Horní Růžodol






Liberec-Horní Růžodol
je nádraží, které se nachází v liberecké čtvrti Horní Růžodol. Prochází tudy trať 086 z Liberce do České Lípy. V provozu je již od 17. září 1900.
Červená cihlová nádražní budova je vystavěna ve shodném stylu jako další nádražní budovy na trati - např. v Jablonném v Podještědí či v Mimoni. Budova je dnes v havarijním stavu a nutným řešením je rekonstrukce. Vlastník budovy, České dráhy, ji chce nabídnout k prodeji.[2] Uvnitř budovy jsou vybudovány byty pro zaměstnance Českých drah. Čekárna i osobní pokladna jsou již uzavřeny, ve stanici se nachází dopravní kancelář s výpravčím. Výpravčí obsluhuje i jedno ze stavědel, druhé má na starost signalista. Z nádraží vychází vlečka vedená do areálu podniku Magna, dříve z něj vycházela i vlečka do areálu místních jatek, ta je však dnes již zrušena a snesena. Nedaleko se nachází stanice libereckých tramvají Janův Důl a stanice libereckých autobusů MHD Husitská. V současné době zde staví jen osobní a spěšné vlaky Liberec - Česká Lípa - Děčín. Rychlíky Liberec - Ústí nad Labem, které zde dříve stavěly, nyní stanicí projíždějí. (zdroj: Wikipedia)




Blýská se na lepší časy? Nádražní budova v Horním Růžodole čeká na rekonstrukci
Zažilo svou chvilku slávy během natáčení filmu Tenkrát v ráji na motivy
stejnojmenného románu spisovatele a scenáristy Josefa Urbana. Filmový
štáb si ho vybral jako jednu z kulis pro historický film Rašín a nyní
čeká nádraží v liberecké čtvrti Horní Růžodol na to, až se začne blýskat
na lepší časy.
V provozu je od 17. září 1900 a jeho výpravní budova je v současnosti zakonzervována a zabezpečena proti vnikání vandalů. Jeho vlastník, kterým je od roku 2016 Správa železnic, chystá v nejbližší době lokální opravu střechy. "Čekárna ve výpravní budově je otevřená a cestující ji mohou využívat. Kromě ní se v budově nachází ještě technologie potřebné pro drážní provoz a také dopravní kancelář, ostatní části objektu jsou nyní nevyužité," nastínil aktuální stav tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Nádražní budova měla projít rekonstrukcí už v roce 2018, nakonec k ní ale nedošlo. Původní projekt počítal s optimalizací rozsahu objektu, aby odpovídal dnešnímu využití a obratu cestujících. Podle Gavendy došlo k zrušení původního záměru kvůli nesouhlasnému stanovisku města Liberce. "V současné době hledá Správa železnic ve spolupráci s městem jiné technické řešení rekonstrukce budovy, o kterém však ještě není rozhodnuto," podotkl.
Na území Libereckého kraje spravuje státní organizace celkem 54 výpravních budov. Při plánování oprav musí vycházet z koncepce pro nakládání s budovami osobních nádraží, schválené Ministerstvem dopravy. Vše je také úzce svázáno s objemem dostupných finančních prostředků.
"Pokud se bude situace vyvíjet podle všech předpokladů, máme ve střednědobém plánu opravy výpravních budov v Novém Městě pod Smrkem, Desné nebo například částečnou rekonstrukci budovy v Hrádku nad Nisou," informoval mluvčí. V minulých letech prošla rekonstrukcí nádraží v Mníšku u Liberce anebo v Mnichově Hradišti.
zdroj:https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/nadrazi-horni-ruzodol-rekonstrukce.html














