Ještědská třída v okolí Vápenky

27.12.2020

Zastávka Janův Důl-Liberec a ostrá zatáčka

pod most po levé straně. Za tím účelem postavená signalizace, aby protijedoucí vozidla se tramvaji mohly vyhnout. Od HH (od Ještědu) musely počkat, až se tramvaj dostatečně vzdálí. (archiv František Zikmund)

Souprava T2 č. 25 (ex 155 Unl) + 26 (ex 158 UnL) se rozjíždí 9.11.1984 ze zastávky Janův Důl směr Horní Hanychov. Foto Jiří Holeček
Souprava T2 č. 25 (ex 155 Unl) + 26 (ex 158 UnL) se rozjíždí 9.11.1984 ze zastávky Janův Důl směr Horní Hanychov. Foto Jiří Holeček
Ještědská 9.11.1984 a 9.11.2021
Ještědská 9.11.1984 a 9.11.2021
Leoš Kobr
Leoš Kobr

Rekonstrukce tramvajové trati v okolí zastávky Janův Důl v 90.letech

(Zdroj: P.Dvorský, I.Grisa a G.Jäkl - Úzkorozchodné tramvajové provozy - Liberec)

V sobotu 16.4.1988 zachytil Jirka Holeček soupravu tramvají T3SUCS č. 72 a 73 v zastávce Janův Důl ve směru do centra Liberce.
V sobotu 16.4.1988 zachytil Jirka Holeček soupravu tramvají T3SUCS č. 72 a 73 v zastávce Janův Důl ve směru do centra Liberce.
Zastávka Janův Důl v Liberci 17.3.1984 a T2 č. 14. (archiv Bovderaclubu)
Zastávka Janův Důl v Liberci 17.3.1984 a T2 č. 14. (archiv Bovderaclubu)
Pod železniční viadukt v Janově Dole míří po původní jednokolejce vůz T2 č.21. Tramvaj tu jela v protisměru ve špatně přehledném oblouku a připravovala tak motoristům nejedno nemilé překvapení... (6.6.1976, foto Jiří Holeček)
Pod železniční viadukt v Janově Dole míří po původní jednokolejce vůz T2 č.21. Tramvaj tu jela v protisměru ve špatně přehledném oblouku a připravovala tak motoristům nejedno nemilé překvapení... (6.6.1976, foto Jiří Holeček)
Viadukt v Janově Dole v roce 1995 ještě před rozšířením. Dům vpravo musel být z důvodu rekonstrukce tramvajové tratě zbourán. (Zdroj: K-report.net) (archiv Všichni Čermáci)
Viadukt v Janově Dole v roce 1995 ještě před rozšířením. Dům vpravo musel být z důvodu rekonstrukce tramvajové tratě zbourán. (Zdroj: K-report.net) (archiv Všichni Čermáci)
Ještědská třída 20.5.1979 a 23.5.2023
Ještědská třída 20.5.1979 a 23.5.2023
Souprava vozů T2R24 + 25 sune po dočasné koleji u viaduktu v Janově Dole vadný vůz T3 SUCS č.69 směrem do centra. Vpravo již leží budoucí pravá kolej rozchodu 1435 mm (18.7.1998, foto Jiří Holeček)
Souprava vozů T2R24 + 25 sune po dočasné koleji u viaduktu v Janově Dole vadný vůz T3 SUCS č.69 směrem do centra. Vpravo již leží budoucí pravá kolej rozchodu 1435 mm (18.7.1998, foto Jiří Holeček)
Úsek Vápenka - Janův Důl získal počátkem 90.let svršek z panelů BKV (patrné v pozadí na rovném úseku) původně osazených na přeložce v centru města. Pod původním přemostěním tramvajové tratě dne 2.7.1995 projíždí vůz T3 č.52 ve slušivém reklamním nátěru (foto Jiří Holeček)
Úsek Vápenka - Janův Důl získal počátkem 90.let svršek z panelů BKV (patrné v pozadí na rovném úseku) původně osazených na přeložce v centru města. Pod původním přemostěním tramvajové tratě dne 2.7.1995 projíždí vůz T3 č.52 ve slušivém reklamním nátěru (foto Jiří Holeček)
Běží poslední dny původního viaduktu v Janově Dole. Motorový vůz ČD 830.090 jede jako vlak MOs 6123, za viaduktem stojí v dočasné zastávce souprava vozů T2 R 26 + 27 řazených záděmi k sobě. Tato souprava jezdila v čase výstavby nového viaduktu mezi Janovým Dolem a viaduktem v Hanychovské ulici. Cestující byli přepravovány vždy v prvním voze ve směru jízdy (11.7.1997, foto Jan Roženský)
Běží poslední dny původního viaduktu v Janově Dole. Motorový vůz ČD 830.090 jede jako vlak MOs 6123, za viaduktem stojí v dočasné zastávce souprava vozů T2 R 26 + 27 řazených záděmi k sobě. Tato souprava jezdila v čase výstavby nového viaduktu mezi Janovým Dolem a viaduktem v Hanychovské ulici. Cestující byli přepravovány vždy v prvním voze ve směru jízdy (11.7.1997, foto Jan Roženský)
Ještědská ulice 20.5.1975 a 11.6.2023
Ještědská ulice 20.5.1975 a 11.6.2023
1983, Ještědská ulice a tramvaj .... (archiv Boveraclubu)
1983, Ještědská ulice a tramvaj .... (archiv Boveraclubu)
V zastávce Janův Důl směrem do centra byla 19.5.1996 zachycena souprava vozů T3 SUCS 81 + 82 ještě v tradičním červeno-krémovém nátěru (foto Jiří Holeček)
V zastávce Janův Důl směrem do centra byla 19.5.1996 zachycena souprava vozů T3 SUCS 81 + 82 ještě v tradičním červeno-krémovém nátěru (foto Jiří Holeček)
Souprava vozů T2 R 22 + 23 v řazení "PX" v dočasné zastávce pod neprůjezdným viaduktem v Janově Dole (léto 1997 , foto Jiří Holeček)
Souprava vozů T2 R 22 + 23 v řazení "PX" v dočasné zastávce pod neprůjezdným viaduktem v Janově Dole (léto 1997 , foto Jiří Holeček)
archiv Boveraclubu
archiv Boveraclubu
Horní Růžodol a stavba a rozšíření železničního mostu kvůli zdvoukolejnění tramvajové trati pod ním. (archiv Luboš Janků)
Horní Růžodol a stavba a rozšíření železničního mostu kvůli zdvoukolejnění tramvajové trati pod ním. (archiv Luboš Janků)
V roce 1997 došlo v souvislosti s rekonstrukcí a zdvoukolejněním tratě k rozšíření podjezdu v Horním Růžodole. Na snímku je vůz T3 č. 36, za ním je patrná ochranná dřevěná konstrukce chránící trať během stavebních práci na novém mostě. (text. Zdeněk Mazánek, foto archiv Boveraclubu)
V roce 1997 došlo v souvislosti s rekonstrukcí a zdvoukolejněním tratě k rozšíření podjezdu v Horním Růžodole. Na snímku je vůz T3 č. 36, za ním je patrná ochranná dřevěná konstrukce chránící trať během stavebních práci na novém mostě. (text. Zdeněk Mazánek, foto archiv Boveraclubu)
Vůz T3 SUCS č.61 projíždí pod ochrannou konstrukcí při snímání mostu. (10.8.1997, foto Jiří Holeček)
Vůz T3 SUCS č.61 projíždí pod ochrannou konstrukcí při snímání mostu. (10.8.1997, foto Jiří Holeček)
Ještědská ulice 20.5.1975 (archiv Boveraclubu)
Ještědská ulice 20.5.1975 (archiv Boveraclubu)
Vůz T3 SUCS č.59 vede soupravu po provizorní trati pod novým nadjezdem u nádraží Liberec - Horní Růžodol. U opačného okraje silnice už leží kolej rozchodu 1435 mm. (léto 1998, foto Miroslav Grisa ml.)
Vůz T3 SUCS č.59 vede soupravu po provizorní trati pod novým nadjezdem u nádraží Liberec - Horní Růžodol. U opačného okraje silnice už leží kolej rozchodu 1435 mm. (léto 1998, foto Miroslav Grisa ml.)
22.12.1996
22.12.1996

Tak dnes přidáme pár záběrů ze dne 23.11.1996.

Do Hanychova sice budou ještě "metrové" tramvaje jezdit až do srpna 1998, ale za pár dní se přesunou z původní trasy z roku 1912 na provizorní kolejiště na druhé straně vozovky. Pamatujete? Fotil Gisbert Jäkl

výhybna Vápenka dne 22.4.1962. (archiv Boveraclubu)
výhybna Vápenka dne 22.4.1962. (archiv Boveraclubu)
Ještědská třída - směr Vápenka (M.Gergelčík)
Ještědská třída - směr Vápenka (M.Gergelčík)
Neděle 22.4.1962 a výhybna Vápenka s motorovým vozem č. 37 (1940 - 1966).
Neděle 22.4.1962 a výhybna Vápenka s motorovým vozem č. 37 (1940 - 1966).
V polovině osmdesátých let byli liberečtí tramvajáci hubenější, protože měli dostatek pohybu při odstraňování závad. (archiv Boveraclubu)
V polovině osmdesátých let byli liberečtí tramvajáci hubenější, protože měli dostatek pohybu při odstraňování závad. (archiv Boveraclubu)
1930-05-02 Vápenka MV 26 (archiv Boveraclubu)
1930-05-02 Vápenka MV 26 (archiv Boveraclubu)
archiv Jus Jusl
archiv Jus Jusl
točna Vápenka (archiv Vlastimír Hájek )
točna Vápenka (archiv Vlastimír Hájek )
Ještědská - Na Vápence - v pozadí pekárny 1.5.1930 a 8.3.2020
Ještědská - Na Vápence - v pozadí pekárny 1.5.1930 a 8.3.2020
21.6.1996. Vápenka - konečná! S ukončením provozu na metrovém rozchodu zanikla i smyčka Vápenka. (archiv Jíří Holeček)
21.6.1996. Vápenka - konečná! S ukončením provozu na metrovém rozchodu zanikla i smyčka Vápenka. (archiv Jíří Holeček)
V lednu 1966 vyrazila naplno do provozu šestice nových tramvají T3 čísel 29 - 34. Ve smyčce Vápenka pózuje vůz č. 34, z výhybny přijíždí další. (archiv Boveraclubu)
V lednu 1966 vyrazila naplno do provozu šestice nových tramvají T3 čísel 29 - 34. Ve smyčce Vápenka pózuje vůz č. 34, z výhybny přijíždí další. (archiv Boveraclubu)
Ještědská ulice, Vápenka (archiv Boveraclubu)
Ještědská ulice, Vápenka (archiv Boveraclubu)
Vápenka 10.2.1993 a T3SU č. 53.(Boveraclub)
Vápenka 10.2.1993 a T3SU č. 53.(Boveraclub)
Souprava tramvají 2 x T3M.04 přijíždí na Vápenku dne 30.5.2005, vůz č. 83 (ex Pha 6241) a 82 (ex Pha 6238).
Souprava tramvají 2 x T3M.04 přijíždí na Vápenku dne 30.5.2005, vůz č. 83 (ex Pha 6241) a 82 (ex Pha 6238).
Na začátku ledna 1983 vyrazil typ T3SU do libereckých ulic (archiv Boveraclubu)
Na začátku ledna 1983 vyrazil typ T3SU do libereckých ulic (archiv Boveraclubu)
Snímek vozu T2R č. 21 (ex Ova 594, ex UnL 152) pořízený 12.10.1996 před stanicí Vápenka. (archiv Boverclubu)
Snímek vozu T2R č. 21 (ex Ova 594, ex UnL 152) pořízený 12.10.1996 před stanicí Vápenka. (archiv Boverclubu)
Tak nějak vzpomínám, jak se jezdilo "na městě" v zimě před třiceti léty. Od Vápenky nahoru jednokolejka, výhybky nevytápěné, jen solené. Na obou koncích 4 minuty pauza, o vozech raději nemluvě. Výhybky musel řidič často čistit, což bylo příčinou zpoždění. A tak při jízdě z Lidáků bylo třeba sledovat, s kým se kde potkávám. Když jsem měl soupravu, tak protijedoucí soupravu jsem míjel u "Průmky" a u Viaduktu. Když to bylo později, bylo třeba zvolnit, jinak se tramvaje štosovaly před křižováním na Vápence. Jo, to byly tenkrát šichty! (autor příspěvku Tomáš Krebs) Komentář Petra Šimra: S čištěním výhybek od zmrzlého sněhu mám osobní zážítek. Za chumelenice a kolem nuly jsem musel výhybky před projetím vyčistit, a že jich na Jedenáctce bylo. A bylo taky zpoždění, kolegové za mnou nic čistit nemuseli, ale čekali na vykřižování a zpoždění jsme za nějaký čas měli všichni. Nakonec jsem dostal od dispečera Jirků čočku, co že tam vyvádím, tak jsem ho tenkrát s chutí poslal do prdele... , komentář: František Zikmund ...taky je vidět na troleji kontakt signalizace pro jednokolejku, kde další výhybna byla Kubelíkova a dál signalizováno až do Dolního Hanychova. Návěstidlo bylo na rohu u restaurace Na vápence. To už jsem věděl. Jiří Halíř: To se nechala doprava u Vápenky i o 10 min. zrychlit, když se přebíhalo ze zadních tramvají do těch co tam čekali na křížení. Běžné bylo 4řkou dohonit trojku a přestoupit. Nebylo potřeba ani jízdních řádů a nebo hodně jednoduchých. Tramvaj jezdila každých 10 min., takže z konečné v Ha nychově to bylo vždy v celou, pak 10,20,30,40,50. No a ze stanice U dubu kam jsem jezdil do školy to bylo vždy na sedmičku ( 07,17,27,37,47,57) Na jízdním řádu byly uvedeny první jízdy - myslím, že tenkrát 04.20, 04.50, 5.00 a pak napsáno "dále každých 10 min až do 20.00 kdy byla vždy jedna linka vynechána a jezdilo se po 20 ti minutách - jo a to taky za 60 haléřů / poloviční za 30. A Na spáleništi se čekalo na přepojení vlečňáků.)
Tak nějak vzpomínám, jak se jezdilo "na městě" v zimě před třiceti léty. Od Vápenky nahoru jednokolejka, výhybky nevytápěné, jen solené. Na obou koncích 4 minuty pauza, o vozech raději nemluvě. Výhybky musel řidič často čistit, což bylo příčinou zpoždění. A tak při jízdě z Lidáků bylo třeba sledovat, s kým se kde potkávám. Když jsem měl soupravu, tak protijedoucí soupravu jsem míjel u "Průmky" a u Viaduktu. Když to bylo později, bylo třeba zvolnit, jinak se tramvaje štosovaly před křižováním na Vápence. Jo, to byly tenkrát šichty! (autor příspěvku Tomáš Krebs) Komentář Petra Šimra: S čištěním výhybek od zmrzlého sněhu mám osobní zážítek. Za chumelenice a kolem nuly jsem musel výhybky před projetím vyčistit, a že jich na Jedenáctce bylo. A bylo taky zpoždění, kolegové za mnou nic čistit nemuseli, ale čekali na vykřižování a zpoždění jsme za nějaký čas měli všichni. Nakonec jsem dostal od dispečera Jirků čočku, co že tam vyvádím, tak jsem ho tenkrát s chutí poslal do prdele... , komentář: František Zikmund ...taky je vidět na troleji kontakt signalizace pro jednokolejku, kde další výhybna byla Kubelíkova a dál signalizováno až do Dolního Hanychova. Návěstidlo bylo na rohu u restaurace Na vápence. To už jsem věděl. Jiří Halíř: To se nechala doprava u Vápenky i o 10 min. zrychlit, když se přebíhalo ze zadních tramvají do těch co tam čekali na křížení. Běžné bylo 4řkou dohonit trojku a přestoupit. Nebylo potřeba ani jízdních řádů a nebo hodně jednoduchých. Tramvaj jezdila každých 10 min., takže z konečné v Ha nychově to bylo vždy v celou, pak 10,20,30,40,50. No a ze stanice U dubu kam jsem jezdil do školy to bylo vždy na sedmičku ( 07,17,27,37,47,57) Na jízdním řádu byly uvedeny první jízdy - myslím, že tenkrát 04.20, 04.50, 5.00 a pak napsáno "dále každých 10 min až do 20.00 kdy byla vždy jedna linka vynechána a jezdilo se po 20 ti minutách - jo a to taky za 60 haléřů / poloviční za 30. A Na spáleništi se čekalo na přepojení vlečňáků.)
Nedělní procházka 6.3.1983 v rámci okresu a křižování tramvaje T3 č.44 a soupravy T3SU 53+54 na Vápence. (archiv Boveraclubu)
Nedělní procházka 6.3.1983 v rámci okresu a křižování tramvaje T3 č.44 a soupravy T3SU 53+54 na Vápence. (archiv Boveraclubu)
Liberec 1935 (archiv M.Gergelčík)
Liberec 1935 (archiv M.Gergelčík)
archiv Boveraclubu
archiv Boveraclubu
kolorováno Starý Liberec
kolorováno Starý Liberec
Ještědská ulice od Vápenky k Pekárnům, 15.6.1997 a souprava T3SUCS č. 70+71 na provizorní tramvajové trati. 25 let (archiv Boveraclubu)
Ještědská ulice od Vápenky k Pekárnům, 15.6.1997 a souprava T3SUCS č. 70+71 na provizorní tramvajové trati. 25 let (archiv Boveraclubu)
1929-08-29 Vápenka MV 25 (archiv Boveraclubu)
1929-08-29 Vápenka MV 25 (archiv Boveraclubu)
Docela pestrý autopark liberečáků se řítí z kopce k Vápence, 1996 (archiv Miroslaf Fogl)
Docela pestrý autopark liberečáků se řítí z kopce k Vápence, 1996 (archiv Miroslaf Fogl)
1923-08-04 Vápenka MV 30 (archiv Boveraclubu)
1923-08-04 Vápenka MV 30 (archiv Boveraclubu)
Záběr vozu T2 č. 21 u Pekáren pořídil 5.7.1987 fotograf Martin Majner.
Záběr vozu T2 č. 21 u Pekáren pořídil 5.7.1987 fotograf Martin Majner.
Snímek ze svátečních jízd s historickou tramvají T2R č. 17 ze dne 5.7.2022 nám poslal František Golis
Snímek ze svátečních jízd s historickou tramvají T2R č. 17 ze dne 5.7.2022 nám poslal František Golis
foto Leoš Kobr
foto Leoš Kobr
15.10.1998 (foto Jiří Holeček)
15.10.1998 (foto Jiří Holeček)
3.6.1972 a začátek zdvojkolejňování úseku mezi zastávkami Pekárny a Vápenka s tramvají T2 č. 16.  (archiv Boveraclubu)
3.6.1972 a začátek zdvojkolejňování úseku mezi zastávkami Pekárny a Vápenka s tramvají T2 č. 16. (archiv Boveraclubu)

Vápenka 1996. Natáčení filmu o Maigretovi...

(Václav Medek)

Průčelí "kostela" z dřevotřísky přehradilo Jetelovou ulici na Vápence v říjnu 1996. Kulisy posloužily pro natáčení detektivky "Maigret a ministrant" (archiv Miroslav Fogl)
Průčelí "kostela" z dřevotřísky přehradilo Jetelovou ulici na Vápence v říjnu 1996. Kulisy posloužily pro natáčení detektivky "Maigret a ministrant" (archiv Miroslav Fogl)
Natáčení záběrů pro film "Maigret a ministrant" museli filmaři stihnout v pauzách mezi průjezdy trojky do Hanychova. Docházelo přitom i k podobným setkáním; mám za to, že se četnictvo právě chystá zatknout vraha - ale jistý si nejsem. (Vápenka, říjen 1996) (archiv Miroslav Fogl)
Natáčení záběrů pro film "Maigret a ministrant" museli filmaři stihnout v pauzách mezi průjezdy trojky do Hanychova. Docházelo přitom i k podobným setkáním; mám za to, že se četnictvo právě chystá zatknout vraha - ale jistý si nejsem. (Vápenka, říjen 1996) (archiv Miroslav Fogl)
Dnes večer budeme mít možnost vidět na ČT1 komisaře Maigreta natáčeného v Liberci (Maigret a ministrant). Po dobu natáčení museli štamgasti hospody Na Vápence chodit do "bižutérie" (typický hospodský ventilátor filmaři nechali).
Dnes večer budeme mít možnost vidět na ČT1 komisaře Maigreta natáčeného v Liberci (Maigret a ministrant). Po dobu natáčení museli štamgasti hospody Na Vápence chodit do "bižutérie" (typický hospodský ventilátor filmaři nechali).
 Ještědská ulice s kostelem v Jetelové dne 20.10.1996. V popředí po listí smýkající se T3SU č. 52. Foto Gisbert Jäkl
Ještědská ulice s kostelem v Jetelové dne 20.10.1996. V popředí po listí smýkající se T3SU č. 52. Foto Gisbert Jäkl
Vrcholí léto 1998 a zelený lak liberecké té-dvojky zvolna oprýskává... Svůj netradiční nátěr získala při natáčení filmu Maigret a ministrant v říjnu 1996 a v této podobě jezdila až do roku 1999. Na snímku vjíždí souprava vozů 21 + 20 do výhybny Staré Pekárny zřízené na provizorní "metrové" trati. Ta byla používaná během budování normálněrozchodných kolejí v Hanychovské ulici. (archiv Miroslav Fogl)
Vrcholí léto 1998 a zelený lak liberecké té-dvojky zvolna oprýskává... Svůj netradiční nátěr získala při natáčení filmu Maigret a ministrant v říjnu 1996 a v této podobě jezdila až do roku 1999. Na snímku vjíždí souprava vozů 21 + 20 do výhybny Staré Pekárny zřízené na provizorní "metrové" trati. Ta byla používaná během budování normálněrozchodných kolejí v Hanychovské ulici. (archiv Miroslav Fogl)