Bigbeatové soubory na Liberecku

14.09.2022
V.A.R. (v roce 1990)
V.A.R. (v roce 1990)
krucipüsk
krucipüsk
Hubert Macháně
Hubert Macháně
Adept (archiv Jiřího Zahradníka)
Adept (archiv Jiřího Zahradníka)
Těla (v roce 1997)
Těla (v roce 1997)
Solomon Bob
Solomon Bob
Slunéčko Liberec 1981 (archiv Jiří Vyczka Vyčítal)
Slunéčko Liberec 1981 (archiv Jiří Vyczka Vyčítal)

Bigbeatové soubory na Liberecku

666

Kapela vznikla z iniciativy bubeníka Jana "Jenyho" Janoty. Dalšími členy byli Roman Korecký (zpěv), Michal Matouš (kytara), Tomáš Chaloupek (kytara) a Aleš Bartoš (basová kytara). V tomto složení natočili tři vlastní skladby (666, Hudba léčí, Co dál) a k těmto skladbám také videoklipy na VHS. Stylově inklinoval soubor k heavy metalu (Iron Maiden, Judas Priest).  V roce 1985 obsadil první místo v regionální soutěži amatérských souborů Ještědský drak.

202

Soubor se zrodil v létě 1981 po rozpadu Slunéčka a účinkoval ve složení Roman Lánský (zpěv), Ivan Macháček (kytara), Miroslav Macháček (basová kytara) a Petr Grunza (bicí). S repertoárem převzatých skladeb od Sex Pistols, Ramones a Extempore vystoupili v létě 1981 v Klubu mládeže SSM Plamen. V letech 1982-1983 vystupovali v různých sestavách na akcích vysokoškolského klubu Royal Reichenberg Repetent Club na harcovských kolejích. V tomto období začalo první zkoušení s Tomášem Hájíčkem a odchod Ivana Macháčka do Prahy na studia.

ADEPT

Soubor založil v roce 1986 baskytarista a zpěvák Jiří Bláha s kytaristou Milanem Suržinem, ke kterým se zanedlouho přidal bubeník Miroslav Větrovec a talentovaný kytarista Vladimír Malík. O rok později se sestava postupně obměnila, z kapely Lampa přišel kytarista Martin "Shoopy" Šmejc s bubeníkem Janem Zrůstem a basové kytary se chopil Milan Hampl. Jako druhého zpěváka přivedl Jiří Bláha na výpomoc Romana Koreckého. Fungovali jako tancovačková rocková kapela s repertoárem převzatých věcí od Black Sabbath, Def Leppard, Iron Maiden, Judas Priest, Deep Purple, Whitesnake, Citronu, Turba a dalších, doplněným vlastními skladbami. OKS v Liberci nebylo metalovým kapelám nakloněno, a tak působil Adept pod zřizovatelem ZO SSM Rychnov u Jablonce nad Nisou a kvalifikační zkoušky skládal v Jablonci nad Nisou. Návštěvy na venkovských zábavách kolem 500 - 600 lidí nebyly žádnou výjimkou, rekordem zůstává 1200 platících návštěvníků na zábavě v Hlavici v létě 1987.

V dubnu 1987 obsadil Adept první místo v regionální soutěži Ještědský drak. Cenu za zpěv obdržel Jiří Bláha. Adept si zahrál i na festivalu Rocková Vysočina 1988, kde se mu nedostalo většího zájmu a byl hodnocen jako klasický příklad české metalové skupiny, která se pevně drží zavedených postupů.Z dalších míst kam Adept zajížděl na rockové taneční zábavy jmenujme např. Rozstání, Nechálov u Českého Dubu, Loukov, Svijanský Újezd, Přepeře, Ploukonice, Jenišovice, Jablonec nad Nisou, V závěru činnosti souboru odchází Jiří Bláha a kapela se zpěvákem Romanem Koreckým hraje pod názvem Nero. Zanedlouho skupina obměnila sestavu, Jana Zrůsta vystřídal Tomáš Marek, na místo Milana Hampla přišel z kapely Mangusta baskytarista Jiří Huml, druhé kytary se chopil Michal Matouš, který na tomto postu vystřídal Martina "Shoopyho" Šmejce.

ADMIRAL POSPAS

Soubor vznikl v 2. polovině 80. let v sestavě Ivan Mraček (zpěv), Michal Matouš (kytara), Václav Brendl (basová kytara), Vladimír Bufka (klávesy) a Jan Zrůst (bicí), později Tomáš Marek. Kapela se prezentovala vlastní a převzatou tvorbou (Deep Purple, Rainbow). Kromě několika příležitostných akcí se soubor účastnil hudební soutěže v libereckém Koloseu.

ALTER EGO

Soubor byl pokračováním kapely Ego, které vypršel roční zákaz vystupování. Pokračovateli legendárního Ega byli Zdeněk Hásek (kytara), Leoš Drábek (basová kytara) a Jiří Bárta (bicí, zpěv). Zde již převládala vlastní tvorba věrně připomínající rockový šanson, např. stejnojmenná skladba Alter Ego.

AMETYST

První sestava bigbeatového souboru pochází z roku 1970 v obsazení Tomáš Holoubek (kytara, zpěv, texty, kapelník), Ivo Dvořák (basová kytara), Miroslav Tůma (klávesy, zpěv) a Dušan Kotlár (bicí), později Jiří Bárta (bicí). Soubor fungoval v této sestavě do roku 1974, prezentoval se vlastními bigbeatovými skladbami. Kromě Liberecka koncertoval v dalších severočeských městech a obcích. Natáčel také ve studiu Československého rozhlasu v Liberci a Ústí nad Labem. V dalších obdobích se Ametyst odklonil od bigbeatové tvorby a věnoval se folku s výraznými vokály, taktéž ve třetím období v 80. letech jako profesionální soubor hrál taneční hudbu  a pokračuje v tomto duchu za pomocí videoprojekce do dnešních dnů. Z původní sestavy zůstal zakladatel, kytarista, zpěvák a textař Tomáš Holoubek. Vedle něho působí v současné sestavě Ametystu Markéta Ježková (zpěv, akordeon), Michael Plátek (zpěv, akustická a elektrická kytara, kytarový syntezátor), Tomáš "Tomíno" Brixi (zpěv, basová kytara), Václav Pích (zvukař, projekce videoklipů, osvětlovač).

ANEX

Historie souboru sahá na konec 60. let, kdy baskytarista Jaroslav Popelka položil základy dodnes fungujícího Anexu. Přibral spoluhráče Karla Živnůstku (zpěv), Jiřího Fischera (kytara), Jaroslava Podlipného (klávesy) a bubeníka Jana Valáška. Po personálních změnách se vykrystalizovala nová sestava beatového Anexu se Zdeňkem Šlechtou (klávesy), Jiřím Fischerem (kytara), Tomášem Cvejnem (bicí) a Oldřichem Jiříčkem (basová kytara) a Karlem Živnůstkou (zpěv). V tomto složení fungovali až do poloviny 80. let, kdy baskytaristu Oldu Jiříčka vystřídal Karel Koudelka a Tomáše Cvejna na bubny Vlastimil Fuchs. Kapela se tímto zprofesionalizovala a věnovala taneční produkci. Předchozí sestava s bubeníkem Tomášem Cvejnem hrála skladby např. od Beatles, Rolling Stones, Animals, Creedence Clearwater Revival a dalších. Anex byl v 70. letech k vidění např. na Střelnici v Jablonci nad Nisou, ve Smržovce, na Hamrskách, v Zásadě, Černé Studnici, kavárně Nisa v Liberci a na dalších místech.

ARCHA

Soubor založil v polovině 90. let kytarista Milan Balcar se zpěvákem Mojmírem Strakou, klávesistou Tomášem Pialou, baskytaristou Láďou Benešem a bubeníkem Standou Solfronkem. V repertoáru měla Archa hardrockové songy ze 70. let od Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep nebo Judas Priest. Z muzikantů se zde postupně vystřídali Petr Bezdička a Tomáš Piala ml. na bicí, Jiří Huml na basovou kytaru a Tonda Maršálek na klávesy. Odehráli mnoho rockových zábav na Liberecku, vystupovali také v Orlických horách. Roku 1999 kapela ukončila svoji činnost. Ani o 9 let později se nepodařilo činnost obnovit. Až o další 2 roky později Archa znovu zahájila zkoušení a hraní. V současnosti fungují ve složení Radek Nevyhoštěný (bicí), Antonín Horych (basová kytara), Zdeněk Havlát (klávesy, zpěv), Vladimír Vokurka (kytara), Milan Balcar (kytara, zpěv).

A. R. W. A.

Thrashmetalová skupina z Liberce - Ruprechtic vznikla v roce 1989 a jejími členy byl bubeník Miroslav Seibt a kytarista Petr Hrnčíř, ke kterým po řadě příchodů a odchodů přibyli baskytarista Honza Budák a zpěvák Marek Tvrzník. Kapela natočila celkem tři demo snímky.  Jako druhý kytarista posílil soubor Petr Lesák, což následně vyústilo v založení nové kapely Detroit, již měl plně v režii Petr Lesák ml., dále s Mírou Seibtem za bicí soupravou a baskytaristou Honzou Budákem.

ATLANTIC

Působil na liberecké hudební scéně od roku 1963 jako bigbeatová kapela vystupující po boku Orchestru Ladislava Bareše na pravidelných nedělních tanečních zábavách v PKO, dále na tanečních kurzech, plesech, prvomájových slavnostech a v neposlední řadě na letních estrádách v rámci Libereckých výstavních trhů. Zakladatelem souboru byl Ladislav Bareš, který vycítil poptávku po bigbeatových souborech a oslovil Josefa Musila a Josefa Devátého. Soubor získal v roce 1970 nejvyšší možné hodnocení u přehrávek, což znamenalo 100% kvalifikační příplatek. Kapelník Josef Musil (klávesy) shromáždil kolem sebe spoluhráče Josefa Devátého (baskytara), Jana Kučeru (kytara, později doprovodná kapela Heleny Vondráčkové) a Václava Sloupa na bicí nástroje. Dále kapelou prošli Ivan Andrejka (zpěv), Václav Choutka . (kytara, zpěv), Jiří Valeš (kytara), Jaromír Janus (bicí) a Jiří Němeček (zpěv, kytara). Pamětníci z 60. let vzpomínají na Atlantic v PKO jako na kapelu střídající v hraní Orchestr Ladislava Bareše. Kromě několika vlastních věcí stojí za připomenutí např. skladby od Cream (Strange Brew), Ten Years After (I Can´t Keep from Crying), od Rolling Stones (Tell me) nebo od Spencer Davis Group (Neighbour, Neighbour).

ATLAS

Jablonecká rocková formace vznikla v polovině 80. let a hrála v sestavě Pavel Kopal (kytara), Eduard Suržin (basová kytara), Miloš Hladík (klávesy), Luděk Hlásek (bicí) a Roman Korecký (zpěv). Kromě převzatých skladeb např. od Deep Purple, Rainbow, Whitesnake, Turba hrál soubor vlastní skladby opatřené českými texty zpěváka Romana Koreckého. Atlas vystupoval na Jablonecku a Turnovsku v rámci rockových tanečních zábav a karnevalů na sálech a letních parketech. 

AUTOBUS

Kořeny tohoto souboru sahají již do roku 1979, kdy Vladimír Lehký založil se svoji ženou, saxofonistou Josefem Dolenským a bubeníkem Jiřím Nalezinkem předchůdce legendárního Autobusu. Tehdy neměla tato kapela s bigbeatem nic společného a věnovala se kavárenskému hraní. Druhá sestava z 80. let Vladimírem Lehkým (klávesy), Vladimírem Benešem (baskytara), René Močubou (kytara), Markem Pouzarem (kytara), Pavlem Hrubým (bicí) a Jaroslavem Lhotou (kytara, zpěv)  byla již regulérní zábavovou formací. Fungovali jako rockové taneční těleso, ovšem nebránili se akcím, kde se prezentovaly lidové písně a pop music. V roce 1985 odešel Pavel Hrubý s Markem Pouzarem a přišel bubeník Pavel Makušev, jenž přivedl do kapely zpěváka Jirku "Kvida" Kvíčalu, čímž soubor získal charismatického frontmana. Na rockových akcích hráli převzaté skladby od Judas Priest, AC/DC, Def Leppard, Accept, Rainbow, Scorpions, Olympiku, Citronu, Jiřího Schelingera a mnohých dalších. Autobus objížděl venkovské sály a letní parkety na Liberecku, Jablonecku a Turnovsku, hrával často na Růžovém paloučku v Liberci - Horním Hanychově nebo v restauraci Centrum na Králově Háji. Kapela ukončila svoji činnost v průběhu roku 1990. Na záskok zpěvu vystupovala s kapelou také Iveta Kotrmanová Kalátová a Eva Kokrdová Korecká.

BANDOLEROS

Kapelu ovlivněnou jižanským rockem a blues založili v roce 1993 kytarista Vladimír Malík a zpěvák Lukáš Rejnart spolu s baskytaristou Martinem Wildnerem, kytaristou Markem Semančíkem a bubeníkem Michalem Bubákem. V souboru působili po odchodu Martina Wildnera baskytarista Jožin Bursa a posléze Jan Janů. V roce 1996 natočili v libereckém Spin studiu první demo album. Dalšího alba 1000 pesos se fanoušci dočkali až v roce 2013. Fungují a koncertují s mírnými pauzami dnešních dnů v sestavě Lukáš Rejnart (zpěv), Jan Rejent (kytara), Marek Semančík (kytara), Josef Němec (basová kytara) a Martin "Roubína" Roubínek (bicí). Patří k originálním formacím na liberecké rockové scéně. Z odehraných vystoupení jmenujme např. koncert v Rockovém klubu Golet, vystoupení v Jablonci nad Nisou v klubu Na rampě nebo hraní v PKO u příležitosti výročí založení libereckého Spin studia.

THE BEST CRUEL

V roce 1965 se zrodila bigbeatová kapela v čele s Jürgenem Kawanem (kytara, zpěv) a jeho spoluhráči Miroslavem Němcem (kytara, zpěv), Jindřichem Kočnarem (basová kytara) a Janem Jíchou (bicí). V kapele také působil Stanislav "Cittri" Sidor (basová kytara). Tvorba souboru byla soustředěna na prezentaci přejatých skladeb např. od Rolling Stones, Beatles s vystoupeními na Liberecku a Jablonecku.

B - KOMPLEX

Dívčí poprocková formace vznikla na počátku 80. let s Lenkou Vodvárkovou (basová kytara, zpěv), Táňou Karasovou (bicí), Janou Prokopovou (klávesy), Vladimírem Malíkem (kytara) a později Ivanem Macháčkem (kytara). Prezentovala se vlastní tvorbou. Často vystupovala v Klubu mládeže Plamen v pořadu "B - Komplex a hosté" spolu se Slunéčkem a také Mimósou. V Klubu Plamen mohla také zkoušet. Za zmínku stojí 3. místo z Ještědského draka na jaře 1981.

BLACK BIRDS

K založení souboru došlo v 2. polovině 60. let v sestavě Tomáš Holoubek (kytara, zpěv), Petr Malý (zpěv), Milan Hora (basová kytara), František Bažant (bicí) a Pavel Jurák (klávesy). V kapele během její činnosti působili Stanislav Čermák (zpěv) a kytaristé Jaromír Táborský, Ladislav Ráček a Josef Kuhn. Zřizovateli tohoto seskupení bylo JZD Modlibohov a později ZV ČSM Tesla Liberec. Ve své tvorbě se orientovali na převzaté songy od Rolling Stones, Hollies, Bee Gees, Scotta McKenzieho a jeho velký hit San Francisco nebo Yellow River od The Tremeloes. Kapela vystupovala v Liberci Na Střelnici, na sále OB Dolní Hanychov (restaurace U Dubu), ve Varnsdorfu, Novém Městě pod Smrkem či Raspenavě.

BONBA

 Klávesista a zpěvák Vladimír Bufka založil Bonbu na podzim roku 1988 spolu s baskytaristou Jaroslavem Lhotou, kytaristy René Močubou a Zdeňkem Cichým. Během krátké doby se ke kapele přidal bubeník Pavel Šén, čímž byla doplněna základní sestava. Souborem prošla řada muzikantů, jako byli baskytaristé Radan Jareš, Josef Němec, Milan Hampl, kytaristé Marek Semančík, Vladimír Vokurka, David Fajmon. Z bubeníků se v Bonbě vystřídali Tomáš Marek, Jiří Strnad, Petr Prskavec a zpěváci Jiří Bláha, Roman Melka a Ondřej Zeman. Kapela natočila v roce 2004 ve Studiu Rampa v Jablonci nad Nisou demo nazvané "Když to nepude, tak to nebude." O čtyři roky později vyšel další demo CD "Šrun", natočené ve Spin studiu v liberecké knihovně.

CANDY TABS

 Soubor fungoval od roku 1969 pod zřizovatelem ZV ROH Lipo Liberec a hrál v obsazení Zdeněk Šlechta (klavír), Miroslav Kuřil (basová kytara), Petr Qualizza (bicí), Miroslav Jirsák (kytara) a Jindřich Šlechta (zpěv). 156 Na vystoupeních zněly písně např. od Creedence Clearwater Revival, Rolling Stones, Beatles, Troggs nebo Kinks. Z akcí zůstalo v paměti hraní např. v Chrastavě u vlakového nádraží nebo v OB Pavlovice (Restaurace U Košků).

COOWPEROVY PŘEDEHŘÍVAČE

Vznik kapely je datován do roku 1982, kdy kytarista a zpěvák Ivan Mraček založil spolu s Jaroslavem "Dogym" Dočekalem (basová kytara), Luďkem "Plastikem" Pyšlem (bicí) a Jirkou "Dendy" Daňkem kapelu s tajemným technickým názvem. Prohlašovali, že hrají stres rock, v němž proti sobě stojí veselé texty a vážnější muzika. Zhudebnili např. báseň Kantor Halfar od Petra Bezruče a věnovali se vlastní tvorbě (Metro, Důchodce, Zima a další), všechny texty z pera Ivana Mračka. V roce 1983 obsadila kapela spolu s Medůzou první místo v hudební soutěži regionálních skupin a zpěváků Ještědský drak. V témže roce se zúčastnila malého festivalu Rockový švindl na SPŠS a akce na liberecké textilní průmyslovce.

CRÄCK

Po rozpadu kapely Nero založil v roce 1992 kytarista Vladimír Malík soubor Cräck, který se orientoval na nástup nových stylů 90. let. Dalším členy kapely byli Jiří Huml (basová kytara), Michal Bubák (bicí) a Jan Bílý (zpěv).Asi po roce se sestava obměnila, odešel Michal Bubák a Jan Bílý a přišli Tomáš Marek (bicí) a Míla Lisý (zpěv). Kapela si zahrála v červenci 1993 na hudebním festivalu Hus Rock v Přírodním amfiteátru PKO (spolu s kapelami Krucipüsk, I. R. A., Bordel v notách a dalšími), dále v restauraci Na Pyrámu v Ohrazenicích nebo na střeše Zahradní restaurace Afekt v centru Liberce spolu s Detroitem.

ČERNÁ DÍRA

Pojmenování pro soubor vzniklý v polovině devadesátých let úzce souvisí s restaurací Na Přehradě v Liberci a hlavně s jistou tmavou místností bez oken a myšlenkou založit kapelu. Došlo k mnoha personálním změnám. V roce 2003 se sestava ustálila s Vladimírem Vokurkou (kytara), Tomášem Ráčkem (kytara), Robertem Šolcem (basová kytara), Miroslavem Větrovcem (bicí) a Jiřím "Kvídem" Kvíčalou (zpěv). Právě zpěvák odešel předčasně do muzikantského nebe v roce 2007 jako nezapomenutelná liberecká postavička a jeho památce je věnován každoroční Kvídův memoriál. Žánrově se kapela pohybuje ve vodách hard rocku a heavy metalu se skladbami od AC/DC, Deep Purple, Uriah Heep a dalších. V současné době hraje Černá díra v sestavě Robert Šolc (basová kytara), Vladimír Vokurka (kytara), Tomáš Ráček (kytara), Petr Hrubý (kytara, zpěv), Miroslav Větrovec (bicí), Tereza Křiklánová (klávesy), Anna Burianová (zpěv) a Míla Lisý (zpěv).

DETROIT

První sestava Detroitu pocházela z roku 1988. Odchodem Petra "Lessyho" Lesáka na vojnu kapela ukončila činnost a nový Detroit se objevil na scéně roku 1992 již s novými muzikanty. Personálně se sestava stabilizovala v létě 1993 s Petrem "Lessy" Lesákem (kytara, zpěv), Tomášem "Žofkou" Bábovkou (kytara, zpěv), Luďkem (basová kytara, zpěv) a Miroslavem Seibtem (bicí). Kapelou prošli také Víťa Reisiegel, Petr Hrnčíř, Rosťa zvaný "Žrádlo" a baskytarista Jan "Pečudo" Peknuša ze Solomon Bob. Kromě vlastních hrál soubor převzaté skladby např. od Kiss (Detroit Rock City, Strutter) nebo od Rage Against the Machine (Killing in the Name). Kapela koncertovala v Liberci a jeho okolí. Bylo možné ji vidět např. v Rockovém klubu Golet, restauraci Březová alej, na vysokoškolských kolejích v Harcově na oslavě Majáles a v klubu Esko tamtéž, dále na střeše Zahradní restaurace Afekt s kapelou The Kawan, v libereckém klubu Továrna, na koupališti Vápenka a mimo Liberec např. v Rumburku.

DOMINO

Kapela vznikla v roce 1983 a jejími členy byli Zdeněk Havlát (kytara), Jaroslav Vinduška (kytara, zpěv), Miloslav Kudrnáč (kytara), Karel Hájek (klávesy) a Stanislav Solfronk (bicí). Stylově se pohybovala na pomezí rocku a popu, hrála převzaté skladby od domácích souborů a vlastní skladby. V souboru se až do jeho zániku po roce 1990 vystřídala řada muzikantů, baskytaristé Jaroslav Záruba, Vladimír Beneš, Jarmil Laňka, Martin "Bathory" Wildner, Radim Hanke, kytarista Milan Pilař, klávesisté Marcela Bindová a Emil Koňásek, hráči na bicí nástroje Karel Mihulka, Milan Mička a Petr Košek, zpěvačky Eva Kokrdová, Eva Lelková a Ilona Zárubová. Domino účinkovalo na mnoha místech libereckého okresu, jako byly např. restaurace Pavilon Liberec, Jizerská huť, kavárna Nisa, restaurace Bílý kůň ve Frýdlantě v Čechách, Dělnický dům Vrkoslavice, restaurace Tajvan v Jablonci nad Nisou, kavárna Astra v Hrádku nad Nisou, restaurace Březová alej, restaurace Letná a kavárna Pošta v Liberc.

DOTEKY

Soubor se zrodil na přelomu 70. a 80. let na Jablonecku v sestavě Josef Němec (basová kytara), Pavel Tvrdý (kytara), Roman "Faci" Waller (klávesy), Josef Vlk (bicí) a Roman Melka (zpěv). Kromě jmenovaných prošli kapelou kytaristé Vladimír Malík a Aleš Makyta (kytara). Vedle vlastních skladeb hrála kapela převzaté songy např. od Deep Purple, Judas Priest a Whitesnake. Kapela vystupovala na Jablonecku, Liberecku a dalších krajích. Z konkrétních akcí je nutno zmínit např. koncert na Filmovém festivalu pracujících v Letním kině v Liberci před návštěvou 2500 diváků, dále hraní v Hlavici, na Frýdštejně, v Turnově nebo zájezd na Slovensko. Soubor měl k dispozici vlastní autobus, techniky (Jiří Matys, Ladislav Špidlen, Jiří Bursa), osvětlovače (Dan Kamiš, Petr Gálík). V polovině 80. let kapela ukončila činnost a někteří členové odcházejí do doprovodného souboru Evy Hurychové.

DROBNÝ ZA BŮRA

Kapela vznikla v lednu 1993 na vysokoškolských kolejích v Harcově a 33 hodin po založení odehrála svůj první koncert sestavě Jan "Pečudo" Peknuša (bicí, zpěv), Láďa "Kůťa" Kutík (basová kytara, zpěv), Jiří "Bali" Balažovič (kytara, zpěv), David "Crabath" Trnka (kytara, zpěv), Míra "Němej" Vít (zpěv), Ondřej "Matěj" Drešer (zpěv). Původním záměrem měla být kapela happeningová. Sestava se v průběhu let proměňovala a jádro tvořili hudebníci z řad studentů Technické univerzity v Liberci. Kromě již zmiňovaných členů působili v souboru bubeníci Tomáš "Bernardýn" Hlava, Jiří "Iáček" Mrkus, Miroslav Seibt, dále baskytarista Karel "Kuja" Švec a zpěváci Martin "Jürgen" Iretín, Martin "Balo - Berka" Balcar.Svými songy s notnou dávkou humoru a nadsázky (Raegae, Krásnej den, Madla, Cesta, Holky z naší školky aj.) rozdávají dobrou náladu do dnešních dnů. V současné době hrají v sestavě Jan "Pečudo" Peknuša (basová kytara, vedoucí), Radek "Puzzle" Kratochvíl (kytara), Martin "Roubína" Roubínek (bicí), Petr "Wahadlo" Kynkor (saxofon, flétna, zpěv) a Ondřej "Matěj" Drešer (zpěv). V roce 2001 vydali své jediné CD "Lebendig" a stali se součástí příběhu románu Nebe pod Berlínem Jaroslava Rudiše, který v Liberci studoval pedagogickou fakultu a byl v úzkém kontaktu s kapelou.

DURES SPECIAL

Kapela vznikla v roce 1972, hrála pod zřizovatelem Autobrzdy Jablonec nad Nisou ve složení Vlastimil Chocholouš (kytara, zpěv), Stanislav "Cittri" Sidor (basová kytara, zpěv), Zdeněk Šlechta (klávesy, zpěv) a Josef Kavalír (bicí, zpěv). Do repertoáru zařadila skladby od Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep, Slade, The Impressions, Carlose Santany, Doors, The Kinks, Troggs, Simona & Garfunkela, Creedence Clearwater Revival, Kool and The Gang a dalších. Soubor hrával na Jablonecku (Tanvald, Kulturní dům Gustava Klimenta ve Smržovce), dále na Semilsku (Chuchelna, Turnov), Liberecku (Nové Město pod Smrkem), Českolipsku (Hamr na Jezeře, Stráž pod Ralskem) a Mladé Boleslavi.

EGO

Soubor vznikl na počátku 80. let, fungoval pod zřizovatelem ZO SSM Železný Brod a jeho členy byli Miroslav Mahr (zpěv), Zdeněk Hásek (kytara), Leoš Drábek (basová kytara) a Jiří Bárta (bicí). Kapela hrála převážně převzaté hardrockové skladby např. od Deep Purple, Whitesnake, z ostatních žánrů např. od Vladimíra Mišíka. Ego vystupovalo v okolí Liberce, jmenujme např. vystoupení v restauraci U Zeleného stromu v Liberci - Machníně, v ZK ROH Bytex ve Vratislavicích nad Nisou nebo v restauraci Růžový palouček v Liberci - Horním Hanychově. Po dvou letech následoval roční zákaz hraní a nucené ukončení činnosti.

ELEKTRON

Rock´n´rollové seskupení založil v roce 1964 bubeník Miroslav Škoda se zpěvákem Petrem Herbstem a klavíristou Miroslavem Šilhánem. Jejich spoluhráči byli Jan Kostroun (kytara, zpěv). Antonín Starý (kytara, zpěv), Karel Koudelka (basová kytara, zpěv), Jiří Svoboda (jonika, zpěv), později Karel Mihulka (bicí). Soubor provozoval hraní do léta 1967, kdy dva členové souboru odešli na vojnu. Poprvé vystupoval Elektron v listopadu 1964 na sále Osvětové besedy v Ruprechticích spolu s S Combem Rudolfa Mihulky, se kterým absolvoval i další akce. Jan Kostroun byl velkým nadšencem do elektrotechniky, kytarových efektů, stavění reproduktorů, což kapele výrazně pomáhalo. Na vystoupeních zněly skladby např. od Billa Haleyho, Chucka Berryho, Cliffa Richardse, Elvise Presleyho, The Swinging Blue Jeans a dalších. V roce 1966 zastupoval Jana Kostrouna (vojenské cvičení) Jan Kučera z Atlantiku. Prvním zřizovatelem byl podnik Lipo Liberec a dále potom SZK Bytex Vratislavice nad Nisou vedený Jiřím Veverkou. Elektron hrál na beatové přehlídce v ZK Plastimat Liberec společně s Atlantikem a Black Birds. Po boku S Comba hrával v Liberci Na Střelnici na sobotních tanečních zábavách a nedělních odpoledních čajích. Z dalších vystoupení jmenujme např. Habartice, Pertoltice, Varnsdorf, Nechálov u Českého Dubu a další akce.

GARANTH

Na konci 80. let přišla na svět rocková tancovačková formace v sestavě Josef Němec (basová kytara), Dan Řičica (zpěv), Tymios Jossis (kytara), Pavel Kopal (kytara), Miloš Hladík (klávesy) a Vladimír Brodský (bicí). V Garanthu působili kromě jmenovaných také Aleš Plíva (bicí), Miroslav Nietsche (bicí), Michal Matouš (kytara), Zdeněk Cichý (kytara) a zpěváci Oldřich Makovský a Lukáš Rejnart. Soubor objížděl venkovské sály na Jablonecku (Frýdštejn, Kokonín, Jablonec nad Nisou, Železný Brod a další místa) s repertoárem převzatých skladeb (Accept, Alice Cooper, Bon Jovi, Bryan Adams, Def Leppard, Dio, Iron Maiden, Judas Priest, Metallica, Scorpions). Kapela vlastnila autobus Škoda 706 RTO obsluhovaný Romanem "Faci" Wallerem. Na počátku 90. let odchází bubeník Vladimír Brodský a pokračování s automatickým bubeníkem nemělo dlouhého trvání, následoval rozpad souboru v roce 1991.

GRETSCH

Soubor vznikl v roce 1984 pod zřizovatelem SKK Český Dub a tvořili ho někteří muzikanti ze zaniklé kapely Prostor. Českodubská formace vystupovala ve složení Mojmír Straka (kytara, zpěv), 180 Tomáš Piala (kytara), Vlastimil Kubáček (basová kytara) a Miroslav Ručka (bicí). Na zábavách zněly skladby např. od Uriah Heep, Deep Purple, Rainbow, Olympiku, Blue Effect (Sluneční hrob), Synkop 61 (Poselství dětem) a dalších. Z vystoupení můžeme zmínit např. akci na Růžovém paloučku v Horním Hanychov.

THE HANGMEN

Vznikli na jaře 1969 a fungovali pod zřizovatelem ZV ROH Zelenina Liberec v obsazení Pavel Chládek (klavír, zpěv), Jaroslav Poštolka (kytara), Milan Doms (bicí), Miroslav Michálek (basová kytara), Jaromír Kareš (bicí). V repertoáru The Hangmen se objevovaly skladby od Ohio Express (Yummy, Yummy, Yummy), The Equals (Baby Come Back), The Committments (Mustang Sally), Beatles (Eight Days a Week), Rolling Stones (Jumpin´ Jack flash) a dalších interpretů.

HORROCKS

Kytaristé Tomáš Kučera a Pavel Pokorný založili Horrocks v roce 1986. V tomto období byli silně ovlivněni tvorbou kapely Helloween, jejich aktuálním albem Walls of Jericho a souborem Mekong Delta. Kapelou prošla řada muzikantů, bubeník Jan "Jeny" Janota, Tomáš Marek, zpěváci Roman Korecký, Míla Lisý, Milan Fiala a baskytarista Vladimír Beneš. Stálými členy se posléze stali baskytarista Jan Straka a bubeník Jan Zrůst.183 Na jaře 1988 vyhrál Horrocks kategorii rockových skupin na amatérské přehlídce zpěváků a skupin Ještědský drak.

H. R. C.

Název kapely je zkratkou pro Hrádecký rockový cirkus, který vznikl na počátku 80. let. Zakládajícími členy byli Leoš Mayer (kytara), Jaroslav Lepšík (kytara), Milan Hampl (basová kytara) a Tomáš Marek (bicí). Sestavu posléze doplnil zpěvák Milan Zajíček. Soubor byl ovlivněn tvorbou Kiss, Nazareth a dalších kapel. Kromě uvedených hudebníků v kapele postupně působili Ludvík "Čudla" Pálka (kytara), Petr Strnad (basová kytara, zpěv), Renata Volková (zpěv), Petr "Svalnáč" Slavík (basová kytara), Jan "Sznegh" Brtko (kytara, zpěv), Víťa Zwinger (zpěv), Jiří Strnad (bicí) a Palo Brtko (bicí). V roce 1985 se soubor zúčastnil regionální hudební soutěže amatérských zpěváků a skupin Ještědský drak a obsadil v ní 4. místo. Z vystoupení jmenujme akci na Grabštejně, Hrádeckém sedle, v restauraci Koruna nebo Beseda v Hrádku nad Nisou. Soubor nikdy neabsolvoval přehrávky, prezentoval se vlastní i převzatou tvorbo.

HUBERT MACHÁNĚ

Soubor byl pokračováním kapely §202 ve složení Ivan Macháček (kytara, zpěv), Miroslav Macháček (basová kytara) a Tomáš Hájíček (bicí, zpěv). První část názvu kapely vznikla podle německé kapely z časopisu Bravo Hubert Kah. Macháně byla postava z českého filmu Jára Cimrman ležící spící, známého škrtiče a dvojníka císaře Františka Josefa II. Následovalo hraní na festivalu v Ostrově nad Ohří, kde zazněla skladba od Crukx s českým textem Tomáše Hájíčka Práskni negra do hlavy, jež se stala skinheadským evergreenem. Soubor vystupoval v roce 1985 v Klubu mládeže Plamen v Liberci jako předskokan berounskému Mopedu Viléma Čoka. V témže roce vystřídal Miroslava Macháčka na basovou kytaru Martin Týma, který s kapelou odehrál dvě vystoupení v Liberci a jedno v Přelouči.

V létě 1986 nastal rozpad kapely, krátký pokus o pokračování netrval dlouho a odchod členů na vojenskou základní službu. V roce 1989 se Ivan Macháček sešel s Martinem Týmou a Tomášem Hájíčkem. Nazkoušeli starší skladby od Huberta Macháně a od Hooligans (Plnou nádrž, Zazdili nám WC a Bílej rajon) a vystoupili v Pivovarské restauraci ve Vratislavicích nad Nisou s předkapelou Tři sestry. Po výměně baskytaristy (zranění Martina Týmy) odehráli vystoupení s kapelou Krysa Martina Schlégera v menze VŠST.

Následovalo nahrávání desky v lednu 1991 v Hradci Králové, jež vyšla na jaře téhož roku. Kapela pokračovala v hraní koncerty na koupališti Vápenka v Liberci, na střeše nadzemního parkoviště v Praze u Václavského náměstí. Předposlední koncert se konal v Praze - Ládví, kde spolu hráli Hubert Macháně, Krucipüsk, Veteš a další soubory. Závěrečné hraní proběhlo v tradičním prostředí na Růžovém paloučku v Liberci - Horním Hanychově. K obnovení činnosti došlo v roce 2000, v roce 2002 následovalo vystoupení na Antifestu ve Svojšicích, koncert se Třemi sestrami a další akce. V současné době hraje Hubert Macháně v sestavě Ivan Macháček (kytara, zpěv), Petr "Lessy" Lesák (kytara, zpěv), Jiří Huml (basová kytara), Jiří Lesák (bicí).

IQ 250

Kapelu přivedli na svět v roce 1982 Luboš Beránek (zpěv, kytara, autor), Pavel "Black" Černý (basová kytara, autor), Vladimír Vokurka (kytara, autor) a Tomáš Hájíček (bicí, autor). Skupina se nějaký čas prezentovala jako Rotor a vystoupila např. v roce 1984 s libereckou Lampou, věnovala se výlučně vlastním bigbeatovým skladbám. Vystupovala v Klubu mládeže Plamen a v ZK Textilany na náměstí Města Ivanovo v Liberci (dnešní náměstí Pod Branou).

JAK JE LIBO

V polovině 80. let založil Ivan Mraček (kytara, zpěv, texty) spolu se Zdeňkem Bartákem (recitace), Janem Humhalem (basová kytara), Milanem Nedomou (bicí), Ivo Kudrnou (banjo), Rostislavem Novákem (saxofon) a Borkem (klávesy) seskupení hrající rockovou hudbu vlastní produkce doplněnou recitací a promítáním. Kapela absolvovala zájezd na Slovensko a vystoupení v Liptovském Mikuláši a Martině. Z dalších akcí jmenujme Přehlídku klubové tvorby v olomouckém M - klubu, kde vystupoval např. Oceán, AG Flek, Bolek Polívka v divadelním představení a další osobnosti.

KAMUFLÁŽ

Soubor se zrodil ve druhé polovině 80. let, byl pokračováním kapely IQ 250 a prezentoval se v sestavě Luboš Beránek (kytara, zpěv, autor), Marek Semančík (kytara, zpěv, autor), Pavel "Black" Černý (basová kytara), Vladimír Vokurka (kytara, autor) a Miroslav Větrovec (bicí). Kapela se věnovala vlastní bigbeatové tvorbě. Zahrála kromě jiných akcí také v sále hotelu Česká Beseda a v Klubu mládeže SSM Plamen v Liberci.

THE KAWAN

Kapela vznikla v roce 1988 z iniciativy kytaristy Františka Němce, který však v roce 1990 ze souboru odešel. V témže roce se sestava stabilizovala návratem Jana Žáryho ze základní vojenské služby a příchodem Davida "Kočívavy" Kočího. Dalším členem kapely byl baskytarista a zpěvák Jan Janů a bubeník Martin "Ringo" Petr, jenž roku 1994 odešel a jeho místo zaujal Filip Šimko a saxofonu se chopil Pavel "Kóňa" Koníř. Soubor často vystupoval na Liberecku a Jablonecku. Z odehraných vystoupení jmenujme např. restauraci Březová alej, Rockový klub Golet, Vysokoškolský klub Esko, restauraci Beseda Liberec nebo Zahradní restauraci Afekt ve Frýdlantské ulici. Mimo Liberec v restauraci Beseda ve Frýdlantě v Čechách či koncerty v Holandsku a Německu na počátku 90. let. Z devadesáti procent tvořily repertoár skladby od Beatles, později také Rolling Stones nebo U2. The Kawan končí svoji činnost rokem 1995 závěrečnou akcí v již zmiňované frýdlantské Besedě.

THE KINGS

V polovině 60. let přivedl na svět Jürgen Kawan svoji další kapelu The Kings orientovanou především na skladby od Beatles, Rolling Stones, Elvise Presleyho, později Creedence Clearwater Revival a Jimiho Hendrixe. Charismatický zpěvák a kytarista byl skutečným talentem mezi vokalisty v tehdejším Československu. Byl známý nejen v Liberci, ale také v sousedním Jablonci nad Nisou, kde na konci 60. let výlučně vystupoval. Návštěvníci odpoledních čajů ho mohli spatřit např. v kavárně Nisa v Liberci, Pivovarské restauraci ve Vratislavicích nad Nisou, restauraci na Mojžíšově prameni ve Vratislavicích nad Nisou, v ZK Gustava Klimenta ve Smržovce, v restauraci U Dubu v Horním Hanychově, v Antonínově a na dalších místech, kde rozdával radost návštěvníkům odpoledních čajů a zábav. Kromě Jürgena Kawana hrál v The Kings Karel Brabec (kytara), Miroslav Němec (kytara, zpěv), Josef Jeništa (basová kytara) a Václav "Vajda" Krejčí. (bicí), později usedl za bicí soupravu František "Fany" Hruša. Kromě The Kings hrál Jürgen Kawan v kapelách Nisanthropes, Samotáři a nakonec Pyramida,  z nichž poslední jmenovaná funguje do dnešních dnů.

KOTRBAND

Bluesrockové seskupení kolem vokalistky Ivety Kotrmanové se zrodilo roku 1993. Jejími spoluhráči byli Radek Kratochvíl (kytara), Marcel Kurilla (basová kytara) a Tomáš Marek (bicí). Kotrband vystupoval převážně v severních Čechách. Za zmínku stojí uvést např. vystoupení v Rockovém klubu Golet, na koupališti v České Lípě, na vratislavickém koupališti Sluníčko spolu s Kurtizánami z 25. avenue a dalšími soubory. Kapela natočila také demo snímek s pilotním songem Vodsaď podsaď, který otextoval zpěvák Petr Gabara.

KRAKATIT

U zrodu tohoto souboru stáli v druhé polovině 70. let baskytarista Jiří Bláha a jeho jmenovec bubeník Milan Bláha. Po několika personálních výměnách zaujal v roce 1978 místo kytaristy Milan Pilař. Roku 1980 se umístil Krakatit na 2. místě v regionální soutěži amatérských zpěváků a skupin Ještědský drak. Roku 1983 posílil kapelu klávesista Zdeněk Cendra a kytary se chopil Jaroslav Honzejk z legendárních Pastevců. Po úspěšných přehrávkách v roce 1984 následoval první koncert v sále restaurace U Tří lip v Dlouhém Mostě u Liberce. Po odchodu Milana Bláhy soubor ukončil činnost, ale po 23 letech znovu obnovil svoje hudební aktivity.

KRAKONOSH

Přesně v polovině 80. let přišla na svět tato formace, jež se od svého počátku zaměřila na heavy metal. Založili ji kytarista Radek Kratochvíl a baskytarista Marcel Kurilla. Po personálních výměnách se stal stálým členem bubeník Jan Kubánek a zpěvák Michal Nerad. Kromě uvedených členů působili v Krakonoshi baskytarista Jan Straka a zpěvačka Iveta Kotrmanová. V roce 1992 natočil Krakonosh demosnímek Supermatural Big Beat.Kapelu bylo možno vidět např. na Růžovém paloučku v Liberci, po listopadu 1989 také v Rockovém klubu Golet. Krakonosh obsadil na jaře 1988 druhé místo na přehlídce amatérských interpretů Ještědský drak.

KRUCIPÜSK

Jádro kapely tvořili kytarista Pavel Zadražil, baskytarista Petr Slavík a bubeník Jan Zrůst, všichni ještě členové trashmetalové kapely Veteš. Název vyšel spontánně z úst bubeníka Jana Zrůsta v jedné liberecké restauraci. Počátkem roku 1992 přichází do kapely bubeník a zpěvák Tomáš Hájíček, tehdy navrátilec z Německa a o několik měsíců později kytarista Petr "Nácek" Paulus. V témže roce natáčí své debutové demo Ratata. O rok později vyšlo stejnojmenné CD. Vydavatelská firma Monitor podporovala kapelu na turné s Kabátem v létě roku 1993. Soubor objížděl kluby a sály po celé republice. V roce 1996 natočil ve studiu u Miloše Doležala druhé CD "Cirkus dneska nebude" s následným koncertováním po celé republice s předkapelou Bílák Girl na několika akcích. Jmenovaná sestava se rozešla v roce 1997 během tohoto turné. Tomáš Hájíček hodlal kapelu posunout jiným směrem, z čehož vyplynula nová sestava Krucipüsku již pouze s původním Tomášem Hájíčkem a novými spoluhráči Alešem Makytou (kytara) a Tomášem Markem (bicí).

LAMPA

S nápadem na svérázný název kapely přišel kytarista Petr Mašek, když na zkoušku v roce 1984, tehdy ještě bezejmenné kapely přinesl katalog výrobků n. p. Tesla. Jeho spoluhráči byli baskytarista Jiří "Vyczka" Vyčítal, kytarista Martin "Shoopy" Šmejc, zpěvák Jiří "Kvído" Kvíčala a bubeník Jan Zrůst. Lampa hrála českou novou vlnu a také reggae. Na zábavách dávala do repertoáru i osvědčené hardrockové a novovlnné songy od Judas Priest, Scorpions, Ozzyho Osbourna nebo Saxon. Z domácích interpretů skladby nové vlny od Abraxas, Žentouru (Pavouk Tarantule), Dr. Maxe, Ultravox, Turba, Vladimíra Mišíka. Od maďarské novovlnné kapely Bikini hrála skladby Program a Quasimodo. Od skupiny Ropa převzala Lampa několik novovlnných a reggae songů, pro něž se hodily texty Jiřího Žáčka ze sbírky Okurková sezóna. Na postu zpěváka působili po odchodu Jiřího "Kvída" Kvíčaly také Eva Kokrdová Korecká s Danem Řičicou.

V roce 1987 odchází kytarista Martin "Shoopy" Šmejc a bubeník Jan Zrůst na nabídku Jiřího Bláhy a Vladimíra Malíka do Adeptu a zbylí členové Lampy bez Petra Maška zakládají zábavový V. A. R. Lampu bylo možno vidět např. na Růžovém paloučku v Horním Hanychově, na Jablonecku v hospodě Ostrý roh v Maršovicích, kde došlo na začátku vystoupení k incidentu. Sál se hned na začátku proměnil v zápasnickou arénu, což mělo za následek zákaz hraní v jabloneckém okrese na několik měsíců. Dalšími místy, kde soubor účinkoval, byla např. restaurace U Tří lip v Dlouhém Mostě, Kulturní dům Gustava Klimenta ve Smržovce, restaurace U Košků v Liberci - Ruprechticích nebo ZK Bytex Vratislavice nad Nisou.

THE LEONES

Skupina byla založena na podzim roku 1967 s obsazením Petr Voslař (klavír), Stanislav Munzar (zpěv), Jan Útrata (kytara, zpěv), Leon Novák (kytara), Ivo Dvořák (basová kytara) a Petr Ottl (bicí). Během více než ročního fungování bylo možno navštívit jejich koncerty např. každou středu v S klubu v Barvířské ulici v Liberci, dále v hotelu Praha v Chrastavě, Závodním klubu Elitex v Chrastavě, v Bílém Kostele či akci pro děti v Jedličkově ústavu v Liberci. V repertoáru se zaměřovali výhradně na převzaté skladby od Beatles, Rolling Stones, The Kinks, Troggs, z domácích především na Olympic, Petra Nováka (Náhrobní kámen) a Karla Kahovce (Vražda blond holky). Kapela ukončila své fungování odchodem zpěváka Stanislava Munzara na studia do Prahy.

MANGUSTA

Heavymetalová formace ovlivněná především Iron Maiden a hrající jejich skladby vznikla v roce 1988. Hráči se zkušenostmi z předešlých souborů a charismatická zpěvačka Iveta Kotrmanová dospěli na jaře 1989 k prvnímu místu v hudební soutěži regionálních skupin a zpěváků Ještědský drak, přičemž speciální cenu za zpěv si odnesla právě vokalistka z Mangusty Iveta Kotrmanová. Kapela hrála v sestavě Pavel Zadražil (kytara), Radek Kratochvíl (kytara), Jiří Huml (basová kytara), Pavel Šén (bicí) a Iveta Kotrmanová (zpěv).

MEDŮZA

K rozhodnutí založit si vlastní kapelu dospěl na konci 70. let kytarista Michal Matouš se spolužákem z libereckého gymnázia Romanem Koreckým, jenž se chopil mikrofonu. Místo baskytaristy zaujal Václav Brendl a za bicí soupravu usedl Jan Zrůst. Jmenovali se Medůza a prezentovali se hardrockovou a metalovou hudbou, převzatými (AC/DC, Deep Purple, Iron Maiden) a vlastními skladbami. Během svého fungování v letech 1981-1983 se nikdy neúčastnili kvalifikačních přehrávek. Z absolvovaných akcí jmenujme např. hraní v Hodkovicích nad Mohelkou a v Klubu mládeže Plamen v Liberci. Za zmínku jistě stojí první místo na Ještědském drakovi v roce 1983.

MELODY MAKERS

Soubor založil na konci 60. let kytarista Jiří Lesák. Jeho souputníky byli Zdeněk Sedláček (kytara, zpěv), Josef Sedláček (basová kytara), Miloslav Mahr (zpěv) a Milan Knop (bicí). Repertoár obsahoval skladby od Beatles (I Want to Tell You), Jimiho Hendrixe (Hey Joe), The Lords, Rolling Stones (Gotta Get Away), The Troggs (I can´t Control Myself), The Matadors (Indolence) a vlastní skladby Hvězdy lásky a Oči. Zřizovatelem souboru byl ZV ROH n. p. Plastimat. Kapela odehrála několik akcí, jmenujme např. vystoupení na Střelnici v Liberci po boku Torrefection.

THE MESSENGERS

Kapela začala zkoušet v průběhu roku 1969 s obsazením Jaroslav Chobot (kytara), Pavel Šafařík (basová kytara), Eduard Knop (zpěv), Pavel Chobot (kytara) a Jiří Bárta (bicí). Zřizovatelem souboru byl ZV ROH Sved Liberec. U kvalifikačních přehrávek získal 20% kvalifikační příplatek a začal vystupovat po boku tehdy již známé liberecké formace Ametyst. Repertoár obsahoval převzaté skladby např. od Animals, Beatles, Kinks, Small Faces nebo Rolling Stones. Na koncerty jezdily obě kapely pronajatým autobusem spolu s fanoušky. Soubor koncertoval např. na Liberecku, Jablonecku (Tanvald, Železný Brod) a Českolipsku (Nový Bor). O rok později kapela ukončila svoji činnost a kromě Jiřího Bárty odešli členové na vojenskou základní službu.

METLA

Vznik kapely se datuje na rok 1985 v obsazení Pavel Zadražil (kytara), Filip Hendrych (kytara), Jiří Huml (basová kytara), Petr Gabara (zpěv) a Jiří Hercík (bící). Později se stal členem kapely zpěvák Roman Korecký. V repertoáru se objevovaly převzaté skladby od Rainbow, Judas Priest, Iron Maiden, Black Sabbath doplněné vlastními songy.

MIMÓSA

Fungovala v letech 1978 - 1981 v sestavě Jan "Jeny" Janota (bicí, zpěv), Tomáš Salomon (basová kytara), Tomáš Chaloupek (kytara, zpěv). V roce 1981 přišel do souboru zpěvák Roman Korecký. V repertoáru převažovaly převzaté hardrockové a rock´n´rollové skladby (Katapult aj.) a v závěru činnosti souboru také vlastní skladby. Pravidelně jednou za dva měsíce vystupovala v Klubu mládeže SSM Plamen společně s kapelou B - Komplex.

MICKEY MOUSE

Jako zřizovatele měl soubor od svého počátku v roce 1966 ZK ROH Textilana Liberec a fungoval v sestavě Pavel Benda (basová kytara, vedoucí), Karel Živnůstka (zpěv), Milan Šorejs (kytara), Petr Jerje (kytara, zpěv), Jiří Fischer (kytara), Čestmír Hanzl (bicí), jehož později vystřídal Karel Mihulka. Tak jako většina, zažíval soubor v 60. letech velké návštěvy na zábavách, jeho velkým rivalem byli The Kings Jürgena Kawana, především co se týče fanouškovských táborů. V repertoáru se střídaly skladby např. od Beatles, Rolling Stones (It´s All Over Now), Petra Nováka (Náhrobní kámen) nebo Olympiku (Snad jsem to zavinil já). Vedle závodního klubu Textilany (Texaklub) vystupoval soubor např. na sále OB v Pavlovicích (Restaurace U Košků), Dvoře Králové nad Labem, Jičíně, Novém Městě pod Smrkem, Varnsdorfu a dalších místech.

M. O. R.

Kapelu, jejíž zkratka znamená doslova "Metoda otvírání rakví", přivedl na svět v roce 1989 Martin Hemelík (kytara) a Petr Válek (kytara) spolu s Felixem Kolmašem (basová kytara), Petrem Hepnarem (zpěv) a Jiřím Šimonem (bicí). V témže roce natočili první demokazetu Septic demo I. Druhý snímek Tancore agression (1990) nahráli již bez kytaristy Petra Válka a bubeníka Jiřího Šimona vystřídal Pavel Bondar. V roce 1991 natočila kapela čtyři skladby na sampler Rebelie II - hardcore (Zelená smrt, Tankovej útok, Nenávist, Přání). V pozměněné sestavě Petr Hepnar (zpěv), Felix Kolmaš (basová kytara), Standa Fikr (kytara) a Radek Kotek (bicí) a upraveným názvem MOR produkovala death doom metal až do svého rozpadu v roce 1992. Roku 2009 došlo k obnovení činnosti souboru s původním kytaristou Petrem Válkem.

MUSTANGOVÉ

Bratří Ullmannové položili základ jabloneckého souboru v průběhu roku 1963. Helmut Ullmann se chopil basové kytary, bratr Petr "Pittri" Ullmann kytary, Stanislav "Cittri" Sidor sólové kytary a Miroslav Motejl usedl za bicí soupravu. V počátcích své činnosti vystupovali po boku orchestru ESA Romana Doležala, s Orchestrem Rudolfa Janovského a po té samostatně až do roku 1965, kdy bratři Ullmannové odešli do emigrace a sestava Mustangů se obměnila. Repertoár byl soustředěn na kapely a interprety 60. let např. (Holies, Clif Richard, Dave Clark Five, Beatles). Sestava s bratry Ullmannovými vystupovala např. v Letním kině v Liberci, na Střelnici v Jablonci nad Nisou, Klubu Seba 007 v Tanvaldě, Kulturním domě Gustava Klimenta a Parkhotelu ve Smržovce.

NERO

Skupina od počátku roku 1989 fungovala ve stabilním složení Vladimír Malík (kytara), Michal Matouš (kytara), Jiří Huml (basová kytara), Roman Korecký (zpěv) a Tomáš Marek (bicí). Kapela disponovala vlastní zvukovou a světelnou aparaturou s technickým personálem, dále autobusem ŠKODA 706 RTO s nákladní a odpočinkovou zónou. V Liberci byla často k vidění v sále restaurace Růžový palouček, mimo Liberec například v Chrastavě, Hlavici, Hodkovicích nad Mohelkou, Turnově, Přepeřích a na dalších místech v republice. Jejich hudba byla ovlivněna heavy metalem a speed metalem s důrazem na melodii a charismatický projev zpěváka Romana Koreckého. Následovalo nahrávání ve studiu Petra Jandy Propast (Pád stíhá pád, Soudný den). V září 1991 vychází desetipísňové demo Fuck´n´heavy natočené na libereckém výstavišti. Přichází nabídka od Petra Jandy do projektu Rockmapa, jež vysílala Československá televize, dále výhledové koncerty v zámoří, kde se ujal podpory hokejista Jan Ludwig. Na počátku roku 1993 se členové Nera rozcházejí a kapela se rozpadá. V dalších letech se bývalí členové Nera sešli na jednom podiu v roce 1995 při vzpomínkové akci nazvané Liberecké Grammy, v rámci oslavy třetího výročí založení libereckého Spin studia v restauraci U Košků. 

PASTEVCI

Předchůdcem tohoto souboru byla kapela Kališníci z roku 1969, která vystupovala v obsazení Jaroslav Honzejk (basová kytara, zpěv), Jiří Kletečka (bicí), Rostislav Nosek (kytara, zpěv) a Jindřich Novotný (klávesy, zpěv). Takto fungovali do roku 1972, kdy bylo Jaroslavu Honzejkovi odebráno osvědčení vedoucího souboru. Nuceně se kapela přejmenovala na Pastevci, podle jedné repertoárové skladby Pastevec. Soubor působil ve složení Jaroslav Honzejk (basová kytara, zpěv), Mojmír Straka (kytara, zpěv), Vítězslav Kvapil (kytara, zpěv), Karel Schernstein (bicí), Bořek Poláček (klávesy). Jako amatérské seskupení koncertovali Pastevci kromě Liberecka také v dalších krajích. Často hráli např. v Českém Dubu, Osečné, Turnově (taneční čaje na Střelnici), kavárně Nisa v Liberci. Jednorázově také v Novém Bydžově, Smidarech, Holovousích. Ze zahraničního hraní především v NDR (Žitava, Drážďany, Calau u Cottbusu) a Bulharsku. Zúčastnili se několika beatových festivalů, především na regionální úrovni. Repertoár obsahoval skladby např. od Deep Purple, Uriah Heep, Kinks, z domácích např. od Olympiku, Fontány aj. Roku 1977 obsadili Pastevci spolu s jazz rockovým Rockwellem první místo v regionální soutěži zpěváků a skupin Ještědský drak.

THE PHE

Na libereckém gymnáziu vznikl v roce 1990 základ této kapely s Jakubem Zitkem (kytara), Karlem Korousem (klávesy, zvuk), Adamem Tvrdým (kytary, bicí, basová kytara) a Ivanem Acherem (zpěv). Souborem prošli také Petr Holý (klávesy), Richard Bauer (kytara), Pavel "Kóňa" Koníř (saxofon). Skupina se prezentovala vlastní tvorbou ovlivněnou Pink Floyd a Led Zeppelin. Z vystoupení jmenujme např. koncert v České besedě v Liberci, Pivovarské restauraci ve Vratislavicích nad Nisou, vysokoškolském studentském klubu Esko na harcovských kolejích, Růžovém paloučku v Horním Hanychově nebo v Experimentálním studiu v Liberci.

PIXLA

Bigbeatový soubor vznikl v roce 1993 a tvořili ho dva bývalí členové metalového Nera Michal Matouš (kytara) a Tomáš Marek (bicí) spolu s Radanem Jarešem (basová kytara) a Víťou Zwingerem (zpěv). Tvorba kapely byla zaměřena na vlastní skladby ovlivněné grungem, zejména americkou Nirvanou. Z odehraných akcí jmenujme např. hraní na vysokoškolských kolejích v Harcově spolu s Detroitem a Toraxem.

POHROMADĚ NA PŘEHRADĚ

Založení tohoto seskupení předcházela kapela nazvaná Suk Blues z roku 1982 (Ivan Jecha, Michal Triebenekr a Michal Krtička). Po návratu Michala Krtičky z vojenské základní služby posílil soubor baskytarista Petr Strnad. Na Ještědském drakovi poznali zpěvačku Ivetu Kotrmanovou a zakrátko nastoupil do souboru saxofonista Martin Fanta. V roce 1993 přišla kompletní rytmika v podobě baskytaristy Milana Hampla a bubeníka Jiřího Strnada. V roce 1996 natočila kapela CD "Je to tam" v libereckém Spin studiu. Desku křtil Ivan Hlas, František Havlíček (ASPM), Petr Gros (Těla) a Jan Rejent (Solomon Bob). Tvorba souboru je specifické "hospodské" blues ovlivněné folkem, rockem a jazzem. Texty byly zpočátku výhradně doménou Pavla Havlíka, později Ivana Jechy. Kapela vystupuje na bluesových, jazzových a rockových přehlídkách.

Často také hraje pro postižené děti i dospělé. Jako hosté vystupovali se souborem Ivan Hlas, Petr Kalandra, Pepa Štreichl a další, převážně bluesově zaměření hosté. Zajímavým počinem byl pořad "Krátké spojení". Byla to improvizovaná vystoupení se zajímavými hosty, ve kterých se kapela střídala s libereckou folkovou skupinou Jarret. Improvizace s Radkem Kramplem (vibrafon), Michalem Gerou (trubka), kytaristou Lubošem Andrštem a jinými byly velmi úspěšnými pořady v libereckém Experimentálním studiu.224 V současné době hrají Pohromadě na přehradě v obsazení Michal Krtička (zpěv, akustická kytara, banjo, foukací harmonika), Iveta Kotrmanová Kalátová (zpěv, perkuse), Ivan Jecha (zpěv, harmoniky, elektrická kytara, cigarbox, perkuse), Martin Fanta (saxofon, klarinet), Vladimír Rusek (basová kytara), Robert Švehla (bicí) a Lukáš Fogl (kontrabas).

PROFIL

Kapela vznikla v polovině 80. let v sestavě Iveta Kotrmanová (zpěv), Filip Hendrych (kytara), Aleš Smrček (basová kytara) a Zdeněk Žižka (bicí).226 Působil zde také zpěvák Daniel Zika. Profil se prezentoval převzatými skladbami od Scorpions, Accept a dalších metalových souborů. Z koncertů nutno zmínit např. hraní v Klubu mládeže Plamen a koncert v libereckých kasárnách.

PROXIMA CENTAURI

Kapela se zrodila v první polovině 70. let ve složení František Pšenčík (kytara), Ivo Dvořák (basová kytara), Miroslav Mahr (zpěv) a Jiří Bárta (bicí). Zřizovatelem souboru byl podnik Uranové doly Hamr. Ve své tvorbě se kapela orientovala na hardrockové (Black Sabbath) a vlastní skladby. Vystupovala např. v okolí Liberce, ve Stráži pod Ralskem v restauraci Družba, na rekreačním středisku Hutník v Hamru na Jezeře, v kavárně Nisa v Liberci.

RAS

V roce 1989 založili kytaristé Tomáš "Žofka" Bábovka a Petr "Nácek" Paulus soubor, který se ve své tvorbě zaměřil na thrash metal s prvky punku. Sestavu posléze doplnil bubeník Petr "Sekáč" Šimr, basový kytarista Jaroslav Konáš a nakonec zpěvák Tomáš Musil. Do listopadu 1989 kapela veřejně nevystupovala. Z akcí po roce 1989 jmenujme např. koncert na koupališti Vápenka v Liberci společně se skupinou Hubert Macháně a dalšími soubory, hraní na festivalu nezávislé amatérské kultury v Chrástu u Plzně a akci v Závodním klubu Bytexu ve Vratislavicích nad Nisou. V roce 1991 natočili své jediné demo album "Rum a sračky" ve studiu Naivního divadla v Liberci. Rokem 1991 Ras svoji činnost končí a jeho členové pokračují v aktivním hraní v dalších libereckých souborech.

RÄKA - AKKÄ

Kapela s tajemným názvem vznikla v roce 1992. Založil ji zpěvák a textař Radim "Raptor" Salač a kytarista a zpěvák Richard "Rich Bee" Bauer, bubeník Marcel Náhlovský a basový kytarista Roman Bartoš. Prezentovala se stylem slaughter house music jako temný, depresivní až šílený projev, který úzce hraničil s undergroundem. Od Plastic People of The Universe často přidávala na závěr koncertu kultovní song Magická noc s ústním svolením Mejly Hlavsy. Spíše než překvapovala, můžeme říci, že šokovala obecenstvo oběšenými panenkami s oprátkou přímo na podiu, rozhazováním žiletek a kravských očí do publika. První demo pochází z roku 1994, nese název Gotické saranče. O rok později vychází EP Burning House. Následoval rozpad kapely a v roce 2002 opětovný návrat a vydání CD Horror Dancers. Kromě hraní se věnovali práci na nových skladbách v angličtině a zavedli pojmenování stylu Horror Pop. Roku 2005 vydali dvanáctipísňové demo Anything but never The truth a natočili klip ke skladbě Ninja Queen. Definitivní rozpad přišel v roce 2009, ovšem ještě před ním stačili natočit EP Lost among The Martians.

RECESE

Prvopočátky této formace sahají do 80. let na Českodubsko, kde se utvořila parta tehdy sedmnáctiletých kluků zapálených pro hraní a založila kapelu Recese pod dohledem Jaroslava Červy, vůdčí osobnosti místního tanečního orchestru. Jaroslav Červa držel nad kapelou ochrannou ruku, vozil ji a půjčoval jí aparaturu. V počátcích se orientovali na vlastní tvorbu, ale postupně zařazovali do repertoáru převzaté skladby např. od AC/DC, Judas Priest, Deep Purple, Van Halen, Beatles, Katapultu a dalších. Oficiálním dopisem z OKS v Liberci byl název Recese zakázán. Pohotovou reakcí na tento ortel byla změna názvu na Prostor a pokračování aktivního hraní pod patronátem Střediskového kulturního klubu v Českém Dubu. Po osmnáctileté pauze se kapela sešla na dva koncerty v roce 2000 a oslavila tím návrat. Za dalších 8 let se vrátila k aktivnímu hraní a zamířila za svými příznivci do venkovských sokoloven, na letní taneční parkety, pouťové zábavy a hudební festivaly.

REFLEX

Počátky souboru sahají do poloviny 70. let ve složení Libor Truhlář (bicí, zpěv), Jindřich Lojka (kytara, zpěv), Miroslav Bouda (basová kytara, zpěv), Jaroslav Drapák (klávesy), Petr Týfa (kytara, zvuk). V prvních pěti letech se kapela věnovala garážovému hraní bez veřejného vystupování. V závěru tohoto období přichází zpěvák Dieter "Andy" Neumann s vlastním zpěvovým aparátem a platným osvědčením vedoucího souboru. Kapela úspěšně absolvovala kvalifikační přehrávky a mohla veřejně vystupovat. V průběhu 80. let v souboru působili klávesisté Pavel Korf, Jiří Koprnický, Milan Koňásek, Jaroslav Patočka, baskytaristé Petr Jerie a Martin Skřivánek. Na začátku 90. let se soubor ukončil činnost a Dieter "Andy" Neumann (zpěv, housle, foukací harmonika) pokračoval v další etapě Reflexu s Jaroslavem Patočkou (klávesy, zpěv), Martinem Skřivánkem (basová kytara, zpěv) a Jaroslavem Palečkem (kytara, zpěv). Mezitím se obnovila původní sestava Reflexu, které sestava z 90. let vrátila název a Dieter "Andy" Neumann pokračoval v produkci pod názvem Attack. Původní sestava Reflexu funguje do dnešních dnů a hraje příležitostně. Repertoár souboru z 80. let obsahoval skladby např. od Olympiku (Snad jsem to zavinil já, Zas jsi tak smutná), Petra Nováka (Náhrobní kámen, Hvězdičko blýskavá), Elvise Presleyho (Only you), Roy Orbisona (California Blue), Garyho Moora (Still Got The Blues).233 Reflex bylo možno vidět v rámci tanečních zábav v Liberci např. v restauraci Na Letné, Březové aleji, pavilonu "A" LVT, Ďábelské huti, mimo Liberec v hotelu Praha v Mimoni.

RIVAL

První sestava beatového Rivalu pochází z roku 1983, kdy Martin "Bathory" Wildner (baskytara) s Josefem Beránkem (kytara) založili toto uskupení spolu s Karlem Mihulkou (bicí) a Zdeňkem Háskem (kytara), kterého za krátký čas nahradil Michal Matouš. O dva roky později byla tato sestava rozpuštěna a Martin Wildner přibral k sobě Milana Balcara (kytara), Michala Bubáka (bicí) a Jirku "Kvída" Kvíčalu (zpěv), po jehož odchodu zpíval Míla Lisý. V souboru působil krátkou dobu také kytarista Milan Suržin.236 Starší sestava se věnovala skladbám od Konga, ZZ Top, UFO, Rolling Stones a dalších souborů. Mladší Rival měl repertoár postavený z poloviny na vlastních věcech a z druhé půlky na převzatých skladbách (AC/DC, Scorpions, Judas Priest a další). Takto fungoval až do roku 1992, kdy se členové Rivalu rozešli a věnovali se dalším hudebním aktivitám.

ROCKWELL

Kapela pojmenovaná podle běžného typu tiskařského písma, hrající jazz rock, vznikla na podzim 1976 a fungovala v sestavě Vladimír Rusek (kytara), Karel Vojta (basová kytara), Pavel Lang (klávesy), Petr Ježek (housle) a Jiří Franc (bicí). V roce 1977 zvítězila společně se souborem Pastevci v amatérské soutěži zpěváků a skupin Ještědský drak. Muzikanti se orientovali výhradně na vlastní produkci propracovaných skladeb a koncertovali velmi sporadicky. Z nazkoušených věcí jmenujme Pláč, Trafalgar, Tango pro Zuzanku, jež se rodily z motivů hraných na piano v podání Jiřího France a dále se rozvíjely do finální podoby za přispění všech členů souboru.

ROGALLO

Soubor vznikl v roce 1984 v sestavě Václav Krček (bicí, kapelník), Vladimír Gála (basová kytara), Milan Brzobohatý (kytara), Zdeněk Sedláček (kytara), Luboš Komárek (klávesy).Na jaře 1985, těsně před přehrávkami, odešel kytarista Zdeněk Sedláček a za půl roku posílil kapelu saxofonista Vlastimil Beran. Kapela hrála pod zřizovateli ZV ROH OÚNZ Frýdlant v Čechách a následně pod ZV ROH Elitex Frýdlant v Čechách. Repertoár byl zaměřen na songy českých bigbeatových souborů (Olympic, Turbo) a taneční skladby 80. let. Z hraní připomeňme Frýdlantsko (sál ZK Elitex, restauraci Beseda, restauraci Koruna ve Frýdlantě v Čechách, hotel Perun v Hejnicích, Dětřichov), Liberecko (kavárna Nisa), dále v Jablonci nad Nisou a na výstavě Zahrada Čech v Litoměřicích.

ROPA

Kapela byla založena roku 1985 jako novovlnná odnož kapely Lampa ve složení Jan "Jeny" Janota (bicí, zpěv), Jiří "Vyczka" Vyčítal (basová kytara) a Martin "Shoopy" Šmejc (kytara). Ve své tvorbě se soustředila na českou novou vlnu a reggae. V roce 1985 vystupovala např. v Klubu mládeže Plamen jako předkapela Vítkovu kvartetu.

SATURN

V roce 1982 založil kapelu kytarista a zpěvák Pavel Pech. V kapele působili Petr Jerie (basová kytara), Igor Zikmund (bicí), Vladimír Medek (klávesy) a Alice Hladíková (zpěv). S repertoárem převzatých skladeb na pomezí rocku a popu a pod zřizovatelem ZO SSM Železniční stanice Liberec vystupoval soubor např. v kavárně Centrum na Králově Háji, Pavilonu "A" LVT, restauraci Letná v Nových Pavlovicích, restauraci Černá louže v Rynolticích nebo ve vinárně Astra v Hrádku nad Nisou.

SEMANTICKÉ HEJNO VESELÝCH BERÁNKŮ

Název kapely je složený z příjmení jejich jednotlivých členů - Marek Semančík (kytara, zpěv), Ivana Hejnová (zpěv), Tomáš Veselý (kytara, zpěv) a Luboš Beránek (kytara, piano, zpěv, autor). Soubor se prezentoval během roku 1988 výhradně vlastní písňovou tvorbou Luboše Beránka na pomezí folku a rocku.

SGQ

Z iniciativy Vladimíra Ruska (kytara) se zrodil na konci 70. let jazzrockový soubor, v jehož názvu znamenají první dvě písmena zkratku libereckého tiskařského podniku Severografia, ve kterém tehdy někteří členové kapely pracovali. Dalšími protagonisty byli Karel Vojta (basová kytara), Jiří Franc (bicí) a Karel Cón (klávesy). Seskupení hrálo vlastní skladby na soukromých akcích. Velkým úspěchem bylo na jaře 1980 první místo v regionální soutěži zpěváků a skupin Ještědský drak.

THE SHARKS

Z iniciativy kytaristy Milana Bábovky a jeho přátel Petra Rubáše, Jiřího Davida a Milana Hory vznikla v roce 1965 kapela The Sharks, ovlivněná Rolling Stones, Beatles, Animals a Olympikem. Příchod zpěváka Petra Malého znamená rozšíření repertoáru o skladby Bee Gees a Creedence Clearwater revival. Kromě již zmíněné základní sestavy působili v kapele Vít Stejskal (basová kytara) a Jiří David (bicí). V roce 1969 odešel Milan Bábovka na studia a kapelu zasáhla smutná událost v podobě tragické smrti basového kytaristy Milana Hory. Následoval konec činnosti souboru. Ke znovuobnovení došlo v roce 2010, kapela koncertuje minimálně jednou za měsíc s repertoárem více než 80 skladeb v rozmezí od 60. do konce 80. let.

SLUNÉČKO

Zakládajícími a zároveň stálými členy byli baskytarista Jiří "Vyczka" Vyčítal, kytaristé Martin "Shoopy" Šmejc, Martin Kubišta, zpěvák Miroslav Macháček, občasný houslista Ivan Macháček a bubeník Petr Grunza. Slunéčko se zaměřilo na tvorbu novovlnných Extempore a několik vlastních skladeb. Na programech Klubu SSM Plamen nebylo Slunéčko uváděno, skrývalo se pod názvem B - Komplex a hosté a bylo mu umožněno v Klubu mládeže Plamen zkoušet.

SOLOMON BOB

Kapelu založil v roce 1988 kytarista, zpěvák, textař Martin Červinka a kytarista Michal Triebenekr. Hned vzápětí se k nim přidal Luboš Beránek (trombón, zpěv). Po několika výměnách baskytaristů se chopil basové kytary Jan "Fík" Nikendey. Za bicími se vystřídali Jan Zrůst a Tomáš Hájíček, aby nakonec natrvalo za soupravu usedl Pavel Šén. Tvorba Solomon Bob byla ovlivněna folkem, rockem a blues. Pře rokem 1989 neměla kapela mnoho vystoupení (Koncert pro všechny slušný lidi, hraní po hospodách). Na počátku 90. let se pro soubor otevřely nové příležitosti pro hraní a nastalo pravidelné koncertování (Liberecko, Rock Café Praha, klub Na chmelnici, Bunkr, festival Trutnov, Brno, Olomouc, Valašské Meziříčí).

Roku 1995 odešli Jan "Fík" Nikendey, Michal Triebenekr a Pavel Šén. Na jejich místa přišli Jan Rejent (kytara) a Jan "Pečůdo" Peknuša (basová kytara) a bubeník Martin "Roubína" Roubínek. Kapela natočila také několik hudebních nosičů s nahrávkami - Solomon Bob 91, MC, (1991), Zlatej věk, MC, (1992), Rock Café, MC, (1992), Rock Café - live, MC, (1993), Open this End, EP, (1994), Něco ti dám, CD, (1996), Poslední tanec - live, CD, (1998). První sestava kapely jela turné s kapelou Mňága a Žďorp, druhá sestava absolvovala turné s kapelou Lucií.

STRATOS

Seskupení pochází z druhé poloviny 70. let, přesněji bylo založeno ve školním roce 1977/1978 na Střední průmyslové škole stavební v Liberci. Jeho členy byli Milan Pilař (kytara), Jan Černý (kytara), Petr Voplakal (basová kytara) a Luboš Komárek (bicí). O rok později přišel do kapely ze SPŠS Liberec Martin "Shoopy" Šmejc (kytara) a Richard Novák (bicí). Soubor zkoušel a koncertoval kromě jiných také v Klubu mládeže Plamen a zúčastnil se na jaře 1979 hudební regionální hudební soutěže Ještědský drak. Nikdy neabsolvoval kvalifikační přehrávky a zůstal ryze školní formací ovlivněnou hlavně Status Quo. Někteří členové Stratosu se hraní věnují dodnes. Martin Shoopy" Šmejc zde s hudbou začínal a přes známé liberecké formace dospěl k V. A. R., stejně jako Milan Pilař, jenž později hrával v Krakatitu a v současné době ve vlastním projektu PF STYL LIBEREC. Jan Černý byl velmi dlouho členem countryové Sešlosti, nyní se věnuje příležitostnému hraní.

SUBKOMISE

Byla pokračováním kapely Gappa ze Žatce. Dva členové výše zmíněného souboru Zdeněk Havlát a Ivan Hlaváč se v letech 1977-1978 přestěhovali do Liberce. V počátcích fungovala nová Subkomise ve složení dvě kytary, baskytara a bicí. Sestava se proměnila v roce 1978, kdy do kapely přišel Milan Balcar a na bicí nástroje Jan Novák. Subkomise hrála skladby od ZZ TOP, Bad Company, Free, Wishbone Ash a několik vlastních věcí s českými texty. Vystupovala na Liberecku (Machnín, Pilínkov) a Jablonecku (Malá Skála). Úplně první vystoupení proběhlo na sále restaurace U Zeleného stromu v Machníně, kde byl Milan Balcar zasažen elektrickým proudem a kapela hrála celé vystoupení bez něho. Na konci 70. let ukončila svou činnost. Z dílčích úspěchů jmenujme účast v závěrečných kolech regionální přehlídky zpěváků a skupin Ještědský drak ke konci 70. let.

SYRINX

Počátky kapely sahají do roku 1981 v sestavě Martin Schléger (kytara), Jan Humhal (basová kytara, kapelník), Pavel Makušev (bicí) a Roman Melka (zpěv). Po kvalifikačních přehrávkách se toto složení rozpadlo, Roman Melka odešel do jabloneckých Doteků, Pavel Makušev náhodně objevil a přivedl do kapely Jirku "Kvída" Kvíčalu a sestavu doplnil kytarista Milan Balcar. První akci odehrál nový Syrinx v Dlouhém Mostě v sále restaurace U Tří lip. Z dalších hraní jmenujme např. restauraci U Zeleného stromu v liberecké čtvrti Machnín nebo restauraci U Lípy v Krásné Studánce. V repertoáru Syrinxu se střídaly skladby od AC/DC, Judas Priest, Deep Purple a také novovlnných Extempore. Skladba Lihovar od zmíněných Extempore zakončovala téměř každou akci. Po vyhazovu od kvalifikačních přehrávek v Jablonci nad Nisou vystupovala kapela sporadicky na venkově, kupříkladu v usedlosti Miroslava "Hurvínka" Poláka v osadě Skalice na Chrudimsku a Stanislava "Gumy" Pitaše v Šonově na Broumovsku.

TĚLA

Základ budoucí kapely Těla vytvořili Jan Skrbek, Martin Pospíchal a Ladislav Třmínek ze seskupení Palečkovi nevolníci. Koncem roku 1992 je posílil Luboš Beránek, známý písničkář, autor, textař a zpěvák z kapel IQ 250 a Kamufláž, tříletý souputník kapely Solomon Bob, kde hrál na pozoun a zpíval. Další posilou byl houslista a zpěvák Petr Gros. První demo vyšlo roku 1993 a následovalo malé turné v Holandsku. Za další dva roky spatřilo světlo světa první CD nazvané "Co to je?", jež kapelu proslavilo a uvedlo do rozhlasových a televizních hitparád a ranních pořadů televizních stanic. Uplynul rok a další nosič s názvem "Možná..." na sebe nenechal dlouho čekat. Byl dobře přijat hudební kritikou a kapela intenzivně koncertovala. V roce 2001 vyšlo album Noční múzy, kde ve dvou písních hostovala známá jazzová zpěvačka Jana Koubková. Samotné album křtil Jan Spálený z kapely ASPM. Po roce 2005 došlo k personálním změnám a v roce 2007 k nucené přestávce v činnosti. Současná sestava je sedmičlenná: Luboš Beránek (klávesy, pozoun, zpěv, autor), David Kučera (kytary a zpěv), Ondřej Prchal (kytary a zpěv), Petr Dastych (trubka), Karel Šoltys (saxofon), Aleš Hnídek (basová kytara) a Pavel Šén (bicí). V tomto složení vydala kapela v roce 2013 čtvrté album "Namále". Kromě koncertování po celé republice je dobré zmínit zahraniční hraní v Německu a Švédsku.

TINNERS

Na počátku 70. let vznikl soubor věnující svou pozornost převzatým skladbám od Beatles, Rolling Stones a dalších kapel. Vystupovali v obsazení Milan Šefr (klávesy, zpěv), Josef Pluhař (kytara, zpěv), Pavel Benda (basová kytara) a František Bažant (bicí). Kromě Liberecka hráli také v Rakousku a Německu, kde se spíše věnovali barové produkci.

TORAX

Soubor pocházející z Českolipska založil na konci 80. let bubeník Viktor Váňa a začátkem 90. let pokračoval spolu s kytaristy René Vondrou a Zdeňkem Švarcem, baskytaristou Sašou Pleskačem a zpěvákem "Pinďou" již výhradně vlastní tvorbou. Po personálních změnách se sestava Toraxu stabilizovala s Viktorem Váňou (bicí), Robertem "Hrobem" Vondrou (basová kytara), René Vondrou (kytara, zpěv) a Miroslavem Titěrou (kytara). Kapela vystupovala na Českolipsku, Litoměřicku, Liberecku např. s kapelami Pixla, Anarchuz, Nero, Detroit a dalšími v různých klubech jako Esko na kolejích v Harcově, ale i v pražském legendárním Bunkru a na dalších místech. V jejich tvorbě převládal trash metal. Natočila dvě alba - "Čí je to zvíře?" (1992) a druhé album "Co zase máš?" (1995). Zúčastnila se různých hudebních festivalů, jako byl např. Čtverec v Dolní Poustevně260. Na konci roku 1995 kapela zanikla a část členů Toraxu založila s kapelou Pláč ve společné zkušebně soubor SI.

TORREFECTION

Soubor vznikl z iniciativy nadšence do kytarových efektů Jana Kostrouna v roce 1968.262 Jelikož se Kostroun neodvážil absolvovat kapelnické zkoušky, byl povolán Tomáš Cvejn, syn známého libereckého hudebníka, který kapelnický kurz absolvoval. Kapela hrála v sestavě Tomáš Cvejn (basová kytara). Vlastimil Chocholouš (kytara), Zdeněk Dedecius (bicí) a Jan Kostroun (kytara, zpěv). 263 V repertoáru převažovaly skladby od Beatles a Creedence Clearwater Revival, největším hitem byla Lady Madonna od Beatles. Kapela učinkovala v Klubu mladých Na Střelnici v Liberci, společně s Candy Tabs v Mimoni a na dalších místech.

V. A. R.

V roce 1987 se zrodila první sestava Vratislavického alkoholického rachotu ve složení Jan "Jeny" Janota (bicí), Jiří "Vyczka" Vyčítal (basová kytara), Jan "Sznegh" Brtko (kytara), Michal Matouš (kytara) a Dan Řičica (zpěv). Zábavový V. A. R. se orientoval na převzaté metalové skladby od Slayer, Exodus, Saxon a dalších souborů. Přechod k vlastní tvorbě přichází během roku 1989, kdy Jan Brtko začal tvořit první vlastní skladby. Před listopadem 1989 odešel Dan Řičica do Garanthu a Michal Matouš do Nera. Sestavu posílil kytarista Vladimír Vokurka, jehož po krátké době vystřídal z Nera příchozí Martin "Shoopy" Šmejc. Konečnou sestavu doplnil frontman Pavel "Berun" Berger. Kromě zesnulého Jana "Sznegha" Brtka existuje kapela v této sestavě do dnešních dnů. Zaměřila na thrash metalový žánr a hojně koncertovala po republice a příležitostně také v zahraničí. Jejich první zviditelnění bylo na sampleru Ultrametal vol 1 se skladbami Proti vizím a Poslední sen, spolu s kapelami Kabát, Debustrol, Ferat, Master´s Hammer a Moriorr.

O dva roky později vyšlo první album Personal Destruction. Československá televize uváděla hitparádový klip Prdel Evropy. V roce 1995 vyšla u firmy Taga druhá deska Závislost a byl natočen klip Otrava. Za tři roky od vydání tohoto alba následoval třetí řadový počin Pod vodou, jenž se natáčel ve studiu u Miloše "Dodo" Doležala a taktéž v pořadí čtvrté album Rozdvojen ale schopen. K patnácti letům kapely vydává firma Zero Budget Production EP vinyl 15 Years Fast Like Bikila (2004) a znovu byly natočeny čtyři starší skladby v anglickém jazyce. Roku 2007 spatřilo pulty obchodů páté album Za pět minut po smrti (2007) s hitem Sudety. V roce dvacetiletého výročí (2009) byl natočen živý koncert v klubu Melodka v Brně s bonusem v podobě zremasterovaného koncertu z roku 1990 v Chomutově. Zároveň vychází edice prvního dema No Place to Hide. Ještě v roce 2009 stihli V. A. R. natočit vlastní verzi skladby Svět co zatočí s tebou do alba Tribute to Debustrol. V říjnu 2014 vyšel jako příloha časopisu Pařát poslední počin s názvem Level 6, který stihl natočit dnes již zesnulý kytarista Janem Sznegh" Brtko. Obal alba vytvořil známý liberecký výtvarník Ivan Mraček.

VETEŠ

Na konci 80. let se v této formaci sešli kytarista Pavel Zadražil, baskytarista Petr Slavík, zpěvák Michal Bubák a bubeník Jan Zrůst. Část tohoto seskupení se stala později základem Krucipüsku Tomáše Hájíčka. Stylově hrála Veteš thrash metal, převzaté skladby od Slayer, Metalliky a vlastní skladby. Několikrát jezdila jako předkapela libereckého Nera, zahrála společně s kapelami Hubert Macháně a Tři sestry v Praze v KD na Ládví a také s libereckými soubory na koupališti Vápenka. Příchodem zpěváka a bubeníka Tomáše Hájíčka přechází v kapelu Krucipüsk.

(zdroj: Bigbeat na Liberecku od 70. let 20. století (Bakalářská práce) - Jiří Zahradník, 2013)

V roce 1975 se hrálo ostošest. V té době také vznikl Saturn (autor uvádí až rok 1982) a celkem úspěšně doplňoval tehdejší rockovou a popovou amatérskou scénu. Bohužel fotek už je málo a méně kvalitních, tak alespoň jedna z roku 1976 z akce v kulturním středisku "Na Ostrově" v hale libereckého nádraží

(autor příspěvku Pavel Šubrt)

JIMMI ROCK ́N ́ROLL

V kapele hrající rock ́n ́rollové skladby se zhruba v roce 2007 sešli Jakub
"JImmi" Šulc (kytara, zpěv),

David Kučera (kytara, zpěv),

David Kodym (basová kytara),

Daniel Salamatin (bicí).

Svým líbivým projevem rozdávali dobrou náladuhlavně na regionálních pódiích (Stamina,411 Na Rampě, Panorama bar Hrádek nad Nisou, U Kudrnáče v Liberci – Ruprechticích, Dům kultury v Mimoni, Ruprechtická pouť,  klub Vlak, Kulturní dům Rynoltice, Vinárna Letka413). Velkým ozvláštněním tvorby jsou české texty starých rockových songů postavené do vlastních aranží.