Nádraží

























































Liberecké nádraží začátkem minulého století
Původní vzhled nádraží, postavené roku 1859 pro Pardubicko-libereckou a
Žitavsko-libereckou dráhu je na poslednicích jen vzácně. Častější
záběry na průčelí jsou až po přestavbě v roce 1906. Vzácné jsou rovněž
pohlednice zachycující interiéry, nástupiště či kolejiště s vlakovými
soupravami.
Trať z Pardubic do Liberec byla zprovozněna 1.května 1859.
Náklady na výstavbu nádraží částečně hradila i saská železnice, a to částkou 48 tisíc tolarů .
První vlak této společnosti přijel z Žitavy do Liberce 1.prosince téhož roku.
V roce 1875 přibylo spojení do Černous a v roce 1888 následovala trať do Jablonce nad Nisou.
Poslední trať z České Lípy do Liberce, postavená významnou společností
Ústecko-teplické dráhy, byla zaústěna do nádraží až v roce 1903,přestože
byla zprovozněna už v roce 1900.
Téměř 3 roky totiž končila bývalé stanici Růžodol a po spojení s centrem města sloužila tramvajová trať do Rochlice.
Železniční uzel i nádraží prodělaly celou řadu přestaveb, z nichž
nejrozsáhlejší byla dokončena při příležitosti Výstavy českých Němců
1906.
Tehdy bylo nádraží rozšířeno, řada budov stržena a nahrazena novými.
Původní návrh vybudovat tunel pod tělesem dráhy, který by propojoval
část tehdy ještě samostatných obcí jihozápadně od města, nebyl
realizován.
Spojení musela i nadále postačit lávka pro pěší, která však byla úplně přestavěna a sloužila až do roku 1990.
Při přestavbě,na níž se podílely všechny železniční společnosti a která
stála tehdy 5,6 miliónů korun, bylo zřízeno nové kolejiště a nástupiště
. Vznikla nová budova, tzv.Ostrov, s rozsáhlým zázemím pro cestující, s
dopravní kanceláří a restaurací s velkým sálem. Stavební úpravy
neminuly ani původní budovu, kde byly zbudovány nové pokladny, úřední
místnosti, policejní stanice, služební byty, obchody, holičství a
prosperující restaurace s hostinskými pokoji.
Nádražní hostinec byl ve své době jedním z významných center kulturního i společenského života ve městě.
K nástupištím vedly podchody ,které slouží dodnes.
Severní křídlo budovy patřilo až do roku 1945 saské dráze, provozující
na našem území jednu že svých tří železničních tras, s to dost
frekventovanou trať z Žitavy do Liberce.
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)






































V železničním uzlu Liberec se 23. 8. 1980 konalo slavnostní ukončení parního provozu na tratích ČSD.
Toho dne sem byl z Prahy vypraven poslední zvláštní osobní vlak s oficiální vládní delegací, tažený dvěma parními lokomotivami 475.179 a 475.1142. Po příjezdu byla na libereckém nádraží zahájena velká výstava parních lokomotiv a železniční techniky, která se těšila mimořádnému zájmu veřejnosti až do skončení 7. 9. Tímto aktem byl symbolicky ukončen provoz parních lokomotiv na československých železnicích. Od té doby se pára na naše tratě vrací už jenom příležitostně jako nostalgická vzpomínka při různých výročích a oslavách. Na sychrovském viaduktu je zachycen jeden z historických vlaků s parní lokomotivou řady 354, 1217, který jezdil po dobu trvání výstavy mezí Libercem a Turnovem.
zdroj: Roman Karpaš a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900/2000, 2001

















Stěhování ,,Adolfa" z depa k technickému muzeu
(Foto Václav Kaděra)




Čtvrt
století staré zátiší z libereckého pátého nástupiště jsem již před
časem zveřejnil v "železniční" skupině, ale tu patrně většina z vás
nesleduje...
Schválně - kdo si pamatuje na legendární nápis "PŘECHOD
POUZE PRO ZAMĚSTNANCE STANICE ČSD A POŠTY" (a na příslušníky OSOŽ
vybírající pokuty)? (autor Miroslav Fogl)


Vždy
odpoledne přijížděl na liberecké nádraží nákl. vlak z NDR. Kromě
zemědělských strojů vozil třeba Robury, Barkasy, či Multikáry.
30.5.1982. "jely" Volva. (archiv Jíří Holeček)



10.1.2019 došlo k železniční nehodě na vlakovém nádraží, kdy spěšný vlak od České Lípy nezastavil před návěstidlem, prorazil zarážedlo kusé koleje a zastavil se až na nástupišti.
(Zdroj: Deník.cz, iDnes)




Točny (foto Pav Karel)











26. -27.10.2008.
Když tady řešíte lávku/podchod, tak se musím vyjádřit. Každopádně se měla postavit náhrada před zbouráním a ne nás nechat chodit téměř 20 let přes koleje! Nebýt toho povedeného MS, tak by asi žádná náhrada nebyla. Podchod se stavěl na poslední chvíli, protože snílkové na radnici očekávali davy návštěvníků od vlaků z Polska a Německa, jak proudí k pekárnám, kde na ně měly čekat autobusy, které je dovezou až k můstkům. (jiří Holeček)




























Tunely
V roce 1899 byl plánován tunel pod nádražím. Měl být dlouhý 559 m (podzemní část 318 m), začínat u tramvajové vozovny, a končit v Husitské ulici. Návrh byl zamítnut. V roce 1905 se návrh opakoval. Tunel pro pěší, tramvaje i automobily měl být veden v ose nádražní lávky (stržena 1990). Ještě před přestavbou v roce 1906 se objevil návrh se dvěma tunely v osách příjezdové a odjezdové haly. Výsledkem veškerého snažení bylo pouze proražení příjezdového podchodu v roce 2008...V letech 1939-1941 byl plánován dálniční tunel pod Ještědským hřbetem coby součást nacisty připravovaných dálnic (Štětín-Liberec-Hradec Králové, Liberec-Vratislav, Cheb-Liberec). Podle ing. Hubera měl být dlouhý asi 1500 m, a vedl by z Panského lomu do Padouchova. Z projektů ale nakonec sešlo, a prakticky jediným důkazem jsou fotografie ze slavnostního "výkopu" dálnice v místech známého jako Spáleniště v Horním Hanychově.Sokolovský tunel (cca 203 m) byl plánován z Frýdlantské ulice za dnešní ZUŠ do místa styku ulic Lucemburská a U Stoky. Od počátku války do roku 1944 byla vyražena pouze páteřní štola. V roce 1944 byl navíc podán návrh na přestavbu na protiletecký kryt. Stavitelé stihli vyrazit ještě část s názvem "Knappenstollen" s východem do Tovaryšské ulice. Chystaná ražba na Malé náměstí nebyla nikdy dokončena. Další práce na krytu pokračovaly až v roce 1953. (Na snímku níže plán podzemí pod Sokolovským náměstí přiložený na dnešní mapu.)Pozn. Průtah I/35 Libercem skončil zprovozněním tunelu v srpnu 1993 (autobusové nádraží v provozu až 1995).
(archiv Petr Ruprecht)