U Dubu - restaurace a točna Dolní Hanychov (až po ulici Malodoubská)

20.10.2021
archiv Boveraclubu
archiv Boveraclubu
Dolní Hanychov  13.2.1927 a 1.3.2020
Dolní Hanychov 13.2.1927 a 1.3.2020
 Dolní Hanychov, 1994 (archiv Miroslav Fogl)
Dolní Hanychov, 1994 (archiv Miroslav Fogl)
Že by tak rok 1991? Dolní Hanychov, 2 x T3 SUCS, č. 76+77. Foto MiR.
Že by tak rok 1991? Dolní Hanychov, 2 x T3 SUCS, č. 76+77. Foto MiR.
Rok 1997 (Foto Tomáš Krebs)
Rok 1997 (Foto Tomáš Krebs)
Dolní Hanychov - kolem roku 1985 a 22.1.2022
Dolní Hanychov - kolem roku 1985 a 22.1.2022
Možná jste si taky obcas skočili na dvě decky 🍹 do restaurace/vinárny U dubu (1994). (archiv Petr Kolín)
Možná jste si taky obcas skočili na dvě decky 🍹 do restaurace/vinárny U dubu (1994). (archiv Petr Kolín)
Dolní Hanychov v roce 1979 (archiv Boveraclubu) a 9.6.2023
Dolní Hanychov v roce 1979 (archiv Boveraclubu) a 9.6.2023
Pondělí 13.10.2003 a vozy T3 č. 39 (ex 6115 Praha 1962-1997) a RT6S (ex 0031 ČKD 1996-1998) na konečné v Dolním Hanychově. (archiv Boveraclubu) zajímavostí může být i na fotce přítomný vůz T3, mělo by se jednat o nejstarší T3 provozovanou na území Liberece (ex Praha 6115, 1. výrobní série 1962, celkově 14. sériový vůz) (komentář Itz Honzuta)
Pondělí 13.10.2003 a vozy T3 č. 39 (ex 6115 Praha 1962-1997) a RT6S (ex 0031 ČKD 1996-1998) na konečné v Dolním Hanychově. (archiv Boveraclubu) zajímavostí může být i na fotce přítomný vůz T3, mělo by se jednat o nejstarší T3 provozovanou na území Liberece (ex Praha 6115, 1. výrobní série 1962, celkově 14. sériový vůz) (komentář Itz Honzuta)
8.11.2001 a vozy RT6S č.85 a T3m č. 65+66. Foto JW
8.11.2001 a vozy RT6S č.85 a T3m č. 65+66. Foto JW
Ještědská ulice v listopadu 1983 a 7.1.2024
Ještědská ulice v listopadu 1983 a 7.1.2024
15.5.1921 na hanychovské trati zřejmě někde u výhybny Eiche.
15.5.1921 na hanychovské trati zřejmě někde u výhybny Eiche.
1973 (archiv T.Majer)
1973 (archiv T.Majer)
Liberec 1975– Dolní Hanychov (archiv T.Majer)
Liberec 1975– Dolní Hanychov (archiv T.Majer)
Pátek 5.5.1995, výhybna a smyčka Dolní Hanychov a druhý provozní den v Liberci pro vůz T2R č. 21 (ex Ova 594, ex UnL 152). Vlevo T3SU č. 50. (archiv Boveraclubu)
Pátek 5.5.1995, výhybna a smyčka Dolní Hanychov a druhý provozní den v Liberci pro vůz T2R č. 21 (ex Ova 594, ex UnL 152). Vlevo T3SU č. 50. (archiv Boveraclubu)
Dolní Hanychov - Ještědská čp.18584 v roce 1938 a 12.4.2020
Dolní Hanychov - Ještědská čp.18584 v roce 1938 a 12.4.2020
Dolní Hanychov "U dubu" (M.Gergelčík)
Dolní Hanychov "U dubu" (M.Gergelčík)
1987 (archiv Boveraclubu)
1987 (archiv Boveraclubu)
Pátek 23. září 1983, Ještědská ulice a výhybna se smyčkou Dolní Hanychov. Autobus Karosa č. 422 na náhradní dopravě za tramvaj do Hanychova. Ve výhybně stojí T3 č. 31 z roku 1965.
Pátek 23. září 1983, Ještědská ulice a výhybna se smyčkou Dolní Hanychov. Autobus Karosa č. 422 na náhradní dopravě za tramvaj do Hanychova. Ve výhybně stojí T3 č. 31 z roku 1965.
Dolní Hanychov "U dubu" (M.Gergelčík)
Dolní Hanychov "U dubu" (M.Gergelčík)
Nemám nic proti sdělení že "MÍR MUSÍ BÝT UHÁJEN PRO ŠTĚSTÍ VŠECH LIDÍ" Nikdy jsem ovšem nepochopil, proč se tuto informaci dozvídám uprostřed tramvajové smyčky na konečné "U Dubu". Zrovna tak již asi nezjistím proč umělec na plastiku umístil pod úderné heslo logo "LIAZ"  🤪 (zastávka tramvaje Dolní Hanychov, 1996) (archiv M.Fogl)
Nemám nic proti sdělení že "MÍR MUSÍ BÝT UHÁJEN PRO ŠTĚSTÍ VŠECH LIDÍ" Nikdy jsem ovšem nepochopil, proč se tuto informaci dozvídám uprostřed tramvajové smyčky na konečné "U Dubu". Zrovna tak již asi nezjistím proč umělec na plastiku umístil pod úderné heslo logo "LIAZ" 🤪 (zastávka tramvaje Dolní Hanychov, 1996) (archiv M.Fogl)
Výhybna Dolní Hanychov (U dubu) v listopadu 1983 a T2 č. 14 (1960-1986) s T3 č. 32 (1965-1983).
Výhybna Dolní Hanychov (U dubu) v listopadu 1983 a T2 č. 14 (1960-1986) s T3 č. 32 (1965-1983).
Dolní Hanychov v roce 1979 (archiv Boveraclubu)
Dolní Hanychov v roce 1979 (archiv Boveraclubu)

Se skenerem jsme se vrátili do Dolního Hanychova, v lednu 1985. Na kopci bylo nějaké mistrovství v letu na lyžích, a tak se jezdilo jako ve všední den, byť byl víkend. Na trojce na střídačku sólo souprava a ze čtyřky se přestupovalo do autobusu. Dneska by jel každej autem.

(archiv Boveraclubu)

Dolní Hanychov - leden 1985 a 3.12.2023
Dolní Hanychov - leden 1985 a 3.12.2023

TÁBOR V RESTAURACI U DUBU ZA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY

Zajatecký tábor se nacházel v restauraci U Dubu, dříve Zur Eiche, č. p. 105 v Ještědské ulici. Podle některých zdrojů zde bylo internováno kolem stovky osob. Budova patřící Anně Arnoldové se v roce 1935 dostala na návrh Johanna Wenzela do dražby. Nevíme, kdo objekt v aukci získal. Máme však informace o tom, že hostinec byl na začátku války zavřený a že neznámého vlastníka zastupoval stavitel Josef Arnold z Dolního Hanychova, což byl patrně příbuzný Anny Arnoldové.

Tyto údaje se dozvídáme z dopisu, který 28. dubna 1941 adresovala drážní rada za Říšské dráhy libereckému starostovi, resp. stavebnímu úřadu :

"Zařízení zajateckého tábora v hostinci Zur Eiche v Dolním Hanychově č. p. 105: Německé Říšské dráhy naléhavě potřebují pro výkon důležitých prací na nádraží přibližně 120 zajatců, kteří musí být ubytováni v toho času prázdném hostinci Zur Eiche v Dolním Hanychově. Majitel reality, zastoupený panem stavitelem Josefem Arnoldem, je s ubytováním zajatců srozuměn. Prosím o Vaše svolení. Zřízení tábora velmi spěchá, prosim proto o urychlené projednání."

6. května 1941 dostaly Říšské dráhy vyrozumění o vydání povolení stavby zajateckého tábora. Další písemnost je datována až 23. prosincem 1941. Jde o stížnost, díky které se nám zachoval popis hygienických poměrů v táboře. Listinu podepsali zástupci firem Vereinigte Färbereien A. G, Anton Hirschmann, Plovárna Horní Růžodol, Stefan Wenzel sen., H. & A. Kirchhof Mobelfabrik, Robert Herkners Erben a osm dalších lidí.

V dopise se volně přeloženo píše: 

Už nějakou dobu jsou v hostinci ubytováni zajatci. Těch je včetně strážního oddílu přibližně 120. Bývalá restaurace má však jen obyčejné toalety, neuzpůsobené pro takový počet lidí. Septik je neustále plný a odvoz splašků zajišťuje Josef Thum z pily v Horním Hanychově. Před 23. prosincem nebyl septik již čtyři týdny vyvezen. Splašky přetékají a příkopem u silnice se dostávají do mlýnské strouhy, náhonu takzvaných Ještědských potoků. To způsobuje v okolí toku "morový zápach" a hrozí nemoci. Tento nezdravý a sanitární problém již nelze déle tolerovat. Žádáme proto o posouzení a stavební nápravu stavu.

Hygienické problémy provázely všechny typy větších táborů, a to prakticky ve všech dobách a režimech. Nelze se pak divit, že některé tábory v Liberci, ale i jinde máme doloženy jen díky stavebním povolením na malé čistírny odpadních vod nebo stavby záchodů. Jak dopadla stížnost v tomto konkrétním případě, však nevíme.

V prosinci 1942 čekalo zajatecký tábor malé vylepšení. Byl schválen nákup kamen a kotle na ohřev vody. Kotel byl umístěn do malého domku na zahradě, kde byla zřízena umývárna pro zajatce. V únoru 1943 se na stavebním úřadu pro změnu řešil výjezd hasičů, které zalarmovali místní obyvatelé. Kouřilo se ze střechy, což zapříčinila jedna přenosná kamínka. Pozdější vyšetřování samozřejmě zjistilo porušení všemožných předpisů a protipožárních opatření. Není nutné podrobně popisovat celou anabázl, která do značné míry odrážela dobový přístup k zajateckému táboru. Majitel domu dostával od úřadu nájemné, což bylo v době války vítané přilepšení, ale o budovu se ve skutečnosti nikdo příliš nestaral. Podobné to bylo v Liberci s mnoha jinými objekty. O samotném fungování tábora, ani o osudech jeho obyvatel nemáme žádné zprávy. Zachovala se jen korespondence, která prošla přes stavební úřad. 

Zdroj: Ivan Rous - Zbrojní průmysl a tábory I - nacistická nucená práce na Liberecku a Jablonecku, 2023

Podle novinového článku ze soboty 25.4.1964

se budovala tramvajová smyčka v Dolním Hanychově, podle snímku Erwina Cettinea bychom ale místo obtížně lokalizovali.

Vůz č. 44 s rotačním metačem sněhu ve smyčce Dolní Hanychov vplném nasazení. Snímek byl pořízen kolem roku 1970. (sbírka Gisbert Jäkl)
Vůz č. 44 s rotačním metačem sněhu ve smyčce Dolní Hanychov vplném nasazení. Snímek byl pořízen kolem roku 1970. (sbírka Gisbert Jäkl)
současná budova ZŠ Ještědské v provozu od roku 1975
současná budova ZŠ Ještědské v provozu od roku 1975

ZŠ Ještědská - více na odkazu:

stará budova ZŠ Ještědská pro druhý stupeň stála nad křižovatkou Bánskobystrické a Ještědské ulice  (1. - 4.třída byla v budově naproti sokolovně - později tam byla mateřská školka, dnes ubytovna  (archiv Alena Černá)
stará budova ZŠ Ještědská pro druhý stupeň stála nad křižovatkou Bánskobystrické a Ještědské ulice (1. - 4.třída byla v budově naproti sokolovně - později tam byla mateřská školka, dnes ubytovna (archiv Alena Černá)
Prosinec 1983, Liberec, Ještědská ul. a souprava 2xT2 č. 25 + 26. (archiv Boveraclubu)
Prosinec 1983, Liberec, Ještědská ul. a souprava 2xT2 č. 25 + 26. (archiv Boveraclubu)
zdroj: Aukce
zdroj: Aukce
 Ještědská ulice (dolni snímek - křižovatka s Malodoubskou a ulicí České mládeže) (archiv Tomáš Stracke)
Ještědská ulice (dolni snímek - křižovatka s Malodoubskou a ulicí České mládeže) (archiv Tomáš Stracke)
Na začátku ledna 1983 vyrazil typ T3SU do libereckých ulic (archiv Boveraclubu)
Na začátku ledna 1983 vyrazil typ T3SU do libereckých ulic (archiv Boveraclubu)
Ještědská ulice v roce 1983 a 14.5.2023
Ještědská ulice v roce 1983 a 14.5.2023
křižovatka s Malodoubskou a ulicí České mládeže před rokem 1918 a 14.5.2023
křižovatka s Malodoubskou a ulicí České mládeže před rokem 1918 a 14.5.2023

Někdy jedeš jako drak a silnice je ti úzká. (léta devadesátá)(2x archiv P.Kolín)

Křižovatka ulic Ještědské, České mládeže a Malodoubské  20.12.1968 a 14.5.2023
Křižovatka ulic Ještědské, České mládeže a Malodoubské 20.12.1968 a 14.5.2023

Po špatné a zakázané manipulaci s vadným vozem T2 č.10 odjel řidič ze Spáleniště směrem k městu. Za obloukem pod Hanychovským kostelem však vůz ve velké rychlost vykolejil, jel ještě desítky metrů po vozovce Ještědské ulice, pak projel křižovatkou a nabořil do domu.
Řidič v poslední chvíli utekl do zadní části vozu a zůstal nezraněn. Dům byl po čase zbořen, vůz 10 opraven s použitím čela T3.


zdroj Pinterest
zdroj Pinterest
20.prosince 1968 u zastávky Malodoubská. (archiv Luboše Mencla)
20.prosince 1968 u zastávky Malodoubská. (archiv Luboše Mencla)
archiv J.Bartoš
archiv J.Bartoš
(foto Jan Pajas)
(foto Jan Pajas)
Pátek 20.12.1968, Liberec, křižovatka ulic Ještědská a České mládeže. Odstraňování následků kolize tramvaje T2 č. 10 s rodinným domkem. Foto Vladimír Paleček.
Pátek 20.12.1968, Liberec, křižovatka ulic Ještědská a České mládeže. Odstraňování následků kolize tramvaje T2 č. 10 s rodinným domkem. Foto Vladimír Paleček.
1998 (archiv T.Majer)
1998 (archiv T.Majer)
Vzpomínka na křižování v "metrové" výhybně České mládeže: zatímco souprava 70+71 sjíždí do města, vůz 49 míří na konečnou do Horního Hanychova (sken negativu, duben 1998) (archiv Miroslav Fogl)
Vzpomínka na křižování v "metrové" výhybně České mládeže: zatímco souprava 70+71 sjíždí do města, vůz 49 míří na konečnou do Horního Hanychova (sken negativu, duben 1998) (archiv Miroslav Fogl)
Ještědská ulice u dnešní zastávky Malodoubská v roce 1920 (archiv O.Musil)
Ještědská ulice u dnešní zastávky Malodoubská v roce 1920 (archiv O.Musil)
Malodoubská v roce 1988. (Zdroj: K-report.net) (archiv Všichni Čermáci)
Malodoubská v roce 1988. (Zdroj: K-report.net) (archiv Všichni Čermáci)