží, obchody i byty. Do toho prostředí skvěle zapadne," dodává podnikatel Martin Žák.

Pozemek koupil skrze firmu Sportovní obchodní centra, kterou vlastní se svým společníkem Janem Horáčkem, a s níž provozuje dalších zhruba pět obchodních domů.

zdroj:https://forbes.cz/architekti-z-mjolk-navrhli-dum-ze-drevenych-kontejneru-vyrust-ma-v-centru-liberce/?fbclid=IwAR2JdrWZKRyo0MTqYRwwBS5Ns2iKlY0yhGPeQmoafWxl6DxSC-PrZFEeh0c

Pozůstatek Švédské ulice.
Pozůstatek Švédské ulice.

Zapomenuté kousky Liberce,

aneb centrum okresního města v roce 1978. Děkujeme za půjčení vašich negativů, o kterých si mnohokrát myslíte, že obsahují nezajímavé záběry. (Boveraclub)

Lukáš Hanzlík -  Byvalá továrna. Snad Demutovka. Za první republiky tam bylo také policejní ředitelství
Lukáš Hanzlík - Byvalá továrna. Snad Demutovka. Za první republiky tam bylo také policejní ředitelství
Malá Moskevská - vlevo dům U Zeleného stromu v pozadí křižovatka Revoluční x Moskevská x Rumunská ulice
Malá Moskevská - vlevo dům U Zeleného stromu v pozadí křižovatka Revoluční x Moskevská x Rumunská ulice

Plastika "Rodina" od Jana Kodeta

je ve sbírce Oblastní galerie Liberec. V roce 1962 byla galerií zapůjčena a umístěna v parčíku ve Fügnerově ulici, na místě současného terminálu MHD. Díky bezednému archivu Boveraclubu si můžeme z dobových fotografií udělat představu, jak soše slušela její venkovní etapa. Foto: Archiv Boveraclubu a © Oblastní galerie Liberec.

Kruhový objezd u Fügnerovy ulice v Liberci.
Návrh Stavoprojektu z roku 1954.

(autor příspěvku Ivan Rous)

foto modelu. Pokud se nepletu, tak tento konkrétní se nedochoval.
foto modelu. Pokud se nepletu, tak tento konkrétní se nedochoval.
1970 - všimněte si tramvajové tratě nad Fugnerkou (autor příspěvku Tomáš Krebs)
1970 - všimněte si tramvajové tratě nad Fugnerkou (autor příspěvku Tomáš Krebs)
archiv Tomáš Krebs
archiv Tomáš Krebs

Takhle vypadal návrh řešení dopravy Liberce v roce 1957. A celé se to propsalo do směrného územního plánu a vydrželo to tam zatraceně dlouho i v dalších verzích.
Tunel pod Sokolovským náměstím, tunel Fügnerova - Rybníček, krátký tunel Na Bídě, tunel pod nádražím. A, světe drž se, počítalo se výhledově s Huberovým ještědským tunelem pro dálnici! Každopádně pěších zón mělo být víc než dnes.

Celé téma bude zpracováno ve sborníku Severočeského muzea

(autor příspěvku Ivan Rous)

proměny Fügnerovy ulice (archiv Boveraclubu)
proměny Fügnerovy ulice (archiv Boveraclubu)
Panorama dolního centra z budovy bývalého Elitexu v roce 1991 (S -TOWER) (zdroj R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
Panorama dolního centra z budovy bývalého Elitexu v roce 1991 (S -TOWER) (zdroj R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
Dolní centrum (1996)  Okolí terminálu MHD. Nároží Lípové ulice dominuje obchodní dům Balon jablonecké firmy Cyklon (otevřen 4.8.1994), postavený firmou Eurostav podle návrhu Josefa Faltejska z Jablonce nad Nisou. Liberec získal jednu největších specializovaných prodejen sportovních potřeb. (Zdroj foto i text: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
Dolní centrum (1996) Okolí terminálu MHD. Nároží Lípové ulice dominuje obchodní dům Balon jablonecké firmy Cyklon (otevřen 4.8.1994), postavený firmou Eurostav podle návrhu Josefa Faltejska z Jablonce nad Nisou. Liberec získal jednu největších specializovaných prodejen sportovních potřeb. (Zdroj foto i text: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
fotografie z roku 2001 (zdroj Liberec mezi vzpomínkou a přítomností)
fotografie z roku 2001 (zdroj Liberec mezi vzpomínkou a přítomností)
archiv Jiří Peterka
archiv Jiří Peterka
kolorováno - Jiří Peterka
kolorováno - Jiří Peterka
zdroj:  ZMIZELÉ ČECHY - LIBEREC, autorky Hana Chocholoušková a Markéta Lhotová, 2010, vydavatel Paseka
zdroj: ZMIZELÉ ČECHY - LIBEREC, autorky Hana Chocholoušková a Markéta Lhotová, 2010, vydavatel Paseka
9.5.1955 Fügnerova ulice, motorový vůz č 37 z roku 1940 odjíždí jako posila do Jablonce nad Nisou (foto Erwin Cettineo)
9.5.1955 Fügnerova ulice, motorový vůz č 37 z roku 1940 odjíždí jako posila do Jablonce nad Nisou (foto Erwin Cettineo)
archiv P.Bláha
archiv P.Bláha
V parku na konečné jablonecké tramvaje bych na té trojkolce teoreticky klidně mohl sedět já, kdyby to byl rok asi 1954. Což by asi tak odpovídalo stáří fotografie i tramvajkám.. 😃 I tu baretku jsem takhle nosil. 😂 (color Fotočas)
V parku na konečné jablonecké tramvaje bych na té trojkolce teoreticky klidně mohl sedět já, kdyby to byl rok asi 1954. Což by asi tak odpovídalo stáří fotografie i tramvajkám.. 😃 I tu baretku jsem takhle nosil. 😂 (color Fotočas)
Fügnerova ulice v 50.letech a 26.7.2020
Fügnerova ulice v 50.letech a 26.7.2020
archiv Jiří Jan Kolner (část pohlednice)
archiv Jiří Jan Kolner (část pohlednice)
Fügnerova ulice  13.2.1977 a 14.2.2022
Fügnerova ulice 13.2.1977 a 14.2.2022
Park u Fügnerovy ulice, v pozadí křižovatka ulic Lipové a Na Bídě
Park u Fügnerovy ulice, v pozadí křižovatka ulic Lipové a Na Bídě
Začátkem 80. let.... čekání na autobus (archiv Katka Tanaka Procházková) komentář:Jestli si dobře vybavujeme, tak to byla zastávka autobusu č.23 Dělnická. Byl tam stánek Ovoce-zelenina. Z druhé strany nástupiště je pak nástupní zastávka tramvaje č.5 a 11. (Všichni Čermáci) Bude to asi rok 82 nebo 83 protože už nestojí domy v Lipovce. Pamatuju se jak je odstřelovali.(Helena Bulířová)
Začátkem 80. let.... čekání na autobus (archiv Katka Tanaka Procházková) komentář:Jestli si dobře vybavujeme, tak to byla zastávka autobusu č.23 Dělnická. Byl tam stánek Ovoce-zelenina. Z druhé strany nástupiště je pak nástupní zastávka tramvaje č.5 a 11. (Všichni Čermáci) Bude to asi rok 82 nebo 83 protože už nestojí domy v Lipovce. Pamatuju se jak je odstřelovali.(Helena Bulířová)
archiv Fandíme Liberci
archiv Fandíme Liberci
pohled z Lipové ulice
pohled z Lipové ulice
Fügnerova ulice  13.2.1977 (archiv Boveraclubu)
Fügnerova ulice 13.2.1977 (archiv Boveraclubu)
kolorováno Starý Liberec
kolorováno Starý Liberec
André P. Schwarzkopf Profoa  (2023)
André P. Schwarzkopf Profoa (2023)
2020
2020
foto André P. Schwarzkopf Profoa (2024)
foto André P. Schwarzkopf Profoa (2024)
1995 (foto Petr Šimr)
1995 (foto Petr Šimr)
Příprava na stěhování Jírovce z místa budoucího OC Forum (archiv Všichni Čermáci)
Příprava na stěhování Jírovce z místa budoucího OC Forum (archiv Všichni Čermáci)
archiv Mike Bike
archiv Mike Bike
archiv Mike Bike
archiv Mike Bike
archiv Mike Bike
archiv Mike Bike
foto Josefina Dana
foto Josefina Dana
foto Josefina Dana
foto Josefina Dana

Liberecký jírovec, též zvaný Jírovec stěhovavý,

je zhruba 150 let starý památný strom, v městské části Perštýn blízko Krajského úřadu Libereckého kraje. Do obecného povědomí se dostal především v souvislosti s přesazením roku 2007 z důvodu výstavby obchodního centra Fórum. Tehdy byl chráněný jako registrovaný významný krajinný prvek. Dne 5. března 2014 byla registrace zrušena a s platností k tomuto datu byl vyhlášen památným stromem ze zákona.

Strom rostl ve dvoře objektu KORD Liberec, který od roku 1867 sloužil jako vojenská a později policejní kasárna. Tomuto datu odpovídá i výsadba stromu. Roku 1995 byl objekt odstraněn, jírovec se stal dominantou otevřeného prostoru uprostřed parkoviště, čímž zaujal tehdejší pracovníky odboru životního prostředí. Strom byl registrovaný jako významný krajinný prvek z důvodu svého stáří, vzrůstů, a hlavně proto, že šlo o solitérní strom uprostřed městské zástavby.

Výstavba komplexu Fórum a možnosti řešení

Pozemek bývalých kasáren od města koupil investor s úmyslem výstavby obchodně společenského centra - Fórum Liberec. S chráněným stromem ale projekt nového komplexu nepočítal, a tak bylo nutné začít hledat řešení. Pro město bylo poražení stromu, jehož hodnota byla vyčíslena na částku přesahující 1,3 milionu Kč, neakceptovatelné. Magistrát ale vydal souhlasné stanovisko k přesazení stromu zhruba o 350 metrů směrem k budově správy CHKO Jizerské hory.

Náklady na přesazení byly vyčíslené na 7 miliónů korun, s jejichž úhradou investor souhlasil. Rovněž složil městu kauci ve výši ceny stromu (1,3 milionu Kč) pro případ, že by strom nepřežil. Poté začaly přípravy. Do čela akce byl vybrán Ing. Jaroslav Kolařík, Ph.D. ze společnosti Safe Trees, s.r.o., přípravné práce měla na starost firma Baobab - péče o zeleň, s.r.o., samotný přesun realizovala společnost APB Plzeň, a.s. a přípravu transportní konstrukce dostala k realizaci společnost Zakládání staveb, a. s.

Přesazení

Přípravné práce začaly v roce 2006, kdy firma Baobab vytvořila kořenovou clonu kolem budoucího kořenového balu. Koruna byla upravena prosvětlovacím a symetrizačním řezem.

Přípravy na samotné přesazení započaly 20. února 2007. Původní návrh realizovat přesun po kolejích se ukázal jako nevhodný, a tak bylo rozhodnuto dopravit strom na nové stanoviště vzduchem - na jeřábu. Vyjmutí stromu začalo výkopem startovací jámy pro vytvoření manipulačního prostoru. Vytěžením obvodové rýhy a obedněním vznikl kořenový bal o rozměrech 8 × 8 × 2 metry. Manipulační prostor byl využit k podsunutí trubkové transportní konstrukce pod bal a následně strom podříznut. Následovala montáž nosníků na vyčnívající části trubkové konstrukce, ke kterým byl následně strom zafixován.

Protože trasu přesunu dělila komunikace a nebylo možné na nezbytně nutnou dobu přerušit provoz, byl přesun rozdělen na dvě fáze. V první došlo na přípravu dráhy z písku a panelů, montáž jednoho z největších jeřábů, který je v České republice k dispozici, a vyzvednutí 247 tun těžkého stromu s balem (uváděn je i údaj 320 tun[5]). Ten byl následně pomocí jeřábu převezen až ke komunikaci, kde pracovníci zajistili kořenový bal geotextilií před vysycháním.

Během týdne došlo k demontáži jeřábu, jeho opětovnému sestavení na druhé straně komunikace a přípravě jámy o rozměrech 10 × 10 metrů v cílovém stanovišti. Dno vyplnilo lože z propustného materiálu, na které po odstranění konstrukce dosedl kořenový bal stromu, zbytek byl doplněn vhodnou zeminou.

Následná péče

Po přesazení došlo k ukotvení stromu a instalaci automatického zavlažovacího zařízení, které mělo kompenzovat ztrátu asimilačních kořenů zodpovědných za přísun vody. Závěrem akce, dne 29. března 2007, provedli pracovníci opravný řez koruny a úpravu okolí. Následnou péči k adaptaci stromu na nové stanoviště měla na starost firma EKOFLORA LIBEREC s.r.o.

Stavební práce v těsné blízkosti stromu vedly k poškozování kotvícího systému. Aby ocelová lana nepoškozovala větve a nezarůstala, bylo rozhodnuto o jejich odstranění. Poškozeno bylo i automatické zavlažovací zařízení, jehož úlohu dočasně převzala hadice pro povrchovou závlahu. Na opravu došlo až na konci července 2008.

Adaptaci stromu narušovaly pokračující stavební práce (navážky, chemické znečištění ze stavebního náčiní, zhutňování okolní půdy), a tak bylo na základě posudku Ing. Jaroslava Kolaříka, Ph.D. rozšířeno ochranné pásmo stromu z původního rozsahu, který odpovídal obvodu kořenového balu, na průmět koruny rozšíření o 1,5 metru a oploceno.

Kritika

Před, během i po akci se zvedlo několik vln kritiky z řad laické i odborné veřejnosti. Laiky zaujala především první fáze přesunu a její přípravy, během nichž se rozdělili na několik táborů: Někteří nevěřili, že strom bude možné vůbec přestěhovat, další kritizovali využití finančních prostředků jako neúčelné a pravděpodobně nejpočetnější skupina nevěřila, že strom může takový zásah přežít.

Podobný názor sdílela i řada odborníků, kteří se však lišili názorem na čas, po který strom po zásahu bude žít. Dále byly kritizovány konkrétní body jako:

  • ústup investorovi (významný krajinný prvek byl vyhlášen s ohledem na původní stanoviště stromu)
  • neekonomické využití prostředků (částka 7 milionů stačí k výsadbě 700 vzrostlých stromů)
  • krátkodobé přípravy stromu k přesazení na poslední chvíli (půl roku namísto několika let)

Nakonec bylo kritizováno i srovnávání akce s přesazením 120 let starého dubu na Floridě, protože pro dub je s ohledem na délku jeho života tento věk mládí, zatímco pro jírovec relativně vysoké stáří.

(zdroj Wikipedie, foto archiv Mike Bike a Petr Bláha)

foto Josefina Dana
foto Josefina Dana
Kaštan 2020 (foto Libuše Horáková)
Kaštan 2020 (foto Libuše Horáková)