Orlí a Františkovská ulice

08.12.2021
Vozy č. 32 a 33 na výhybně v Orlí ulici dne 29.9.1928 jako funglofky. Oba vozy byly objednány u českolipské vagónky 8.6.1927, dodány byly 11.9.1928 a po instalaci elektrické výzbroje byly 14. (32), resp. 16.8.1928 (33) poprvé nasazeny do provozu. Oba vozy byly zlikvidovány v roce 1966. Do Hanychova se ze Soukenného náměstí se jezdilo Barvířskou, Orlí a Františkovskou už jen do října 1932.
Vozy č. 32 a 33 na výhybně v Orlí ulici dne 29.9.1928 jako funglofky. Oba vozy byly objednány u českolipské vagónky 8.6.1927, dodány byly 11.9.1928 a po instalaci elektrické výzbroje byly 14. (32), resp. 16.8.1928 (33) poprvé nasazeny do provozu. Oba vozy byly zlikvidovány v roce 1966. Do Hanychova se ze Soukenného náměstí se jezdilo Barvířskou, Orlí a Františkovskou už jen do října 1932.
Orlí ulice přímo před školou (kolorováno Starý Liberec)
Orlí ulice přímo před školou (kolorováno Starý Liberec)
kolorováno Starý Liberec
kolorováno Starý Liberec

07.08.2021

Přes 250 let starý a v mnoha ohledech unikátní dům zachránilo díky náročné rekonstrukci zhruba za 40 milionů korun město Liberec.

Stavbě v Orlí ulici, která přesně za měsíc (6. září) začne znovu sloužit k bydlení pro občany, v minulosti opakovaně hrozilo zbourání. Radnice se ale rozhodla historicky významnou ukázku architektury a stavitelství z období pozdního klasicismu zachránit a místo demolice získat evropskou dotaci na její záchranu.

Příběh domu s číslem popisným 139/5 v ulici Orlí čili Adlergasse začal podle dobových pramenů už před rokem 1771, kdy měl ale objekt číslo 519. To se však při přečíslování domů v roce 1789, zahájeného už za vlády Marie Terezie, změnilo na č. 107. Ovšem pouze do roku 1826, od kdy objekt nese číselné označení 139, které platí dodnes.

Z archivů lze doložit, že v témže roce patřil Josefě Apollonii Kasper. Dobové záznamy ukazují, že šlo o jeden z velmi starých libereckých soukenických domů v tzv. Třetí čtvrti, které se říkalo Viertel. Od tohoto názvu bylo odvozeno i české jméno Na Čtvrti. Podle sčítání lidu z roku 1921 už stavba patřila Otto Stadlerovi a žilo v ní dvacet lidí v pěti rodinách.

Budova v Orlí je zajímavá a jedinečná mimo jiné tím, že historicky nerespektuje uliční čáru, tedy místo, kde přesně měla být ve své době postavena. Tím je originální podobně, jako například známý měšťanský dům Na Panské zvůli v nedalekém Frýdlantu.

Jednou z mnoha zajímavostí, které historii objektu v Orlí doprovázejí, je například záznam o tom, že jedním z jeho dlouholetých nájemníků byl vlastník cenného pozemku v centru Liberce, na němž později vyrostl legendární Baťův dům.

Dům v Orlí ulici čp. 139 - III je z mnoha důvodů hodnotnou ukázkou pozdně klasicistní zástavby v dolním centru Liberce. Ve své stávající poloze a hmotě figuruje na mapě stabilního katastru už od roku 1843. I přes závažná narušení četnými demolicemi v předcházejících desetiletích je tato část města považována za velmi unikátní místo.

Několik měsíců trvající rekonstrukce, na níž Liberec uvolnil ze své rozpočtu cca 20 milionů korun, přičemž polovinu z této částky ještě v budoucnu získá zpět jako vyrovnávací platbu za nájemné a udržitelnost, má skončit během srpna. Ode dneška přesně za měsíc (6. září 2021) pak bude předána k užívání a postupně zabydlena novými nájemníky. Celkem náročná renovace stála cca 40 milionů, zhruba polovinu město získalo z evropských dotací.

zdroj:  https://www.liberec.cz/cz/mesto-zachranilo-unikatni-dum-orli.html?fbclid=IwAR0BhQKVqWgg3W8tPgnkK7CR6GOPfYlZeFDvUhKvvTtyq0P3z0T09L2d_68

Orlí ulice
Orlí ulice
Orlí ulice, dům č.p. 139. (J.Zámečník) ..dům po rekonstrukci: Největší radost mám z krásně opraveného městského objektu v historické části města. Vlastní náklad z městého rozpočtu je necelých 20 mil.Kč, z toho ještě město dostane zpět 10 mil.Kč jakožto vyrovnávací platbu v průběhu udržitelnosti a také nájemné. Takže se nám vše bohatě vrátí a brzy začne dokonce město kromě hezké budovy vydělávat. A navrch jsme získali dotaci od EU ve výši 20 mil.Kč, proto jsme si mohli dovolit takto citlivý a architektonicky kvalitní přístup. Navíc jsme v soutěži na stavební firmu měli 15 nabídek a vybrali tu nejlevnější. A vyplatilo se to (komentář: J.Zámečník)
Orlí ulice, dům č.p. 139. (J.Zámečník) ..dům po rekonstrukci: Největší radost mám z krásně opraveného městského objektu v historické části města. Vlastní náklad z městého rozpočtu je necelých 20 mil.Kč, z toho ještě město dostane zpět 10 mil.Kč jakožto vyrovnávací platbu v průběhu udržitelnosti a také nájemné. Takže se nám vše bohatě vrátí a brzy začne dokonce město kromě hezké budovy vydělávat. A navrch jsme získali dotaci od EU ve výši 20 mil.Kč, proto jsme si mohli dovolit takto citlivý a architektonicky kvalitní přístup. Navíc jsme v soutěži na stavební firmu měli 15 nabídek a vybrali tu nejlevnější. A vyplatilo se to (komentář: J.Zámečník)
Již neexistující domy na rohu Orlí a Františkovské ulice. Napravo čp.234, do roku 1905/1906 bývalá hospoda "Zur Schmiede" Foto před rokem 1932  (Zdroj J.Bock - Liberec III - Jeřáb)
Již neexistující domy na rohu Orlí a Františkovské ulice. Napravo čp.234, do roku 1905/1906 bývalá hospoda "Zur Schmiede" Foto před rokem 1932 (Zdroj J.Bock - Liberec III - Jeřáb)
Pohled na Františkovskou ulici s tratí tramvaje před sto lety. Zmizely jak koleje, tak i všechny domy v popředí (archiv Boveraclubu)
Pohled na Františkovskou ulici s tratí tramvaje před sto lety. Zmizely jak koleje, tak i všechny domy v popředí (archiv Boveraclubu)
Františkovská ulice - pokus spojit staré s novým (Jaroslav Reichenberg Karel)
Františkovská ulice - pokus spojit staré s novým (Jaroslav Reichenberg Karel)
ul. Františkovská křižovatka u Besedy (M.Gergelčík)
ul. Františkovská křižovatka u Besedy (M.Gergelčík)
Orlí ulice (M.Gergelčík)
Orlí ulice (M.Gergelčík)
Dobrá práce. Tak teď už jenom tu tramvaj. 🙂 (29.9.1932, foto Erwin Cettineo) (archiv T.Krebs)
Dobrá práce. Tak teď už jenom tu tramvaj. 🙂 (29.9.1932, foto Erwin Cettineo) (archiv T.Krebs)
Orlí ulice (archiv Jaroslav Hůlka)
Orlí ulice (archiv Jaroslav Hůlka)
Orlí 183/3 (foto P.Ruprecht)
Orlí 183/3 (foto P.Ruprecht)
Prodejna nuceneho vyseku v liberecke Orli ulici. Pamatuji si, ze tam dost casto nakupovala ma babicka, nekolikrat me vzala i s sebou. Vzpominam si, ze zbozi privazeli nekolikrat tydne a fronty byly dost dlouhe... V tech frontach se tvorila pratelstvi, alespon v pripade me babicky, ktera se tam seznamila s nekolika lidmi... ( domnivam se, ze vyber masa v teto prodejne, byl podstatne rozmanitejsi, nez v beznem reznictvi ) (archiv Patrick Sébastien )
Prodejna nuceneho vyseku v liberecke Orli ulici. Pamatuji si, ze tam dost casto nakupovala ma babicka, nekolikrat me vzala i s sebou. Vzpominam si, ze zbozi privazeli nekolikrat tydne a fronty byly dost dlouhe... V tech frontach se tvorila pratelstvi, alespon v pripade me babicky, ktera se tam seznamila s nekolika lidmi... ( domnivam se, ze vyber masa v teto prodejne, byl podstatne rozmanitejsi, nez v beznem reznictvi ) (archiv Patrick Sébastien )
Františkovská a Orlí ulice s tramvají z Horního Hanychova
Františkovská a Orlí ulice s tramvají z Horního Hanychova
křižovatka Františkovská - Orlí (archív Vlastimíra Hájka)
křižovatka Františkovská - Orlí (archív Vlastimíra Hájka)
Na Zápraží ..........Na prvním snímku povodeň z července 1897.Po této katastrofě se 27.6.1903 začala stavět Liberecká přehrada a stavba trvala jen něco málo přes půl roku.
Na Zápraží ..........Na prvním snímku povodeň z července 1897.Po této katastrofě se 27.6.1903 začala stavět Liberecká přehrada a stavba trvala jen něco málo přes půl roku.
Obytný dům na rohu Františkovské a Metelkovy ulice. (Kniha Liberec minulosti a budoucnosti) (archiv Všichni Čermáci)
Obytný dům na rohu Františkovské a Metelkovy ulice. (Kniha Liberec minulosti a budoucnosti) (archiv Všichni Čermáci)
Nad tkalcovským domkem v Franzendorfer Straße (dnes Františkovská) se snášela oblaka kouře z továrních komínů…… (archiv O.Musil)
Nad tkalcovským domkem v Franzendorfer Straße (dnes Františkovská) se snášela oblaka kouře z továrních komínů…… (archiv O.Musil)
Tkalcovský dům - Františkovská ulice (archiv J.Hůlka)
Tkalcovský dům - Františkovská ulice (archiv J.Hůlka)
Roh Františkovské a ul.Na rybníčku , vlevo hotel Česká beseda
Roh Františkovské a ul.Na rybníčku , vlevo hotel Česká beseda
archiv L. Mencl
archiv L. Mencl
únor 1982 - velmi zajímavé foto. (archiv Kateřiny Odrážkové)rekonstrukce mostu v Orlí. Stavěl jako hlavní stavbyvedoucí můj kamarád Břeťa z TSML. Tím zmizelo i jedno pole, kde původně jezdila tramvaj.(komentář František Zikmund)
únor 1982 - velmi zajímavé foto. (archiv Kateřiny Odrážkové)rekonstrukce mostu v Orlí. Stavěl jako hlavní stavbyvedoucí můj kamarád Břeťa z TSML. Tím zmizelo i jedno pole, kde původně jezdila tramvaj.(komentář František Zikmund)
Most se vyznačoval traverzou, která v letech 1912 - 1932 oddělovala vozovku od tramvajového pruhu. Byla to taková pěkná past na neznalé řidiče. (archiv Tomáš Krebs)
Most se vyznačoval traverzou, která v letech 1912 - 1932 oddělovala vozovku od tramvajového pruhu. Byla to taková pěkná past na neznalé řidiče. (archiv Tomáš Krebs)
Pohled do Proboštské ulice a most do Orlí ulice. Uprostře dům čp. 265, kde sídlilo od roku 1893 první vojenské velitelství v Liberci (rok 1904)(zdroj Jiří Bock - Liberec III - Jeřáb)
ZMIZELÉ ČECHY - LIBEREC, autorky Hana Chocholoušková a Markéta Lhotová, 2010, vydavatel Paseka
ZMIZELÉ ČECHY - LIBEREC, autorky Hana Chocholoušková a Markéta Lhotová, 2010, vydavatel Paseka