Historie tramvajové dopravy










LIBERECKÉ TRAMVAJE
První elektrická pouliční dráha v Čechách začala jezdit v Praze roku 1891. Další byla zavedena v Teplicích (1894) a pak následovalo naše město. V roce 1895 založilo akciovou Společnost liberecké pouliční dráhy, pro níž postavil Norimberský podnik EAG první trať o rozchodu 1000 mm a městskou elektrárnu s vozovnou a dílnami. Historie liberecké městské hromadné dopravy se začala psát 25. 8. 1897, kdy byl po pouhých třech měsících stavebních prací slavnostně zahájen provoz. Trať začínala u nádraží v prostoru před dnešní Vratislavickou pivnicí (dříve městskou váhou), vedla dvoukolejně ulicí 1. máje , za mostem se rozdvojovala a pokračovala jednokolejně ulicí Jánskou (v opačném směru dolní částí třídy 1. máje) na Soukenné náměstí. Také na Benešovo náměstí vedly koleje v každém směru zvlášť: nahoru Revoluční a Moskevskou ulicí, dolů Pražskou. Dále už byla trať jednokolejná s výhybnami (zdvoukolejněna byla 12. 6. 1907). Kolem hlavní pošty zahýbala Sokolskou ulicí na Šaldovo náměstí a odtud vedla po dnešní trase na prozatímní konečnou stanici Městský lesík (nyní ZOO). Do Lidových sadů byla prodloužena už po necelých třech měsících. Od roku 1904 jezdily tramvaje na Šaldovo náměstí ulicí 5. května.
Elektrická dráha - na svou dobu velmi pokrokový a moderní dopravní prostředek - si získala oblibu veřejnosti. V roce 1898 přepravila na 800 000 cestujících. Do roku 1914 bylo dodáno celkem 32 motorových a 8 vlečných vozů. Postupně byly vybudovány tratě do Rochlice, Růžodolu I a do Horního Hanychova. Původní malou vozovnu v areálu elektrárny nahradila nová v nynější Nitranské ulici (1908), sloužící dodnes.
Léta první světové války se nepříznivě projevila i ve slibně se rozvíjející tramvajové dopravě. Mnoho zaměstnanců narukovalo, a tak musel být provoz od prvních válečných měsíců značně omezen. Přesto však rostly počty i přepravovaných osob - to vše samozřejmě na úkor údržby vozů, tratí i veškerého dalšího zařízení. Tramvaje posloužily také k rozvozu raněných vojáků od nádraží k lazaretům rozmístěným po městě (poprvé už 29. 11. 1914). V dopravní službě se jako průvodčí objevily ženy (od 31.7. 1915), nahrazující muže odvedené na frontu. I po vzniku ČSR zůstala elektrická dráha německým podnikem s němčinou jako úředním jazykem.
Teprve roku 1925 bylo Ministerstvem železnic nařízeno zavést dvojjazyčné označení a také průvodčí museli ovládat oba jazyky. Přesto se často Čechům v libereckých tramvajích prostě "nerozumělo". Vozový park byl po válce opraven, ale i tak nestačil rozšířenému provozu. Proto bylo rozhodnuto zakoupit 10 motorových vozů z vagonky ve Studénce a později sedm dalších z českolipské vagonky Bohemia (1928-30). Od 13. prosince 1924 bylo zavedeno číslování linek: 1 Nádraží - Lidové sady, 2 Rochlice - Růžodol I, 3 Soukenné náměstí - Horní Hanychov. K nim přibyla roku 1934 linka č. 4 Lidové sady - Pekárny. Síť pouliční dráhy se za první republiky příliš nezměnila. Trať do Růžodolu I byla prodloužena za most přes Nisu dnešní Londýnskou ulicí k restauraci Altdeutsche (Letka). Dále byla začátkem třicátých let v Žitavské ulici vybudována jednokolejná spojka od nádraží k viaduktu a zároveň zrušen úsek tratě v ulicích Barvířské, Orlí a Františkovské. Ve stejné době bylo při velké přestavbě Soukenného náměstí částečně změněno vedení koleji a byla zbořena původní budova čekárny s místnostmi pro dozorce a s ve řejnými záchodky. Projekty na prodloužení trati až k nově vybudované dolní stanici lanovky na Ještěd a na vybudování smyčky v Lidových sadech byly zamítnuty.
V
roce 1929 bylo přepraveno asi 8 milionů osob. Vliv hospodářské krize se
naplno projevil až v polovině třicátých let. Počet ces. tujících klesl
na 5,4 milionu a ztráty na příjmech činily přes milion korun. Musely být
prodlužovány intervaly mezi jízdami a propouštění někteří zaměstnanci.
Zdrojem vedlejšího příjmu začaly být i reklamní tabule, umístěné na
bocích a střechách vozů.
K přepravě osob sloužily i fiakry a zčásti také železnice, ale tramvajová doprava zůstala až do 50. let nejdůležitější součástí městské dopravy.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996, P.Dvorský, I.Grisa a G. Jäkl - Uzkorozchodné tramvajové provozy, 2007)






který vlastní liberecký Boveraclub. Ve velmi zchátralém stavu ji dovezl 20.3.2001 z depozitáře Technického muzea v Brně.Jedná se o původně jabloneckou tramvaj 6MT č. 117.
Zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900 / 2000, 2001










Rekonstrukce tramvajové trati Liberec–Jablonec nabírá zpoždění, místo července bude hotová až v září
19. 5. 2023Návrat tramvají na meziměstskou trať z Liberce do Jablonce nad Nisou se odkládá. Původně měla rekonstrukce tratě skončit v červenci, dopravní podnik ale nyní oznámil, že se protáhne až do září. Podle provozně technického ředitele podniku Ludvíka Lavičky je rekonstrukce komplikovaná, protože se dělníci dostávají do míst, kam se nesáhlo od 50. let, kdy se trať stavěla.
Výluka na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou začala v létě roku 2021, kdy skončil provoz na původním metrovém rozchodu. Součástí rekonstrukce je změna rozchodu na standardních 1435 milimetrů, podle Ludvíka Lavičky jsou ale nutné i další, hlubší změny.
"Musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky. Nemůžeme dělat pouhé opravy, ta trať už byla v hledáčku drážní inspekce. Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů, a k tomu je dalších 20 objektů, které zajišťuje ČEZ Distribuce, a to nám ještě může zkomplikovat život," řekl. Upozornil, že od 50. let minulého století, kdy byla postavena, trať nikdy neprošla komplexní rekonstrukcí. V 70. letech se podle něj pouze měnily koleje a přestavěly dvě výhybny.
Náměstek libereckého primátora Petr Židek připustil, že se rekonstrukce nejenom protahuje – takže se tramvaje do Jablonce vrátí až v září, a ne v červenci – ale také prodražuje. Náklady se podle něj zvedly kvůli covidu, válce na Ukrajině, zdražení oceli a inflaci. Dopravní podnik bude muset zaplatit asi o desetinu více. "Dotace, kterou budeme čerpat od ministerstva dopravy, by měla být 622 milionů korun a zbytek jde za dopravním podnikem, dohromady je to nějakých 900 milionů korun bez DPH," upřesnil Židek.
Liberecko-jablonecká tramvajová trať je v provozu od roku 1955. Dnes je to jedna ze čtyř meziměstských tratí v Česku a s 12 kilometry je nejdelší. Její postupná obnova začala již v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru Liberce, potom následovala po etapách rekonstrukce jednotlivých částí v Liberci a nyní i mezi oběma městy a v Jablonci nad Nisou. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici.
Autor mldfotografie 22.5.2023 nafotil Jindřich Berounský






